Koncert

Susogós mackó

Electrify 8

  • - minek -
  • 2015. december 5.

Zene

A Trafó patinás Electrify fesztiváljának nyolcadik (!) állomása két olyan előadónőt is vendégül látott, akiknek produkciójában szerepet játszik az énekhang.

Az eredetileg kolumbiai, később Barcelonában letelepedő Lucrecia Dalt tudatosan, kellő fegyelemmel és zenei szigorral alkotó hangművész, precízen és hatásosan felépített live actje legalábbis erre enged következtetni. Lucrecia hátára vetett basszusgitárjával áll a szószékszerű, elektronikus ketyeréivel borított asztal mögött: fellépésének minden egyes epizódját ügyes kézzel rakja össze örvénylő, turbulens, repetítív, de a rend látszatát mindig megőrző, klasszikusan lüktető kompozícióvá. A tisztán gépi hangforrások mellé néha előkapja a basszusgitárt, majd az elővarázsolt futamokból alakít ki újabb behurkolt réteget: a hangszer mély brummogása remekül olvad bele a futurisztikus hangképekbe. A gerjesztett, torzított, néha a csúcspontig kifuttatott témák gyakorta saját énekében csúcsosodnak ki, melyet minden más eszközéhez hasonlóan visszafogottan használ. Az amúgy szűkre szabott live act fináléja már egy leplezetlenül sötét hangulatú, szinte indusztriális hangkép, afféle monolit, mely szándékosan távol áll a könnyű emészthetőségtől.

A brit összművész Gazelle Twin performansza pedig tavalyi, jelentős kritikai sikert aratott albuma, az Unflesh anyagát bontja ki: a produkcióban legalább akkora szerepet játszik gondosan kialakított színpadi alakítása, mint a sötét elektropopdalokból összeálló zenei program. Mackóalsóra húzott fehér zokni, kék kapucnis felső, a fejre húzott csuklyából kilógó póthaj; arcát harisnyaszerű anyagból kialakított, személytelenséget biztosító maszk borítja, s ehhez jön még kissé kamaszos tánca és gesztusrendszere. A kész zenei alapokhoz ezúttal nem sokat tesznek hozzá – amit meg kell, azt elvégzi háttérben maradó, stílusosan piros kapucnis famulusa, aki néha maga is mintázza, hurkolja GT énekhangját. Utóbbi ritkán törekszik arra, hogy klasszikusan szép hanghatásokat keltsen: vokálja a fel nem dolgozott szorongásokról szóló dalokhoz illően motorikus, kicsit robotszerű, s amúgy is közelebb áll az énekbeszédhez. De ahogy hallgatjuk a rigiden minimalista, néha szinte EBM-szerű ütemeket, megmozdul a lábunk: a lakótelepi frusztráció hangjaira bizony néha táncolni is lehet!

Trafó, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)