Koncert

Beethoven és Rachmaninov a Nemzeti Filharmonikusokkal

Zene

„A jellemem, a jellemem. / Aleko, miért törsz ellenem?” – a Három nővér dúvad hadnagya, Szoljonij idézgeti e sorokat Puskin Cigányok című poémájából, s a pesti közönség mindeddig csupán ily kurtán találkozhatott Alekóval. A szabadságvágyból vándorcigányokhoz csatlakozó, majd ott a feleségét féltékenységből meggyilkoló indulatos alak most végre Rahmanyinov egyfelvonásos operájának címszereplőjeként is ismerősünkké vált azon a jócskán megkésett és koncertszerű magyarországi bemutatón, amelyet ugyan ki másnak, mint Kocsis Zoltánnak köszönhettünk. Az 1892-es műről megtudhattuk, hogy lendületes és eredeti hangvételű (habár zsánerező jeleneteiben az Igor herceg poloveci felvonását felidéző) opera: igazi jóféle másodvonalbeli darab, sok szép részlettel. Ilyen például Aleko kavatinája, mely hálás számot eddig orosz baritonok és basszisták áriaestjein hallhattuk. E kavatinát és Aleko egész szólamát a sokfelé invitált orosz basszus, Dmitrij Uljanov (a család másik ágából) énekelte: komoly autoritással és vokálisan fegyelmezett, mégis hevesnek ható indulattal. A véres háromszög további két szereplője, a Zemfira szerelemvágyát a pódiumon vörös estélyiben képviselő örmény szoprán, Karine Babajanyan és a fiatal cigány csábító szerenádjával megdicsőülő ifjú tenor, Alexander Mikhailov ugyancsak minőségi teljesítményt nyújtott, s olykor egészen elfeledtette velünk a koncertszerű forma eredendő drámaiatlanságát. Ahogy feledtette azt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar is, épp csak az utóbbi, több mint 70 taggal kiálló formáció bizonyult olykor jócskán hangosabbnak az optimálisnál. Remek koncert volt a múlt keddi, s az volt már az első részében is, amikor az izraeli Shai Wosner és Kocsisék Beethoven c-moll zongoraversenyét játszották: távol az opera egzotikumától, erő és elegancia váltakozásával.

BTF, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.