Koncert

Beethoven és Rachmaninov a Nemzeti Filharmonikusokkal

Zene

„A jellemem, a jellemem. / Aleko, miért törsz ellenem?” – a Három nővér dúvad hadnagya, Szoljonij idézgeti e sorokat Puskin Cigányok című poémájából, s a pesti közönség mindeddig csupán ily kurtán találkozhatott Alekóval. A szabadságvágyból vándorcigányokhoz csatlakozó, majd ott a feleségét féltékenységből meggyilkoló indulatos alak most végre Rahmanyinov egyfelvonásos operájának címszereplőjeként is ismerősünkké vált azon a jócskán megkésett és koncertszerű magyarországi bemutatón, amelyet ugyan ki másnak, mint Kocsis Zoltánnak köszönhettünk. Az 1892-es műről megtudhattuk, hogy lendületes és eredeti hangvételű (habár zsánerező jeleneteiben az Igor herceg poloveci felvonását felidéző) opera: igazi jóféle másodvonalbeli darab, sok szép részlettel. Ilyen például Aleko kavatinája, mely hálás számot eddig orosz baritonok és basszisták áriaestjein hallhattuk. E kavatinát és Aleko egész szólamát a sokfelé invitált orosz basszus, Dmitrij Uljanov (a család másik ágából) énekelte: komoly autoritással és vokálisan fegyelmezett, mégis hevesnek ható indulattal. A véres háromszög további két szereplője, a Zemfira szerelemvágyát a pódiumon vörös estélyiben képviselő örmény szoprán, Karine Babajanyan és a fiatal cigány csábító szerenádjával megdicsőülő ifjú tenor, Alexander Mikhailov ugyancsak minőségi teljesítményt nyújtott, s olykor egészen elfeledtette velünk a koncertszerű forma eredendő drámaiatlanságát. Ahogy feledtette azt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar is, épp csak az utóbbi, több mint 70 taggal kiálló formáció bizonyult olykor jócskán hangosabbnak az optimálisnál. Remek koncert volt a múlt keddi, s az volt már az első részében is, amikor az izraeli Shai Wosner és Kocsisék Beethoven c-moll zongoraversenyét játszották: távol az opera egzotikumától, erő és elegancia váltakozásával.

BTF, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.