Koncert

Beethoven és Rachmaninov a Nemzeti Filharmonikusokkal

Zene

„A jellemem, a jellemem. / Aleko, miért törsz ellenem?” – a Három nővér dúvad hadnagya, Szoljonij idézgeti e sorokat Puskin Cigányok című poémájából, s a pesti közönség mindeddig csupán ily kurtán találkozhatott Alekóval. A szabadságvágyból vándorcigányokhoz csatlakozó, majd ott a feleségét féltékenységből meggyilkoló indulatos alak most végre Rahmanyinov egyfelvonásos operájának címszereplőjeként is ismerősünkké vált azon a jócskán megkésett és koncertszerű magyarországi bemutatón, amelyet ugyan ki másnak, mint Kocsis Zoltánnak köszönhettünk. Az 1892-es műről megtudhattuk, hogy lendületes és eredeti hangvételű (habár zsánerező jeleneteiben az Igor herceg poloveci felvonását felidéző) opera: igazi jóféle másodvonalbeli darab, sok szép részlettel. Ilyen például Aleko kavatinája, mely hálás számot eddig orosz baritonok és basszisták áriaestjein hallhattuk. E kavatinát és Aleko egész szólamát a sokfelé invitált orosz basszus, Dmitrij Uljanov (a család másik ágából) énekelte: komoly autoritással és vokálisan fegyelmezett, mégis hevesnek ható indulattal. A véres háromszög további két szereplője, a Zemfira szerelemvágyát a pódiumon vörös estélyiben képviselő örmény szoprán, Karine Babajanyan és a fiatal cigány csábító szerenádjával megdicsőülő ifjú tenor, Alexander Mikhailov ugyancsak minőségi teljesítményt nyújtott, s olykor egészen elfeledtette velünk a koncertszerű forma eredendő drámaiatlanságát. Ahogy feledtette azt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar is, épp csak az utóbbi, több mint 70 taggal kiálló formáció bizonyult olykor jócskán hangosabbnak az optimálisnál. Remek koncert volt a múlt keddi, s az volt már az első részében is, amikor az izraeli Shai Wosner és Kocsisék Beethoven c-moll zongoraversenyét játszották: távol az opera egzotikumától, erő és elegancia váltakozásával.

BTF, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.