Koncert

Beethoven és Rachmaninov a Nemzeti Filharmonikusokkal

Zene

„A jellemem, a jellemem. / Aleko, miért törsz ellenem?” – a Három nővér dúvad hadnagya, Szoljonij idézgeti e sorokat Puskin Cigányok című poémájából, s a pesti közönség mindeddig csupán ily kurtán találkozhatott Alekóval. A szabadságvágyból vándorcigányokhoz csatlakozó, majd ott a feleségét féltékenységből meggyilkoló indulatos alak most végre Rahmanyinov egyfelvonásos operájának címszereplőjeként is ismerősünkké vált azon a jócskán megkésett és koncertszerű magyarországi bemutatón, amelyet ugyan ki másnak, mint Kocsis Zoltánnak köszönhettünk. Az 1892-es műről megtudhattuk, hogy lendületes és eredeti hangvételű (habár zsánerező jeleneteiben az Igor herceg poloveci felvonását felidéző) opera: igazi jóféle másodvonalbeli darab, sok szép részlettel. Ilyen például Aleko kavatinája, mely hálás számot eddig orosz baritonok és basszisták áriaestjein hallhattuk. E kavatinát és Aleko egész szólamát a sokfelé invitált orosz basszus, Dmitrij Uljanov (a család másik ágából) énekelte: komoly autoritással és vokálisan fegyelmezett, mégis hevesnek ható indulattal. A véres háromszög további két szereplője, a Zemfira szerelemvágyát a pódiumon vörös estélyiben képviselő örmény szoprán, Karine Babajanyan és a fiatal cigány csábító szerenádjával megdicsőülő ifjú tenor, Alexander Mikhailov ugyancsak minőségi teljesítményt nyújtott, s olykor egészen elfeledtette velünk a koncertszerű forma eredendő drámaiatlanságát. Ahogy feledtette azt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar is, épp csak az utóbbi, több mint 70 taggal kiálló formáció bizonyult olykor jócskán hangosabbnak az optimálisnál. Remek koncert volt a múlt keddi, s az volt már az első részében is, amikor az izraeli Shai Wosner és Kocsisék Beethoven c-moll zongoraversenyét játszották: távol az opera egzotikumától, erő és elegancia váltakozásával.

BTF, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.