mi a kotta?

Esküvők tiltva és törölve

  • mi a kotta
  • 2016. május 21.

Zene

„A könyvecskének, amelyet a mai napon kezdek el… nagyon bensőséges jelentősége van, naplója lesz mindannak, ami bennünket mint házaspárt közösen érint; vágyaink, reményeink legyenek ide feljegyezve; a kérések könyve is legyen, azoké, amelyeket egymáshoz intézünk, s amelyekre nem elegendőek a szavak; de a közvetítés és a kiengesztelődés könyve is legyen, ha félreértés támadna közöttünk; röviden: legyen igaz jó barátunk, akire mindent rábízhatunk, aki számára szívünk nyitva áll…” 1840 szeptemberében, Clara Wieckkel kötött házasságának napján ezekkel a szavakkal kezdett új naplójába Robert Schumann, miután a szerelmesek végül bírósági úton kerülték meg Clara apjának makacs, sőt ádáz ellenállását. A Clara kezéért folytatott küzdelem idején írta, illetve írta újra Schumann azokat a zongoraműveit, az Arabeszket és a nagyszabású C-dúr fantáziát, melyek Grigorij Szokolov idei budapesti hangversenyének első részét alkotják majd (Nemzeti Hangversenyterem, április 25., fél nyolc). A kiismerhetetlen és megunhatatlan orosz zongoraművész Schumann után ezúttal Chopin-darabokat fog játszani, s persze a tőle megszokott tekintélyes mennyiségű ráadásszámra is okkal számíthatunk.

De amíg ennek a koncertnek a várva várt estéje elérkezik, még leperegnek a Budapesti Tavaszi Fesztivál legutolsó napjai, változatlanul jól megtömött programmal. Pénteken például egynemű Mozart-műsorral érkezik az ezen a téren jószerint legilletékesebb formáció: a Salzburgi Mozarteum Zenekara, mely együttes két szimfónia között két hegedűversenyt kínál számunkra, méghozzá a nagyszerű Baráti Kristóf szólójával (Zeneakadémia, április 22., fél nyolc). Hasonlóan homogén, ámde Liszt-programot játszik másnap ugyanitt a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara: a mester saját, soha be nem következő esküvőjére szánt Ünnepi hangok, aztán a Haláltánc, végül az Esztergomi mise fog majd megszólalni, Ménesi Gergely vezénylete alatt (Zeneakadémia, április 23., fél nyolc).

„Cantiones profanae cantoribus et choris cantandae comitantibus instrumentis atque imaginibus magicis”, azaz világi dalok szólóénekesekre és kórusokra, hangszerkísérettel és mágikus képekkel – ekképp határozta meg Carl Orff leghíresebb kompozíciója, a Carmina burana műfaját, mely mű a megírása óta eltelt nyolcvan esztendő alatt szüntelenül csak növeli a népszerűségét, dacolva megannyi szakmabeli ellenszenvével. Ez a szerzemény szerepel a fesztivál utolsó estéjének programján is, méghozzá a 2014-es tavaszi koncertsorozat nagy felfedezettje, az ütőszseni Martin Grubinger (képünkön) visszatérésével (Nemzeti Hangversenyterem, április 24., fél nyolc). Az osztrák karmester és kóruskarnagy, Heinz Ferlesch által vezényelendő koncerten Grubinger és a Percussive Planet Ensemble lesz a főszereplő, s a Carmina Burana mellett egy egészen kortárs mű, a zongorista-zeneszerző Fazil Say által két esztendeje Edgar Allan Poe versére komponált The Bells, vagyis A harangok is az ütők és verők alá kerül majd ezen a fesztiválzáró hangversenyen.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?