Koncert

Bátorságpróba

Három dzsesszkvartett a BTF-en

Zene

A dzsessz azért tűnik néha megfoghatatlannak, mert a legjobbjai újra és újra kitolják a határait. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon ezt három világhírű zenekar is bizonyította.

A legendás Wayne Shorter meghatározó jelentőségű kvartettjével Without a net címmel adta ki legutóbbi koncertfelvételeit. Amikor egy-egy szám elindul a koncertjeiken, lebegni kezdenek, mintha súlytalanok lennének. Nincs biztonsági háló, mint a légtornászoknál, de úgy képzelem, hogy ők inkább úgy ütődnek egymásnak, kapaszkodnak össze és válnak szét, mint akik az űrállomáson vannak, még kötél sincs, amin himbálóznának: szabadon mozognak (Zero Gravity című számukkal kezdték koncertjüket hat éve ugyanitt). Hiába volt a tavasz legjobban várt dzsesszeseménye, amelyre szétkapkodták a jegyeket, mintha egy kicsit megfagyott volna a levegő a Müpában az elvontságnak ezen a szintjén.

Azt gyanítom, hogy aki ezzel a már több mint 15 éve egyre szorosabban egymáshoz kapcsolódó szentnégyességgel (Danilo Perez, zongora, John Patitucci, bőgő, Brian Blade, dob) most találkozott először, és csak a Weather Report, Miles Davis és régi Blue Note-lemezek bűvöletét akarta felidézni, akár csalódhatott is. Shortert már témáinak időtállósága is a legnagyobbak közé emelné, és ő nem panaszkodik, hogy mindig a régi slágereit kérik: 82 évesen is főleg azokat szaxofonozza. Téma és variációk viszonyát eközben zenetörténeti jelentőséggel tudta kvartettjével újradefiniálni. Karaktere, dadogós, habókos beszéde ott van minden megszólalásában – csakhogy elgondolkozásai, bizonytalankodásai, ufós asszociációi nem a tudás kereséséről szólnak, hanem a meglelt tudás minél pontosabb kifejezéséről. A Shorter kvartett túl körülményes annak, aki leragadt a téma-impró-téma felfogásánál, mert mire megszólal a téma, például a Joy Ryder, addigra minden lehetséges módon körülszaglászták, elkezdték, kifordították, abbahagyták és újrakezdték. Nincs egy-az-egyben téma, csak töredék, 2016-ot írunk. De az LP-oldal hosszúságú számokkal Shorterék a koncerten megmutatták, totális zene, organikus folyamat, kozmikus magasságba szárnyaló improvizáció azért van.

Ha a kockázatvállalást abban mérjük, hogy ki mer egy vadonat­új repertoárral, híres, de ki nem próbált társakkal kiállni a nyilvánosság elé, akkor a három tárgyalt tavaszi fesztiválos dzsesszkoncert zenekarvezetői közül Andreas Schärer volt a legbátrabb, és ő aratta a legzajosabb sikert – igaz, „csak” egy dzsessz­klubban, az Opusban. Tekintettel a komfortzónájától lévő nagy távolságra, Out of Land címmel látta el Magyarországon debütált produkcióját. Egy alig negyven­éves svájci énekes-zeneszerzőről van szó, aki úgy énekel, ahogy Federer teniszezik: mindent tud a játékról, mindig elegáns és káprázatosan eredeti. Többször szerepelt Bobby McFerrinnel, tavaly a német, előtte a svájci dzsesszdíjat vitte haza. A BMC Records már adott ki vele fantasztikus kortárs dzsesszt. Most jutalomjátékra hívták. Választott társai: a német csodazongorista, Michael Wollny és két francia: Emile Parisien szopránszaxofonos és Vincent Peirani tangóharmonikás. Na, ilyen hangszer-összeállítás nincs, és nem véletlenül – gondoltam. De a hangszerek és az egymásnak új muzsikusok harmonikus illeszkedése minden várakozásomat halomra döntötte. Wollny a felderítő, Parisien a tüzérség, Peirani pedig az összekötő, mindig mindenki tudta, mi a dolga. Tökéletesen kiegészítette egymást a két akkordhangszer. A szinte csak szöveg nélkül, hangszerszerűen éneklő Schärer pedig egy egész csapattal ér fel, a basszustól a kontratenor (háromvonalas Asz) magasságig mindenhol meggyőző. Volt latin és Piazzolla-hangulat, Eric Dolphy-tónus, Monk-parafrázis, amin hangosan nevettem, mediterrán ritmusorgia, falsetto és játék a hangszerek keretén. A kreatív, friss és játékos, a dadát is megfelelő komolysággal előadó kompozíciók hallatán a közönség elolvadt a gyönyörűségtől. Európa fiatal éljátékosai valami olyan ízletes kotyvalékot főztek ki, aminek – ha a lemezszerződéseik is engedik – nagy jövőt jósolok.

Robert Glasper leginkább abban bátor, hogy semmilyen elvárásnak nem hódol be sem a rajongók, sem a kritikusok oldaláról. A Nemzeti Hangversenyterembe ő nem a filozofikus invenciót, hanem a groove-ok és az ölelkező harmóniák szépséges és szórakoztató, hömpölygő folyamát hozta magával. És a lazaságot, amivel az induló esztámra a zongoraszékét nyikorgatva száll be. Tele volt a terem fiatalokkal, ami azért itt nem tipikus dzsesszkoncerten. Azt hiszem, Glasper akkor vállalt leginkább kockázatot, amikor már Grammy-díjas fenoménként, a Blue Note lemeztársaság üdvöskéjeként otthon hagyta a hírnevet meghozó, R&B- és hiphopalapon működő kvartettjét, és csinált egy akusztikus, instrumentális dzsessztriólemezt a régi zenekarával (Covered). Most nem ezzel, mindeddig legutóbbi albumával, hanem a híres, Experiment nevű kvartettjével turnézik, amelyikkel saját ösvényt talált dzsessz és hiphop között. De ennek a zenekarnak már inkább Experience lehetne a neve, a járt utat nem nagyon hagyják el. Első magyarországi koncertjükön boldogan utazunk velük, Glasper Fenderen, szintin, elektromos zongorán csodálatos, Mark Colenburg függetlenített lábdobjai hihetetlenül izgalmasak. A basszusgitáros Burniss Travis főleg háttérben maradt, viszont túl nagy súly nehezült Casey Benjamin szaxofonosra, na nem a saját hangszerén, azon kiváló, hanem mint majdnem minden téma szólistája – vocoderen. Ez bizony egysíkú volt, főleg annak, akinek fülében cseng a két díjnyertes Black Radio lemez énekes sztárparádéja. Célzott is rá Glasper egyszer, hogy Norah Jones most is itt van, csak még nem jött elő… A tánczenének sem utolsó, dzsessznek is izgalmas „kísérlet” spontán, keresetlen jellege kárpótolt a nekem néha túlnyújtott, monoton zenei szakaszokért.

Wayne Shorter Quartet, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 11.; Out of Land, BMC, Opus Jazz Club, április 9.; Robert Glasper Experiment, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.