Koncert

Bátorságpróba

Három dzsesszkvartett a BTF-en

Zene

A dzsessz azért tűnik néha megfoghatatlannak, mert a legjobbjai újra és újra kitolják a határait. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon ezt három világhírű zenekar is bizonyította.

A legendás Wayne Shorter meghatározó jelentőségű kvartettjével Without a net címmel adta ki legutóbbi koncertfelvételeit. Amikor egy-egy szám elindul a koncertjeiken, lebegni kezdenek, mintha súlytalanok lennének. Nincs biztonsági háló, mint a légtornászoknál, de úgy képzelem, hogy ők inkább úgy ütődnek egymásnak, kapaszkodnak össze és válnak szét, mint akik az űrállomáson vannak, még kötél sincs, amin himbálóznának: szabadon mozognak (Zero Gravity című számukkal kezdték koncertjüket hat éve ugyanitt). Hiába volt a tavasz legjobban várt dzsesszeseménye, amelyre szétkapkodták a jegyeket, mintha egy kicsit megfagyott volna a levegő a Müpában az elvontságnak ezen a szintjén.

Azt gyanítom, hogy aki ezzel a már több mint 15 éve egyre szorosabban egymáshoz kapcsolódó szentnégyességgel (Danilo Perez, zongora, John Patitucci, bőgő, Brian Blade, dob) most találkozott először, és csak a Weather Report, Miles Davis és régi Blue Note-lemezek bűvöletét akarta felidézni, akár csalódhatott is. Shortert már témáinak időtállósága is a legnagyobbak közé emelné, és ő nem panaszkodik, hogy mindig a régi slágereit kérik: 82 évesen is főleg azokat szaxofonozza. Téma és variációk viszonyát eközben zenetörténeti jelentőséggel tudta kvartettjével újradefiniálni. Karaktere, dadogós, habókos beszéde ott van minden megszólalásában – csakhogy elgondolkozásai, bizonytalankodásai, ufós asszociációi nem a tudás kereséséről szólnak, hanem a meglelt tudás minél pontosabb kifejezéséről. A Shorter kvartett túl körülményes annak, aki leragadt a téma-impró-téma felfogásánál, mert mire megszólal a téma, például a Joy Ryder, addigra minden lehetséges módon körülszaglászták, elkezdték, kifordították, abbahagyták és újrakezdték. Nincs egy-az-egyben téma, csak töredék, 2016-ot írunk. De az LP-oldal hosszúságú számokkal Shorterék a koncerten megmutatták, totális zene, organikus folyamat, kozmikus magasságba szárnyaló improvizáció azért van.

Ha a kockázatvállalást abban mérjük, hogy ki mer egy vadonat­új repertoárral, híres, de ki nem próbált társakkal kiállni a nyilvánosság elé, akkor a három tárgyalt tavaszi fesztiválos dzsesszkoncert zenekarvezetői közül Andreas Schärer volt a legbátrabb, és ő aratta a legzajosabb sikert – igaz, „csak” egy dzsessz­klubban, az Opusban. Tekintettel a komfortzónájától lévő nagy távolságra, Out of Land címmel látta el Magyarországon debütált produkcióját. Egy alig negyven­éves svájci énekes-zeneszerzőről van szó, aki úgy énekel, ahogy Federer teniszezik: mindent tud a játékról, mindig elegáns és káprázatosan eredeti. Többször szerepelt Bobby McFerrinnel, tavaly a német, előtte a svájci dzsesszdíjat vitte haza. A BMC Records már adott ki vele fantasztikus kortárs dzsesszt. Most jutalomjátékra hívták. Választott társai: a német csodazongorista, Michael Wollny és két francia: Emile Parisien szopránszaxofonos és Vincent Peirani tangóharmonikás. Na, ilyen hangszer-összeállítás nincs, és nem véletlenül – gondoltam. De a hangszerek és az egymásnak új muzsikusok harmonikus illeszkedése minden várakozásomat halomra döntötte. Wollny a felderítő, Parisien a tüzérség, Peirani pedig az összekötő, mindig mindenki tudta, mi a dolga. Tökéletesen kiegészítette egymást a két akkordhangszer. A szinte csak szöveg nélkül, hangszerszerűen éneklő Schärer pedig egy egész csapattal ér fel, a basszustól a kontratenor (háromvonalas Asz) magasságig mindenhol meggyőző. Volt latin és Piazzolla-hangulat, Eric Dolphy-tónus, Monk-parafrázis, amin hangosan nevettem, mediterrán ritmusorgia, falsetto és játék a hangszerek keretén. A kreatív, friss és játékos, a dadát is megfelelő komolysággal előadó kompozíciók hallatán a közönség elolvadt a gyönyörűségtől. Európa fiatal éljátékosai valami olyan ízletes kotyvalékot főztek ki, aminek – ha a lemezszerződéseik is engedik – nagy jövőt jósolok.

Robert Glasper leginkább abban bátor, hogy semmilyen elvárásnak nem hódol be sem a rajongók, sem a kritikusok oldaláról. A Nemzeti Hangversenyterembe ő nem a filozofikus invenciót, hanem a groove-ok és az ölelkező harmóniák szépséges és szórakoztató, hömpölygő folyamát hozta magával. És a lazaságot, amivel az induló esztámra a zongoraszékét nyikorgatva száll be. Tele volt a terem fiatalokkal, ami azért itt nem tipikus dzsesszkoncerten. Azt hiszem, Glasper akkor vállalt leginkább kockázatot, amikor már Grammy-díjas fenoménként, a Blue Note lemeztársaság üdvöskéjeként otthon hagyta a hírnevet meghozó, R&B- és hiphopalapon működő kvartettjét, és csinált egy akusztikus, instrumentális dzsessztriólemezt a régi zenekarával (Covered). Most nem ezzel, mindeddig legutóbbi albumával, hanem a híres, Experiment nevű kvartettjével turnézik, amelyikkel saját ösvényt talált dzsessz és hiphop között. De ennek a zenekarnak már inkább Experience lehetne a neve, a járt utat nem nagyon hagyják el. Első magyarországi koncertjükön boldogan utazunk velük, Glasper Fenderen, szintin, elektromos zongorán csodálatos, Mark Colenburg függetlenített lábdobjai hihetetlenül izgalmasak. A basszusgitáros Burniss Travis főleg háttérben maradt, viszont túl nagy súly nehezült Casey Benjamin szaxofonosra, na nem a saját hangszerén, azon kiváló, hanem mint majdnem minden téma szólistája – vocoderen. Ez bizony egysíkú volt, főleg annak, akinek fülében cseng a két díjnyertes Black Radio lemez énekes sztárparádéja. Célzott is rá Glasper egyszer, hogy Norah Jones most is itt van, csak még nem jött elő… A tánczenének sem utolsó, dzsessznek is izgalmas „kísérlet” spontán, keresetlen jellege kárpótolt a nekem néha túlnyújtott, monoton zenei szakaszokért.

Wayne Shorter Quartet, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 11.; Out of Land, BMC, Opus Jazz Club, április 9.; Robert Glasper Experiment, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.