Lemez

Beethoven – Les Vents Français

  • - csk -
  • 2017. szeptember 17.

Zene

Ha a zenekedvelő Beethovenre gondol, olyan művek jutnak eszébe, mint a III., az V. vagy a IX. szimfónia, a Hegedűverseny, a Fidelio vagy az Appassionata szonáta. Terjedelmes, súlyos, komoly kompozíciók, amelyekben fontos szerep jut a drámaiságnak, sőt a pátosznak is, és az sem mellékes, hogy ezek a zenék gyakran fontos gondolatok, néha erkölcsi intelmek megfogalmazói. Bizony, Beethoven szeret üzenni nekünk. Ez a lemez egy másik, ritkább arcát mutatja meg: azét a (többnyire korai) Beethovenét, aki tudott könnyed lenni, szórakoztatni. A fúvós művek a 18. és a 19. században még többnyire a problémamentes szerenádhangvételben fogalmazódtak meg, s ez még akkor is így volt, ha a műfaj történetesen más volt, például – mint esetünkben – duó, trió, variációsorozat vagy éppen szonáta.

Beethoven, aki amúgy nagy rebellis volt, és sokszor fittyet hányt a konvenciókra, ezúttal tiszteletben tartja a szokást, és fúvós műveiben szellemes, elegáns hangot üt meg. Ritka tünemény ez a lemez, de nemcsak azért, mert Beethoven „nem jellemző” zenéivel ismertet meg, hanem azért is, mert a Les Vents Français (Francia Fúvósok) egyáltalán nem minden esetben francia tagjai – Emmanuel Pahud (fuvola), François Leleux (oboa), Paul Meyer (klarinét), Radovan Vlatković (kürt) és Gilbert Audin (fagott) – különleges virtuozitással és minden részlet iránt figyelmes érzékenységgel játszanak, s így a művek teljes gazdagsága kibontakozik. Kitűnő partnerük a zongorista Eric Le Sage, akit tavasszal éppen Pahud partnereként hallhattunk a Zeneakadémián, egy szonátaesten. A lemez legnagyszerűbb pillanatait az a variációsorozat kínálja, amelyet a mester Mozart Don Giovanni című operájának Là ci darem la mano duettjére komponált – és persze Beethoven nem lenne Beethoven, ha a Kürtszonátában nem csempészne be még a fúvós zenébe is egy kis súlyt és komolyságot.

Warner Classics, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.