Lemez

Mendelssohn: Symphonies 1–5

Zene

Habár nyilvánvaló, hogy e sorok írója sem a felismerés, sem a megfogalmazás elsőségével nem dicsekedhet, azért csak álljon itt a tény: a hallgató számára Mendelssohn maga az örök kellemes meglepetés. A jól nevelt zseniről ugyanis esetről esetre kiderül, hogy többet ad a vártnál, s hogy zeneszerzői nagyságrendje okán kilóg a minőségi másodosztályból, ahová őt botor módon és hallgatólagosan szokás volt – és részben mindmáig szokás – beszuszakolni. Erről tanúskodik most az a szimfónia-összkiadás is, amelynek karmestere, a New York-i Metropolitan Opera dezignált főzeneigazgatója, Yannick Nézet-Séguin nemcsak a kísérőfüzetben idézett nyilatkozat szavai szerint, de tettleg is Mendelssohn elkötelezettje. Így aztán még a kiskamaszként komponált 12 kamaraszimfónia nyomában, 15 esztendősen szerzett első valódi Mendelssohn-szimfónia sem csupán a saját hang korai bizonyságaként szólal meg az Európai Kamarazenekar érzékeny és sokszínű előadásában. A klasszikus formákat lakályosan elrendező – és azokat személyes közlendővel megtöltő – c-moll szimfónia nyomában pedig még sokkal nagyobb meglepetés lehet a sorszám szerint második szimfónia(-kantáta), a Lobgesang, amely Nézet-Séguin interpretációjában messzehangzóan rácáfol a „félresikerült Beethoven IX. szimfónia imitáció” közhelyes vádjára, és éppígy az újkeresztény túlteljesítés személyeskedő inszinuációjára is. Ez utóbbi rosszhiszemű vélelmet megdönti persze az ötödiknek besorolt „Reformáció” szimfónia is, mely mű ezen a felvételen az első formájában, a Mendelssohn által utóbb kihúzott egy-két részlet visszaállításával szólal meg: meggyőzően, valódi hittel és a formaérzék maximumával. A két legnépszerűbb Mendelssohn-szimfónia, a III. „Skót” és a IV. „Olasz” pedig egyszerűen csak csoda itt is, mint mindig és mindenhol: a bőven áradó melodikus invenció és a hangulatteremtő erő két örök mintadarabja.

Deutsche Grammophon 3 CD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.