Lemez

Mendelssohn: Symphonies 1–5

Zene

Habár nyilvánvaló, hogy e sorok írója sem a felismerés, sem a megfogalmazás elsőségével nem dicsekedhet, azért csak álljon itt a tény: a hallgató számára Mendelssohn maga az örök kellemes meglepetés. A jól nevelt zseniről ugyanis esetről esetre kiderül, hogy többet ad a vártnál, s hogy zeneszerzői nagyságrendje okán kilóg a minőségi másodosztályból, ahová őt botor módon és hallgatólagosan szokás volt – és részben mindmáig szokás – beszuszakolni. Erről tanúskodik most az a szimfónia-összkiadás is, amelynek karmestere, a New York-i Metropolitan Opera dezignált főzeneigazgatója, Yannick Nézet-Séguin nemcsak a kísérőfüzetben idézett nyilatkozat szavai szerint, de tettleg is Mendelssohn elkötelezettje. Így aztán még a kiskamaszként komponált 12 kamaraszimfónia nyomában, 15 esztendősen szerzett első valódi Mendelssohn-szimfónia sem csupán a saját hang korai bizonyságaként szólal meg az Európai Kamarazenekar érzékeny és sokszínű előadásában. A klasszikus formákat lakályosan elrendező – és azokat személyes közlendővel megtöltő – c-moll szimfónia nyomában pedig még sokkal nagyobb meglepetés lehet a sorszám szerint második szimfónia(-kantáta), a Lobgesang, amely Nézet-Séguin interpretációjában messzehangzóan rácáfol a „félresikerült Beethoven IX. szimfónia imitáció” közhelyes vádjára, és éppígy az újkeresztény túlteljesítés személyeskedő inszinuációjára is. Ez utóbbi rosszhiszemű vélelmet megdönti persze az ötödiknek besorolt „Reformáció” szimfónia is, mely mű ezen a felvételen az első formájában, a Mendelssohn által utóbb kihúzott egy-két részlet visszaállításával szólal meg: meggyőzően, valódi hittel és a formaérzék maximumával. A két legnépszerűbb Mendelssohn-szimfónia, a III. „Skót” és a IV. „Olasz” pedig egyszerűen csak csoda itt is, mint mindig és mindenhol: a bőven áradó melodikus invenció és a hangulatteremtő erő két örök mintadarabja.

Deutsche Grammophon 3 CD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.