mi a kotta?

Behatolás nem történt

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 29.

Zene

„A társalgásban elkerült minden olyat, ami a saját személyére vonatkozott volna, érzéseit a legmélyebb diszkrécióval őrizte meg.” Így jellemezte korán elhalt pályatársát, Frédéric Chopint az emlékezetének egy egész kis könyvecskét szentelő Liszt Ferenc, ám az utókor nem lehet ennyire diszkrét, hiszen kitartóan érdekel bennünket a zongora poétája: méghozzá a személye majdnem éppúgy, mint a művei. Ami tehát nem is olyan egyszerű dolog, elvégre ahogy azt Liszt emlékkötetében bővebben is kifejtette, Chopin kimondottan tartózkodó, sőt olykor szinte már abszent alkat volt: „…ő elsiklott minden kötelék elől, minden olyan barátkozás elől, amely magával ránthatta volna zajosabb rétegekbe. Ő kész volt mindenét odaadni – de saját magát nem adta oda. [...] Legbensőbb ismerősei sem hatoltak be lelkének titkos szentélyébe – hogy van-e ilyen, azt is alig hogy sejthették. [...] Egész egyénisége harmonikus volt, nem maradt semmi kérdezni, kutatni, magyarázni való rajta.” Hogy ez az önmagában teljes tartózkodás a testi szerelem dolgában is erősen jellemezte, azt már George Sandtól tudhatjuk, aki határozottan érzékiesebb természet lévén ekképpen sóhajtott fel e tárgyban: „Vajon ki lehetett az a boldogtalan nő, aki a testi szerelemről ilyen emléket hagyott benne?”

Maradnak hát jobbára – és valósággal jobb rész gyanánt maguk a művek, amelyek közül szombat délutánra most éppen Érdi Tamás válogatott össze egy zongorakoncertre valót (Régi Zeneakadémia, augusztus 31., öt óra). Ugyanő ugyanitt, s alig pár órával később a múlt héten emlegetett Central European String Quartet társaságában kamaramuzsikál majd: a programon Brahms és Mozart művei szerepelnek (augusztus 31., fél nyolc). No és jöjjön még egy koncert az imént íróként idézett Liszt hajdani otthonából: jövő hétfőn Georgy Tchaidze fogja elzongorázni itt Beethoven és Schumann egy-egy szonátáját, köztük pedig Szkrjabin 5 prelűdje kerül majd a kezei alá, igazán nem valamiféle pihentető ujjgyakorlatul (szeptember 2., öt óra).

De még vissza a szombathoz, merthogy augusztus utolsó napján a MÁV Szimfonikus Zenekar múzeumi hangversenyét is választhatjuk (Nemzeti Múzeum, augusztus 31., hat óra). Mondjuk azért, hogy a külhoni karmestert és hangszeres szólisták fellépését ígérő műsoron meghallgassuk az idei nyár alighanem legutolsó Négy évszak-megszólaltatását. Valamint akár az utcára is vonulhatunk, egészen pontosan a Bazilika előtti Szent István térre, ahol is a végtelenül fantáziadús elnevezésű szabadtéri koncert, a ZENERGIA vár reánk (augusztus 31., nyolc óra). Az esemény jótékonysági célú, műfaját tekintve pedig, úgymond, fúziós jellegű, s olyan művészek részvételével rendezik meg, mint Miklósa Erika, Snétberger Ferenc, a csellista Devich Gergely vagy a trombitás Pálfalvi Tamás (képünkön).

S végezzük e hétre egy majdnem kortárs zenei koncerttel, melynek két zeneszerző hőse az épp húsz esztendeje elhalálozott Bozay Attila és az 1997-ben elhunyt Durkó Zsolt lesz (Vigadó, szeptember 1., fél nyolc). Műveik megszólaltatásának nehéz és szép feladatára az Antal Mátyás karmesteri pálcáját követő Miskolci Szimfonikus Zenekar, a zongorista Körmendi Klára és a fuvolás Matuz István vállalkozik majd.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.