mi a kotta?

Behatolás nem történt

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 29.

Zene

„A társalgásban elkerült minden olyat, ami a saját személyére vonatkozott volna, érzéseit a legmélyebb diszkrécióval őrizte meg.” Így jellemezte korán elhalt pályatársát, Frédéric Chopint az emlékezetének egy egész kis könyvecskét szentelő Liszt Ferenc, ám az utókor nem lehet ennyire diszkrét, hiszen kitartóan érdekel bennünket a zongora poétája: méghozzá a személye majdnem éppúgy, mint a művei. Ami tehát nem is olyan egyszerű dolog, elvégre ahogy azt Liszt emlékkötetében bővebben is kifejtette, Chopin kimondottan tartózkodó, sőt olykor szinte már abszent alkat volt: „…ő elsiklott minden kötelék elől, minden olyan barátkozás elől, amely magával ránthatta volna zajosabb rétegekbe. Ő kész volt mindenét odaadni – de saját magát nem adta oda. [...] Legbensőbb ismerősei sem hatoltak be lelkének titkos szentélyébe – hogy van-e ilyen, azt is alig hogy sejthették. [...] Egész egyénisége harmonikus volt, nem maradt semmi kérdezni, kutatni, magyarázni való rajta.” Hogy ez az önmagában teljes tartózkodás a testi szerelem dolgában is erősen jellemezte, azt már George Sandtól tudhatjuk, aki határozottan érzékiesebb természet lévén ekképpen sóhajtott fel e tárgyban: „Vajon ki lehetett az a boldogtalan nő, aki a testi szerelemről ilyen emléket hagyott benne?”

Maradnak hát jobbára – és valósággal jobb rész gyanánt maguk a művek, amelyek közül szombat délutánra most éppen Érdi Tamás válogatott össze egy zongorakoncertre valót (Régi Zeneakadémia, augusztus 31., öt óra). Ugyanő ugyanitt, s alig pár órával később a múlt héten emlegetett Central European String Quartet társaságában kamaramuzsikál majd: a programon Brahms és Mozart művei szerepelnek (augusztus 31., fél nyolc). No és jöjjön még egy koncert az imént íróként idézett Liszt hajdani otthonából: jövő hétfőn Georgy Tchaidze fogja elzongorázni itt Beethoven és Schumann egy-egy szonátáját, köztük pedig Szkrjabin 5 prelűdje kerül majd a kezei alá, igazán nem valamiféle pihentető ujjgyakorlatul (szeptember 2., öt óra).

De még vissza a szombathoz, merthogy augusztus utolsó napján a MÁV Szimfonikus Zenekar múzeumi hangversenyét is választhatjuk (Nemzeti Múzeum, augusztus 31., hat óra). Mondjuk azért, hogy a külhoni karmestert és hangszeres szólisták fellépését ígérő műsoron meghallgassuk az idei nyár alighanem legutolsó Négy évszak-megszólaltatását. Valamint akár az utcára is vonulhatunk, egészen pontosan a Bazilika előtti Szent István térre, ahol is a végtelenül fantáziadús elnevezésű szabadtéri koncert, a ZENERGIA vár reánk (augusztus 31., nyolc óra). Az esemény jótékonysági célú, műfaját tekintve pedig, úgymond, fúziós jellegű, s olyan művészek részvételével rendezik meg, mint Miklósa Erika, Snétberger Ferenc, a csellista Devich Gergely vagy a trombitás Pálfalvi Tamás (képünkön).

S végezzük e hétre egy majdnem kortárs zenei koncerttel, melynek két zeneszerző hőse az épp húsz esztendeje elhalálozott Bozay Attila és az 1997-ben elhunyt Durkó Zsolt lesz (Vigadó, szeptember 1., fél nyolc). Műveik megszólaltatásának nehéz és szép feladatára az Antal Mátyás karmesteri pálcáját követő Miskolci Szimfonikus Zenekar, a zongorista Körmendi Klára és a fuvolás Matuz István vállalkozik majd.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.