Bejött a gála (MTV European Music Awards, Stockholm)

  • Orosz Ágnes
  • 2000. november 16.

Zene

Pedig a világért sem hagynám ki, mert a nő már önmagában elképesztő, de ha ráadásul a fejébe veszi, hogy a sokadik ilyen éves borulás is róla fog szólni, akkor az úgy is lesz. Lett. Segít persze a jogosan vagy jogtalanul egekbe magasztalt friss lemez, a videó is nagyon ott van, csakúgy, mint a pasija, kultrendező, és még prezentálni is hajlandó. A show innentől lehet szemérmetlen rutin, a korábbiak mozdulatelemeiből összerakva, háttérben kivetítőn az életmű, nem más ez tulajdonképpen, mint egy kis darabja az New York-London tengelyre tervezett exkluzív koncertsorozat műsorának, csak Britney helyett Kylie van a pólóra írva. A nézőtéren derűs eksztázis, cowboyszerkós hipsterek, még a budapesti viewing partyn is. Két díj, best dance és best female, tiszta sor. Jöhet a többi.
Pedig a világért sem hagynám ki, mert a nő már önmagában elképesztő, de ha ráadásul a fejébe veszi, hogy a sokadik ilyen éves borulás is róla fog szólni, akkor az úgy is lesz. Lett. Segít persze a jogosan vagy jogtalanul egekbe magasztalt friss lemez, a videó is nagyon ott van, csakúgy, mint a pasija, kultrendező, és még prezentálni is hajlandó. A show innentől lehet szemérmetlen rutin, a korábbiak mozdulatelemeiből összerakva, háttérben kivetítőn az életmű, nem más ez tulajdonképpen, mint egy kis darabja az New York-London tengelyre tervezett exkluzív koncertsorozat műsorának, csak Britney helyett Kylie van a pólóra írva. A nézőtéren derűs eksztázis, cowboyszerkós hipsterek, még a budapesti viewing partyn is. Két díj, best dance és best female, tiszta sor. Jöhet a többi.

Az ilyen díjkiosztók természetüknél fogva általában nagy űrt hagynak maguk után a jóhiszemű nézőben, más szóval egytől egyig túlhypolt szarok, hagyján, hogy úgysem az nyer, akinek kéne, de mindig csak a végére jövünk rá, hogy a nyertes személye meg az egész intézmény valójában mennyire érdektelen. Az összbenyomás marad meg legfeljebb, ez pedig évek óta most a legjobb, mintha az évtized végére mindenki összekapta volna magát egy kicsit. U2, Moby, Kylie-ék stb., a műfajon belül sokkal nagyobbat már nem lehet dobni. Aki tehát túlélte a szokásosnál viszont gyengébb, sótlan VJ-k által produkált elő show-t, melynek mélypontja x rapsztár és Jean Reno verbális duettje volt, a Backstreet Boyst és a Spice Girlst leszámítva a továbbiakban legfeljebb azon lehetett megütközve, hogy egy konkrét trash pillanat nem akadt egész este. Hiába, ez történik, ha valami túl jól van megszervezve. A kárpótlásról persze az itthoni viewing party fellépőinek többsége, O. J. Sámsonnal az élen, bőségesen gondoskodott. Azon se lepődtem volna meg, ha a szervezők a végére még egyszer beteszik Yonderboit, mintegy bocsánatkérésként.

A díjakat állítólag közönségszavazatok alapján osztották, erre persze ne vegyünk mérget, a csatorna hasonló rendszerű filmes díjkiosztóján is többnyire az kap valamit, aki elmegy, csak erre szerencsére többen szoktak. Kivétel persze a Free Your Mind humanitárius díj, idén természetesen az Otporé. Furcsa érzés volt, hogy arra a két percre megint így lehet nézni az MTV-t, cinizmus nélkül.

Orosz Ágnes

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.