Könyv: Szöveggyarmat (Solymosi Bálint: Detonáta)

  • Jánossy Lajos
  • 2000. november 16.

Zene

Bizonyos prózákat olvasni legalább olyan figyelmet és nemes erőfeszítést követel, mint azokat megírni. Így van ez különösképp a regények esetében, és ez tapasztalható Solymosi Bálint könyvének útvesztőjében is, melynek műfaját nehéz volna meghatározni. Annyi azonban biztos, hogy érdemes egyben olvasni, kilépni a mindennapiság szaggatott monotóniájából, és nekiülni, akár ha valóban regénnyel volna dolgunk. Hagyni, ragadjon el a mű ideje, a Solymosi prózájára (és verseire) sajátosan jellemző lélegzetvétel, zenei ritmizáltság, amire felfigyelhetünk, ha kitartóan hallgatózunk. Magával sodor a mondatok üteme, az a gyakran líra közeli lüktetés, amely a könyvbe gyűjtött darabokat egységes művé rendezi.

Szöveg-gyarmat

"Ahova estél, ott maradsz."

(Pilinszky)Bizonyos prózákat olvasni legalább olyan figyelmet és nemes erőfeszítést követel, mint azokat megírni. Így van ez különösképp a regények esetében, és ez tapasztalható Solymosi Bálint könyvének útvesztőjében is, melynek műfaját nehéz volna meghatározni. Annyi azonban biztos, hogy érdemes egyben olvasni, kilépni a mindennapiság szaggatott monotóniájából, és nekiülni, akár ha valóban regénnyel volna dolgunk. Hagyni, ragadjon el a mű ideje, a Solymosi prózájára (és verseire) sajátosan jellemző lélegzetvétel, zenei ritmizáltság, amire felfigyelhetünk, ha kitartóan hallgatózunk. Magával sodor a mondatok üteme, az a gyakran líra közeli lüktetés, amely a könyvbe gyűjtött darabokat egységes művé rendezi.

A könyvnek ugyanis saját ideje van, ezáltal is kísért valami regény közeli állapotot, egy személynek az idejét mérik a mondatok, az írás idejét gyakran feltöri az elmúlt idő, ahogy az aszfalton keletkeznek a repedések, amikor régi, játszótéri futballpályát ver fel a gyom. Az idő morzsalékossá válik. Széthullana, ezt az elbeszélő hagyná is szabadon, a végső pillanatra vár, amikor majd összesöpri, egybe formálja a "sötét anyagot". Ez a pasas, aki írja önmagát, "nem tartozik a világhoz, de ő a világ határa" (Wittgenstein), mert ugyan mozog, szcénákat vált, ám térélményét alapvetően annak ideje, az innentől odáig múló idő határozza meg, minduntalan a falujának végét jelző áthúzott táblába ütközik. És épp ezt a falut akarja feltérképezni. Az "események" meglendülnek, hogy aztán ismét beszippantsa őket a beszélő énjének rettentő gravitációja, és sorjázzanak az önanalizáló, kérdező reflexiók, mi is van valójában. Én és világ viszonyában az idő elveszti egyvonalúságát, minden egyszerre van, tehát tetszőleges a sorrend: Szeged és Budapest, az egykori nők, barátok és a mostaniak, minden történet az elbeszélő énjében relativizálódik.

Solymosi Detonátájának esetében ritka érvénnyel használható a dekonstrukció amúgy agyonalkalmazott fogalma. Kemény olvasmányról van szó, melynek tétje az én dekonstruálása, az elbeszélő önazonosítási kísérlete ismételten a történésekbe kapaszkodik, jobb híján így próbálja meg értelmezni magát, bizalma azonban eleve csekély. Bizalmatlanságát újra és újra igazolják elbukásai, a labirintusnak látszó terület valójában kör. Mindig visszatér önmagába, kérdéseinek kietlen sivatagába, körbenéz, csak ő van, és körülötte a felhős idő.

"A megnyilvánulás akaratával (nem önkifejezésről beszélsz, az önarckép egy más rendű >>ügy>ügyetlenülelőbb vagy utóbb időpontokat tüntetsz ki, véletlenszerű figyelmeddel, figyelmetlenségeddel, egymáshoz viszonyítva, egymást értelmezve. (Holott a világ meg történt.) (Láttad.)"

Jánossy Lajos

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.