Belső égés (Lángarc a Radnótiban)

  • Deutsch Andor
  • 1999. február 4.

Zene

Az úgy volt eddig az elmúlt néhány évben, hogy ha Zsótér Sándor rendezett valahol (mindig máshol), akkor az esemény lett: egyszerűen azért, mert az ő előadásai garantáltan eltértek a szokásos színházi, de legalábbis a szokásos kőszínházi formáktól, méghozzá nagyon. Zsótérnak saját világa van, amit különféle darabok és színészek segítségével szeret mutogatni, és ez így jó. Legutóbbi munkája viszont különbözik. Mármint ugyanolyanabb: alig lóg ki a pesti színházi kínálatból, és ha másért nem, hát ezért, az eddigi előadásokhoz képest érdekes. Arról fogalmam sincs, hogy a Lángarc, egy ifjú német drámaíró ifjú német darabjának előadása, fordulat-e Zsótér pályáján (bár gyanús, hogy ez nem is fontos), csak az biztos, hogy az elmúlt évek zsótériádáihoz képest más a stilizálás foka és módja. Egy szinte mai történetet láttunk a Randótiban, mely türelmesen halad az elejétől a vége felé, szinte mai mondatokkal és szereplőkkel. Az eddigi előadások nyitottabbak voltak: önkényesebbek, játékosabbak, felszabadultabbak. Líraibbak, az is lehet.

Színház

Lángarc a Radnóti Színházban

Az úgy volt eddig az elmúlt néhány évben, hogy ha Zsótér Sándor rendezett valahol (mindig máshol), akkor az esemény lett: egyszerűen azért, mert az ő előadásai garantáltan eltértek a szokásos színházi, de legalábbis a szokásos kőszínházi formáktól, méghozzá nagyon. Zsótérnak saját világa van, amit különféle darabok és színészek segítségével szeret mutogatni, és ez így jó. Legutóbbi munkája viszont különbözik. Mármint ugyanolyanabb: alig lóg ki a pesti színházi kínálatból, és ha másért nem, hát ezért, az eddigi előadásokhoz képest érdekes. Arról fogalmam sincs, hogy a Lángarc, egy ifjú német drámaíró ifjú német darabjának előadása, fordulat-e Zsótér pályáján (bár gyanús, hogy ez nem is fontos), csak az biztos, hogy az elmúlt évek zsótériádáihoz képest más a stilizálás foka és módja. Egy szinte mai történetet láttunk a Randótiban, mely türelmesen halad az elejétől a vége felé, szinte mai mondatokkal és szereplőkkel. Az eddigi előadások nyitottabbak voltak: önkényesebbek, játékosabbak, felszabadultabbak. Líraibbak, az is lehet.

Ez a mostani is érdekes színházi játék: most sem valóságos benne semmi, csakhogy most sokkal kevésbé tolakodó a műviség. A színészek, az általul létrecsinált figurák ott billegnek a realitás szélén. Minden majdnem igaz. Játék, díszlet, jelmez: elemelt, de épphogy. A szokásos látványos körítés is szerényebbé vált; az díszlettervező ezúttal háttérbe vonult, és az általa hagyott űrt a színészek töltik be.

A stilizálás kényszerét azért valószínűleg nemcsak a rendező művészi világképe hozza, hanem az is, hogy a darab maga iszonyú: olyan szájbarágós, lapos szövegeket, mint amik itt hömpölyögnek, lehetetlen csak úgy átélősen elmondani, még egy Zsótérnál kevésbé csavarós rendezőnek is muszájna csavarni rajtuk valamit.

És e csavarásnak talán a lelkesen vastapsoló nézők is részei. Ha őket is a játék résztvevőiként figyeljük (márpedig miért ne?), rögtön új nézőponthoz jutunk: és ezt a nevetséges kisnyárspolgár színpadi fikciója, valamint a ruhatár körüli valódiak elkerülhetetlen összehasonlításának köszönhetjük. Ravasz! Zsótér eddigi előadásaiban mindig megjelentek a külső, a színházon kívüli világ rekvizitumai. Red Bull-os dobozok, holdjáró cipők, édeske slágerek furakodtak be a nagyoperai kosztümök közé, Az ügynök halálába, a Titus Andronicusba, a Faust.docba. Talán azért, hogy zavaró jelenlétükkel az elandalodás utolsó lehetőségétől is megfosszák a nézőt, és mindig emlékeztessék arra, hogy a játék - elvégre színház - csak a külvilághoz képest, azzal viszonyba gondolva válik teljessé. Most e viszonyt, a stilizáció végső keretét a néző, a Radnóti Színház nézője maga teremti meg. Így aztán, ha tehetségesen nézi az előadást, új életet kezd. Ha kicsit kevésbé, akkor meg viszolyogni kezd a régitől. Vagy nem.

Színdarabokban meg egyebütt (film, élet stb.) időről időre feltűnnek azok az alakok, akiket egészséges erkölcsi érzékünk elítélne, mégis inkább szeretni van kedvünk őket. Mondjuk a kicsivel Shakespeare utáni John Ford Kár, hogy K-jában, melyben Giovanni herceg húga-szeretője kivágott szívét szervírozza késhegyre tűzve a mamlasz rokonoknak. De még a Született gyilkosokban is arra megy ki a játék, hogy szegény néző az ámokfutó mészárosoknak drukkoljon a főszereplőket üldöző unalmas, ócska, fantáziátlan alakok helyett. Mert az tényleg jó érzés, amikor az őszinte szenvedély a hazug szenvedélytelenséggel szemben, a gátlástalan lázadás a merevséggel szemben átmenetileg - hamarosan elkövetkező bukásáig vagy kicsit tovább - szerethetővé válik. Hát itt az új világ. Ez a darab hasonló vonalon mozogna, de a lázadó fiú cseppet sem jobb apjánál: az egyik üres, a másik tele van, de csak őrülettel. Lázadna, de csak hiszterikus, úgy gyújtogat, hogy nekem egészen elveszi a kedvemet tőle. Zsótér nem dönt ez ügyben; nem igyekszik elfogadhatóvá tenni főszereplőjét, de ítéletet sem mond fölötte. Szereplői elszigeteltek egymástól, egyikük másra vágyna, de ezt észre sem veszi, másikuk elégedett elszigeteltségében, és nem tudja, hogy elszigetelt. A főszereplő lázad, de olyan egyértelműen őrült (nem megőrül fokozatosan, hanem egyszerűen csak így született), hogy attól teljesen érdektelenné válik. Színházban nem érdekesek az őrültek. Az persze érdekes marad, hogy a normálisak miképpen reagálnak rájuk (vö. Yvonne burgundi hercegnő), ám a központi szereplő így, teljes irracionalitásában mindenképpen lenullázódik, és a világgal szembeni szigor, ami belőle áradhatna, hatástalaná válik. És akkor mi marad? Néhány jó színész - nekünk legyen mondva.

Deutsch Andor

Marius von Mayenburg: Lángarc; szereplők: Szervét Tibor, Moldvai Kiss Andrea, Gubás Gabi, Dobó Dániel, Kocsó Gábor; díszlet: Ambrus Mária, mint mindig; jelmez: Benedek Mari; dramaturg: Ungár Juli; a rendező munkatársa: Balák Margit; rendező: Zsótér Sándor

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.