Belső tenger - Chilf Mária, Kovács Ivó és Kőszeghy Csilla kiállítása (képzőművészet)

Zene

A Dorottya Galéria Utazás önmagunkba című kiállításának kurátora kurrens témát feldolgozó, a külsődleges jegyek (a testábrázolás) és a belső személyiség (az identitás) viszonyait és kérdéseit feszegető műalkotások mellékvizén indította el hajóját. A kiválasztott művészek útja így a test belsejébe vezet - a kérdés csupán az, hogy e búvárkodás során milyen mélyre hatolnak le az alkotók.

A Dorottya Galéria Utazás önmagunkba című kiállításának kurátora kurrens témát feldolgozó, a külsődleges jegyek (a testábrázolás) és a belső személyiség (az identitás) viszonyait és kérdéseit feszegető műalkotások mellékvizén indította el hajóját. A kiválasztott művészek útja így a test belsejébe vezet - a kérdés csupán az, hogy e búvárkodás során milyen mélyre hatolnak le az alkotók. A válaszok igen eltérőek. Van, akit csupán az utazás folyamata inspirál, mást a felszín által elrejtett testrészletek hoznak izgalomba, s végül láthatjuk azt is, hogy miként lehet mindez egy nagyon kemény és személyes önvizsgálat eszköze és hordozója.

Kovács Ivó magas szinten, biztos kézzel alkalmazza a virtuális valóságok létrehozására alkalmas számítógépes programokat - mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a "polgári életben" háromdimenziós animációkat készít bábszínházak számára. A zárt színpadi tér hatása és az emberalakok marionettbábuként történő mozgatása a Re:vízió című, majd 10 perces videomunkáján is felismerhető, továbbá a szobrászi előképzettségből származó azon igény is, hogy az animációban feltűnő humanoidok minél plasztikusabbak legyenek. Univerzális vízióját egyfajta teremtéstörténetnek szánta, melyben - akárcsak a földi élet kialakulásában - a víz a központi szereplő. Tenger hullámzik, esőcseppek kopognak, vércseppek lökődnek ki valamilyen folyékony anyagba, alulról áramló, egészen fémszerű vízmolekulák tapadnak egymáshoz, melyekből - a Terminátor 2. alakjához hasonlóan - férfiak és nők teste áll össze. Az alakok végeláthatatlan rituális táncot járnak, felpattannak, megpördülnek, majd visszahullnak a négyzetrácsos színpadra, később iszonytató tömegben "szörfölnek" a hullámmozgást imitáló, meggörbülő síkon. Azáltal, hogy végül belezuhannak a hullámszakadékba, és a testükről lefoszlik, majd elillan a fehér burok, az animáció leginkább a halál lírai ábrázolásának vagy egy tudományos megállapítás transzcendenciába oltott illusztrációjának tűnik. Tény ugyanis, hogy megközelítőleg azonos (70 százalék) a tenger (beleértve az édesvizeket is) és szárazföld, valamint az emberi testben található víz és szilárd anyag aránya - ebben az olvasatban a testünk belsejében hullámzó/háborgó tenger mintegy visszatér az eredethez, és egyesül az élet körforgását irányító Egésszel. Kovács animációja mindezek mellett kissé hosszú, és sokszor inkább csak az érződik, hogy mekkora örömet jelentett számára egy-egy technikai részlet bravúros megoldása.

A képgrafikus Kőszeghy Csilla elsősorban a női mell belsejére fókuszál - az anatómiai metszetekben feltáruló szövetek, vérerek és nyirokmirigyek mellé női alkotóktól (Frida Kahlótól, Georgia O'Keeffe-től és Virgina Woolftól) származó idézeteket helyezett. A személytelen testrész ábrázolása és a mellből kibuggyanó igen személyes monológok ütköztetése kissé didaktikusnak tűnik (képzeljük el ugyanezt a férfi nemi szervvel - lakozhat-e benne a lélek?), akárcsak azok a fotók, melyeken a meztelen női test felszínére kitüremkednek a hímzett, stilizált belső szervek. Kőszeghy egyébként nem túl eredeti eszközhasználatával (hímzés), idézeteivel (feminista klasszikusok) és témájával (női test) mintha igényt támasztana arra, hogy részesüljön a nőművészeti diskurzus legitimáló erejéből. Igazi erőssége viszont mintha az akcionizmus lehetne. A város különböző közterein (telefonfülkében, bolti redőnyön, gépkocsilámpán, aszfalton, graffitin, ablakokon) elhelyezett, majd dokumentált, a mell belső érhálózatát magán viselő implantátumok igazi hatást akkor érhetnének el (például a mellrák elleni, leginkább a probléma létezését tudatosító "küzdelemben"), ha városszerte lehetne találkozni velük. Talán lendíthetnének a köztereket uraló, tárgyiasított nőkép megváltozásán.

Két év telt el Chilf Mária terápianaplóként is olvasható kiállítása óta (Brumival bármi megtörténhet). A túlélő kísérlete, hogy feldolgozza a felfoghatatlan, traumatikus valóságot, egyszerre volt bűntudattal, fájdalommal és szorongással terhelt, miközben nem nélkülözte az eltávolító, néhol humoros-gunyoros jeleneteket sem. A Dorottya Galéria egyik falát beterítő rajzinstalláció (Alkalmi horizont) központi figurája egy arctalan, saját testének kontúrjait rajzoló alak, amely körül akvarellek és különböző szövegek "hevernek". A megismerés és a megértés felé tartó belső utazás Chilf esetében kettős - egyszerre biológiai alászállás az emberi szervek, köztük az élet motorja, a szív felé, illetve metaforikus önboncolás. A test mellett lebegő, amputált, de élő végtagok, a két kézzel felszakított mellkas mögött méregzölden pulzáló szív személyes vallomás is, akárcsak a színes akvarellek játékosan komor jelenetei (szörnyeteg szelídítése, körbezárt árnyék átlépése, mosolygyakorlat). A kitárulkozás bátorságát egyfajta rezignált elfogadás kíséri - erről vall a banálisnak tűnő állítások kettősége (lassan felejtek, lassan tanulok), és a művekből hiányzó tragikus felhang. A művekből áradó érzékenység és reflexivitás, az organikus, belső tájjá transzponálódó formák és végtelen történetek nem csupán személyes vallomások, hanem archetipikus kiindulópontok is. Bárki számára megnyílhatnak, aki hajlandó alászállni abba a belső - feltörhetetlen kagylókba záródott magányokat őrző - tengerbe, ahová mélyen elásta titkait és traumáit. És még pszichológushoz sem kell elmennie.

Dorottya Galéria, Bp. V., Dorottya u. 8. Nyitva november 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.