Belső tenger - Chilf Mária, Kovács Ivó és Kőszeghy Csilla kiállítása (képzőművészet)

Zene

A Dorottya Galéria Utazás önmagunkba című kiállításának kurátora kurrens témát feldolgozó, a külsődleges jegyek (a testábrázolás) és a belső személyiség (az identitás) viszonyait és kérdéseit feszegető műalkotások mellékvizén indította el hajóját. A kiválasztott művészek útja így a test belsejébe vezet - a kérdés csupán az, hogy e búvárkodás során milyen mélyre hatolnak le az alkotók.

A Dorottya Galéria Utazás önmagunkba című kiállításának kurátora kurrens témát feldolgozó, a külsődleges jegyek (a testábrázolás) és a belső személyiség (az identitás) viszonyait és kérdéseit feszegető műalkotások mellékvizén indította el hajóját. A kiválasztott művészek útja így a test belsejébe vezet - a kérdés csupán az, hogy e búvárkodás során milyen mélyre hatolnak le az alkotók. A válaszok igen eltérőek. Van, akit csupán az utazás folyamata inspirál, mást a felszín által elrejtett testrészletek hoznak izgalomba, s végül láthatjuk azt is, hogy miként lehet mindez egy nagyon kemény és személyes önvizsgálat eszköze és hordozója.

Kovács Ivó magas szinten, biztos kézzel alkalmazza a virtuális valóságok létrehozására alkalmas számítógépes programokat - mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a "polgári életben" háromdimenziós animációkat készít bábszínházak számára. A zárt színpadi tér hatása és az emberalakok marionettbábuként történő mozgatása a Re:vízió című, majd 10 perces videomunkáján is felismerhető, továbbá a szobrászi előképzettségből származó azon igény is, hogy az animációban feltűnő humanoidok minél plasztikusabbak legyenek. Univerzális vízióját egyfajta teremtéstörténetnek szánta, melyben - akárcsak a földi élet kialakulásában - a víz a központi szereplő. Tenger hullámzik, esőcseppek kopognak, vércseppek lökődnek ki valamilyen folyékony anyagba, alulról áramló, egészen fémszerű vízmolekulák tapadnak egymáshoz, melyekből - a Terminátor 2. alakjához hasonlóan - férfiak és nők teste áll össze. Az alakok végeláthatatlan rituális táncot járnak, felpattannak, megpördülnek, majd visszahullnak a négyzetrácsos színpadra, később iszonytató tömegben "szörfölnek" a hullámmozgást imitáló, meggörbülő síkon. Azáltal, hogy végül belezuhannak a hullámszakadékba, és a testükről lefoszlik, majd elillan a fehér burok, az animáció leginkább a halál lírai ábrázolásának vagy egy tudományos megállapítás transzcendenciába oltott illusztrációjának tűnik. Tény ugyanis, hogy megközelítőleg azonos (70 százalék) a tenger (beleértve az édesvizeket is) és szárazföld, valamint az emberi testben található víz és szilárd anyag aránya - ebben az olvasatban a testünk belsejében hullámzó/háborgó tenger mintegy visszatér az eredethez, és egyesül az élet körforgását irányító Egésszel. Kovács animációja mindezek mellett kissé hosszú, és sokszor inkább csak az érződik, hogy mekkora örömet jelentett számára egy-egy technikai részlet bravúros megoldása.

A képgrafikus Kőszeghy Csilla elsősorban a női mell belsejére fókuszál - az anatómiai metszetekben feltáruló szövetek, vérerek és nyirokmirigyek mellé női alkotóktól (Frida Kahlótól, Georgia O'Keeffe-től és Virgina Woolftól) származó idézeteket helyezett. A személytelen testrész ábrázolása és a mellből kibuggyanó igen személyes monológok ütköztetése kissé didaktikusnak tűnik (képzeljük el ugyanezt a férfi nemi szervvel - lakozhat-e benne a lélek?), akárcsak azok a fotók, melyeken a meztelen női test felszínére kitüremkednek a hímzett, stilizált belső szervek. Kőszeghy egyébként nem túl eredeti eszközhasználatával (hímzés), idézeteivel (feminista klasszikusok) és témájával (női test) mintha igényt támasztana arra, hogy részesüljön a nőművészeti diskurzus legitimáló erejéből. Igazi erőssége viszont mintha az akcionizmus lehetne. A város különböző közterein (telefonfülkében, bolti redőnyön, gépkocsilámpán, aszfalton, graffitin, ablakokon) elhelyezett, majd dokumentált, a mell belső érhálózatát magán viselő implantátumok igazi hatást akkor érhetnének el (például a mellrák elleni, leginkább a probléma létezését tudatosító "küzdelemben"), ha városszerte lehetne találkozni velük. Talán lendíthetnének a köztereket uraló, tárgyiasított nőkép megváltozásán.

Két év telt el Chilf Mária terápianaplóként is olvasható kiállítása óta (Brumival bármi megtörténhet). A túlélő kísérlete, hogy feldolgozza a felfoghatatlan, traumatikus valóságot, egyszerre volt bűntudattal, fájdalommal és szorongással terhelt, miközben nem nélkülözte az eltávolító, néhol humoros-gunyoros jeleneteket sem. A Dorottya Galéria egyik falát beterítő rajzinstalláció (Alkalmi horizont) központi figurája egy arctalan, saját testének kontúrjait rajzoló alak, amely körül akvarellek és különböző szövegek "hevernek". A megismerés és a megértés felé tartó belső utazás Chilf esetében kettős - egyszerre biológiai alászállás az emberi szervek, köztük az élet motorja, a szív felé, illetve metaforikus önboncolás. A test mellett lebegő, amputált, de élő végtagok, a két kézzel felszakított mellkas mögött méregzölden pulzáló szív személyes vallomás is, akárcsak a színes akvarellek játékosan komor jelenetei (szörnyeteg szelídítése, körbezárt árnyék átlépése, mosolygyakorlat). A kitárulkozás bátorságát egyfajta rezignált elfogadás kíséri - erről vall a banálisnak tűnő állítások kettősége (lassan felejtek, lassan tanulok), és a művekből hiányzó tragikus felhang. A művekből áradó érzékenység és reflexivitás, az organikus, belső tájjá transzponálódó formák és végtelen történetek nem csupán személyes vallomások, hanem archetipikus kiindulópontok is. Bárki számára megnyílhatnak, aki hajlandó alászállni abba a belső - feltörhetetlen kagylókba záródott magányokat őrző - tengerbe, ahová mélyen elásta titkait és traumáit. És még pszichológushoz sem kell elmennie.

Dorottya Galéria, Bp. V., Dorottya u. 8. Nyitva november 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.