Lemez

Berlioz: Faust elkárhozása

Zene

Alig pár hete annak, hogy e hasábokon a Requiem hang- és videófelvételét méltattuk, és már itt is van John Nelson nagyszerű Berlioz-sorozatának legújabb darabja: az idén áprilisban Strasbourgban rögzített Faust elkárhozása. A bizonytalan műfajiságú „drámai legenda”, amelyhez a magyar közönség az idők végezetéig a Rákóczi-induló, vagyis szabatosabban a Marche hongroise felől fog majd közelíteni. Nos, a túlnyomórészt élő koncertfelvétel gyanánt hallgatandó két lemeznek bizonnyal nem a honfibüszkeségünk tápjául szolgáló zenekari szám a legmegragadóbb részlete: azt hallgassuk inkább Solti ’82-es vagy – bármily meglepő! – Colin Davis ’73-as stúdiófelvételéről. Ám ez nem tekinthető érdemi negatív kritikai megjegyzésnek egy olyan előadásról írván, amelynek címszereplői szólamát Nelson meghitt szövetségese, a Berlioz művei iránt ugyancsak mélyen elkötelezett Michael Spyres énekelte a féloperai forma kereteit soha szét nem feszítő, mégis mindvégig roppant intenzív szólamformálással. Vagy ahol Margitként Joyce DiDonato működött közre – itt helyszűke okán legyen elég e mindig garanciát jelentő név kiírása. És ahol felfedezhettük magunknak a gazdag kultúrájú előadásmódjával a francia operai sátánok eleganciáját és vonzerejét példásan megidéző basszistát, Nicolas Courjalt, valamint rácsodálkozhattunk a Nelson által animált kórus, a lisszaboni székhelyű Coro Gulbenkian szó szerint boszorkányos hangulatteremtő és -váltó készségére.

Erato 2 CD + bonus DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.