Lemez

Berlioz: Faust elkárhozása

Zene

Alig pár hete annak, hogy e hasábokon a Requiem hang- és videófelvételét méltattuk, és már itt is van John Nelson nagyszerű Berlioz-sorozatának legújabb darabja: az idén áprilisban Strasbourgban rögzített Faust elkárhozása. A bizonytalan műfajiságú „drámai legenda”, amelyhez a magyar közönség az idők végezetéig a Rákóczi-induló, vagyis szabatosabban a Marche hongroise felől fog majd közelíteni. Nos, a túlnyomórészt élő koncertfelvétel gyanánt hallgatandó két lemeznek bizonnyal nem a honfibüszkeségünk tápjául szolgáló zenekari szám a legmegragadóbb részlete: azt hallgassuk inkább Solti ’82-es vagy – bármily meglepő! – Colin Davis ’73-as stúdiófelvételéről. Ám ez nem tekinthető érdemi negatív kritikai megjegyzésnek egy olyan előadásról írván, amelynek címszereplői szólamát Nelson meghitt szövetségese, a Berlioz művei iránt ugyancsak mélyen elkötelezett Michael Spyres énekelte a féloperai forma kereteit soha szét nem feszítő, mégis mindvégig roppant intenzív szólamformálással. Vagy ahol Margitként Joyce DiDonato működött közre – itt helyszűke okán legyen elég e mindig garanciát jelentő név kiírása. És ahol felfedezhettük magunknak a gazdag kultúrájú előadásmódjával a francia operai sátánok eleganciáját és vonzerejét példásan megidéző basszistát, Nicolas Courjalt, valamint rácsodálkozhattunk a Nelson által animált kórus, a lisszaboni székhelyű Coro Gulbenkian szó szerint boszorkányos hangulatteremtő és -váltó készségére.

Erato 2 CD + bonus DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.