Lemez

Berlioz: Faust elkárhozása

Zene

Alig pár hete annak, hogy e hasábokon a Requiem hang- és videófelvételét méltattuk, és már itt is van John Nelson nagyszerű Berlioz-sorozatának legújabb darabja: az idén áprilisban Strasbourgban rögzített Faust elkárhozása. A bizonytalan műfajiságú „drámai legenda”, amelyhez a magyar közönség az idők végezetéig a Rákóczi-induló, vagyis szabatosabban a Marche hongroise felől fog majd közelíteni. Nos, a túlnyomórészt élő koncertfelvétel gyanánt hallgatandó két lemeznek bizonnyal nem a honfibüszkeségünk tápjául szolgáló zenekari szám a legmegragadóbb részlete: azt hallgassuk inkább Solti ’82-es vagy – bármily meglepő! – Colin Davis ’73-as stúdiófelvételéről. Ám ez nem tekinthető érdemi negatív kritikai megjegyzésnek egy olyan előadásról írván, amelynek címszereplői szólamát Nelson meghitt szövetségese, a Berlioz művei iránt ugyancsak mélyen elkötelezett Michael Spyres énekelte a féloperai forma kereteit soha szét nem feszítő, mégis mindvégig roppant intenzív szólamformálással. Vagy ahol Margitként Joyce DiDonato működött közre – itt helyszűke okán legyen elég e mindig garanciát jelentő név kiírása. És ahol felfedezhettük magunknak a gazdag kultúrájú előadásmódjával a francia operai sátánok eleganciáját és vonzerejét példásan megidéző basszistát, Nicolas Courjalt, valamint rácsodálkozhattunk a Nelson által animált kórus, a lisszaboni székhelyű Coro Gulbenkian szó szerint boszorkányos hangulatteremtő és -váltó készségére.

Erato 2 CD + bonus DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.