Koncert

Iron & Wine / Calexico

Zene

Az arizonai tex-mex zenekar többször is járt Magyarországon, viszont Sam Beam (művésznevén: Iron & Wine) még soha, úgyhogy sokan várták kíváncsian a Calexico és a 45 éves, nagy szakállú énekes-dalszerző közös fellépését. Beam 2002-ben adta ki az első albumát, a kilenc évvel későbbi Kiss Each Other Cleannel épphogy lemaradt a Billboard number one pozícióról, és nagyon szeret kollaborálni: volt már közös lemeze Ben Bridwellel és Jesca Hooppal is. A Calexicóval 2005-ben már kiadott egy közös EP-t (In the Reins), az idén pedig megérkezett a folytatás. (Bővebben: „Édesbús hangulat”, Magyar Narancs, 2019. november 7.) A Years to Burn tökéletes középút a két brand munkássága között: a Calexico egy kicsit visszavett a mexikói hatásokból, míg Beam americanás folkja kisebb mértékben nyitott Joey Burnsék világa felé. Az együttműködésből lett a közös turné is, amelynek egyik állomása a Müpa. Burns meg is jegyzi a színpadon, hogy még sose játszottak ilyen előkelő helyen, Beam szimplán örül mindennek. Egy picit viccelődik az igencsak jólnevelt közönséggel, sőt, egy alvó nézőt is kiszúr a karzaton. A 15 közös dalból 13-at játszanak el, de a külön diszkográfiákat csak három szám: a Naked as We Came (Iron & Wine), Calexico-oldalról pedig a Flores Y Tamales és a Fortune Teller képviseli. Így feldolgozásokra is marad idő: a Lucinda Williams-féle I Lost It nyilván nem nagy meglepetés, annál mellbevágóbb, amikor Beam és Burns kettesben előadják – nagyszerűen – a Waitin’ for a Supermant a Flaming Lipstől. De talán még ennél is nagyobb meglepetés a Bring on the Dancing Horses című Echo & The Bunnymen-dal átirata, bár az mindig is tudvalévő volt, hogy a Calexicótól nem áll távol a posztpunk – korábban a Szigeten már hallhattuk tőlük a Love Will Tear Us Apartot. A lényeg, hogy adódott pár kellemes meglepetés, és ebbe az is beleszámít, hogy a tangóharmonika mindössze három dalban került elő.

Müpa, november 12.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.