Bezsírozva - Chelsea Light Moving: Chelsea Light Moving

  • Greff András
  • 2013. április 24.

Zene

Annak ténye, hogy a Sonic Youth tagjai a zenekar két évvel ezelőtti széthullása óta erőteljesebb lemezeket adnak ki, mint amilyen a New York-i noise-intézmény utolsó négy-öt anyaga volt, azt mutatja, hogy az alapító házaspár, Thurston Moore és Kim Gordon (az indie-világ Paul és Linda McCartneyja) megromló személyes viszonya mellett a mindegyik zenészt inspiráló alkotói közösség életben tartása is komoly problémát jelenthetett az atipikus gitárhangolás örök mestereinek. Tavalyi lemezén Lee Ranaldo gitáros úgy lehetett elegáns és slágeres, ahogy a Sonic Youth-ban igazán sosem engedték neki, Thurston Moore pedig Chelsea Light Moving néven serénykedő új zenekarával végre engedélyt adott magának, hogy az időben mintegy húsz évet hátralebegve az elmúlt időszak visszafogott noise-popos, illetve akusztikus kísérletei után ismét az elektromos vadulásnak szentelje magát.


 

A Chelsea bemutatkozó albumán az érett szólólemezeket alkotó középkorú, introvertált Thurston is tiszteletét teszi, de csupán néhány pillanatra - a lemez java részét a gitáros-énekes személyiségének azon fele uralja, amely az univerzum csúcsának az ideológiamentes, pőre szépségéért megvalósított zajongást tekinti. A Chelsea Light Moving ettől még nem formátlan zajlemez: a nagyjából háromnegyed órás album valódi, bár sokszor egy-egy lüktető témára ráhasaltatva jó messzire csúszkáló dalokból sűrűsödik egységes egésszé. Moore a kulturális utalásokkal akkurátusan teleaggatott szövegekben és a zenei alapoknál is a saját stílusára épít, ugyanakkor a tőle az utóbbi időben megszokottnál egyszerűbb, zsírosabb garázsriffekkel a Sub Pop kiadó grunge-robbanás előtti kislemezeit is felidézi: főleg a Mudhoney korai dolgait, bár egy ponton (Groovy & Linda) mintha egy rútul bekábított, alattomos Nirvanát hallanánk. Kiemelkedő számok inkább az elején vannak, de az energia és a lelkesedés egészen a lemezzáró, kalapálós Germs-feldolgozásig kitart, amiben John Moloney burkolatbontó attitűddel megvalósított dobolásának igen jelentős szerepe van. A Chelsea Light Moving újabb példa arra, hogy igenis lehet sokat fogni egeket karcoló ambíciók nélkül: hiszen ha új területekre nem hatolnak is, az időtlenség összejött nekik, és ez egyáltalán nem kevés.

Matador/Neon Music, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.