Koncert

BFZ, Knyazev, Steinberg

  • (ba)
  • 2019. április 7.

Zene

A szocializmus pangásának hosszú éveiben ki gondolta volna, hogy egy Bizet-, Sosztakovics-, Muszorgszkij/Ravel-hangversenyen épp a szovjet komponista miatt jön lázba a hallgató – és teljes joggal. A szorongáshoz, melyet nem lehet elégszer gyakorolni, nem csak Kafka partner, Sosztakoviccsal is minőségi az Angst. Az 1. csellóverseny szólistája, Alekszandr Knyazev igen magvas, szonórus hangon játszik, mely úgy szép, hogy közben semmiképp sem behízelgő. (Behízelgő szorongás? Na hiszen.) Mint aki az imént épült fel a rekedtségből – már nem karcos, de sokszor majdnem az. Nagyon illett ehhez – a komponista névjegyét, a d–esz–c–h-t sokszor megforgató – versenyműhöz, miként Knyazev vibratója is. Talán még soha nem hallottam és láttam ennyire teljes testtel megcsinált vibratót. Lehet, hogy romantikus daraboknál túl sok, itt helyénvalónak tűnt, a pizzicatókban is jól működött. Ezzel a tónussal Bach ráadásként eljátszott Gigue-je a szokottnál rusztikusabb, táncházközelibb tételnek bizonyult. A Budapesti Fesztiválzenekar szívesen csatlakozott a szólista felfogásához, és zökkenőmentesen kooptálta soraiba a vendéget.

Érdemes volt a párizsi Conservatoire-ban házi feladatot adni Bizet növendéknek, mert a C-dúr szimfónia jóval több lett bécsi stílusgyakorlatnál – közérzetjavítóan könnyed, Mendelssohnhoz foghatóan gördülékeny zene. Pinchas Steinberg karmester és a BFZ megmutatta, mennyire lelkiismeretes és finom kidolgozással lehet és érdemes eljutni a könnyedséghez, de hallható volt, hogy a kamasz komponista műve nem élet-halál kérdése. Illetve csak a második tételben vált azzá, amikor Emmanuel Laville oboaszólói miatt az előadás magasabb szférába emelkedett. Az Egy kiállítás képei is a dinamika és a színvilág rendkívül gondos kikeverése miatt vált emlékezetessé. Az alaposságnak, úgy látszik, nincs mindig szüksége katarzisra, önmagában is élményt tud nyújtani.

Müpa, március 2.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.