Koncert

BFZ, Knyazev, Steinberg

  • (ba)
  • 2019. április 7.

Zene

A szocializmus pangásának hosszú éveiben ki gondolta volna, hogy egy Bizet-, Sosztakovics-, Muszorgszkij/Ravel-hangversenyen épp a szovjet komponista miatt jön lázba a hallgató – és teljes joggal. A szorongáshoz, melyet nem lehet elégszer gyakorolni, nem csak Kafka partner, Sosztakoviccsal is minőségi az Angst. Az 1. csellóverseny szólistája, Alekszandr Knyazev igen magvas, szonórus hangon játszik, mely úgy szép, hogy közben semmiképp sem behízelgő. (Behízelgő szorongás? Na hiszen.) Mint aki az imént épült fel a rekedtségből – már nem karcos, de sokszor majdnem az. Nagyon illett ehhez – a komponista névjegyét, a d–esz–c–h-t sokszor megforgató – versenyműhöz, miként Knyazev vibratója is. Talán még soha nem hallottam és láttam ennyire teljes testtel megcsinált vibratót. Lehet, hogy romantikus daraboknál túl sok, itt helyénvalónak tűnt, a pizzicatókban is jól működött. Ezzel a tónussal Bach ráadásként eljátszott Gigue-je a szokottnál rusztikusabb, táncházközelibb tételnek bizonyult. A Budapesti Fesztiválzenekar szívesen csatlakozott a szólista felfogásához, és zökkenőmentesen kooptálta soraiba a vendéget.

Érdemes volt a párizsi Conservatoire-ban házi feladatot adni Bizet növendéknek, mert a C-dúr szimfónia jóval több lett bécsi stílusgyakorlatnál – közérzetjavítóan könnyed, Mendelssohnhoz foghatóan gördülékeny zene. Pinchas Steinberg karmester és a BFZ megmutatta, mennyire lelkiismeretes és finom kidolgozással lehet és érdemes eljutni a könnyedséghez, de hallható volt, hogy a kamasz komponista műve nem élet-halál kérdése. Illetve csak a második tételben vált azzá, amikor Emmanuel Laville oboaszólói miatt az előadás magasabb szférába emelkedett. Az Egy kiállítás képei is a dinamika és a színvilág rendkívül gondos kikeverése miatt vált emlékezetessé. Az alaposságnak, úgy látszik, nincs mindig szüksége katarzisra, önmagában is élményt tud nyújtani.

Müpa, március 2.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.