Koncert

BFZ, Knyazev, Steinberg

  • (ba)
  • 2019. április 7.

Zene

A szocializmus pangásának hosszú éveiben ki gondolta volna, hogy egy Bizet-, Sosztakovics-, Muszorgszkij/Ravel-hangversenyen épp a szovjet komponista miatt jön lázba a hallgató – és teljes joggal. A szorongáshoz, melyet nem lehet elégszer gyakorolni, nem csak Kafka partner, Sosztakoviccsal is minőségi az Angst. Az 1. csellóverseny szólistája, Alekszandr Knyazev igen magvas, szonórus hangon játszik, mely úgy szép, hogy közben semmiképp sem behízelgő. (Behízelgő szorongás? Na hiszen.) Mint aki az imént épült fel a rekedtségből – már nem karcos, de sokszor majdnem az. Nagyon illett ehhez – a komponista névjegyét, a d–esz–c–h-t sokszor megforgató – versenyműhöz, miként Knyazev vibratója is. Talán még soha nem hallottam és láttam ennyire teljes testtel megcsinált vibratót. Lehet, hogy romantikus daraboknál túl sok, itt helyénvalónak tűnt, a pizzicatókban is jól működött. Ezzel a tónussal Bach ráadásként eljátszott Gigue-je a szokottnál rusztikusabb, táncházközelibb tételnek bizonyult. A Budapesti Fesztiválzenekar szívesen csatlakozott a szólista felfogásához, és zökkenőmentesen kooptálta soraiba a vendéget.

Érdemes volt a párizsi Conservatoire-ban házi feladatot adni Bizet növendéknek, mert a C-dúr szimfónia jóval több lett bécsi stílusgyakorlatnál – közérzetjavítóan könnyed, Mendelssohnhoz foghatóan gördülékeny zene. Pinchas Steinberg karmester és a BFZ megmutatta, mennyire lelkiismeretes és finom kidolgozással lehet és érdemes eljutni a könnyedséghez, de hallható volt, hogy a kamasz komponista műve nem élet-halál kérdése. Illetve csak a második tételben vált azzá, amikor Emmanuel Laville oboaszólói miatt az előadás magasabb szférába emelkedett. Az Egy kiállítás képei is a dinamika és a színvilág rendkívül gondos kikeverése miatt vált emlékezetessé. Az alaposságnak, úgy látszik, nincs mindig szüksége katarzisra, önmagában is élményt tud nyújtani.

Müpa, március 2.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.