Koncert

Olga Peretyatko áriaestje

Zene

No, igen, igen, igen… na de neeem! – az anekdota szerint hajdanán így reagált Tóth Aladár egy, az Operába beajánlott énekesnő erényeinek felsorolására. Valami ehhez hasonlót érezhettünk most a világhírű orosz szoprán pesti debütálásán: külön-külön sokféle jót megtapasztalhattunk Olga Peretyatkót látva és hallva, de az összhatás mégsem bizonyult optimálisnak. Pedig az operacsillag szép, sőt dekoratív, a hangszíne kellemes, a fellépése üde és imponáló, éppen csak a vokális produkciója nem tudott igazán átütővé válni ezen az áriaesten. Igaz, Peretyatko nem választotta a könnyebbik utat, hiszen több nehéz, sőt nyaktörő áriát is elénekelt, például a Lammermoori Luciából, az Anna Bolenából vagy a Szicíliai vecsernyéből. Ám, fájdalom, a koloratúrázása jószerint az egész koncert során problematikusnak bizonyult: hol a kibekkelés kényszerét, hol a büszkén felmutatott, azonban korántsem lenyűgöző technikát érzékletessé téve. S mi tagadás, összességében a csúcs- és záróhangokkal is inkább csak a megúszásra játszott a szoprán, aki amúgy az este során rendszeresen el-elvesztette maga mellől a Michelangelo Mazza által vezényelt operaházi zenekart. Azért Luisa Miller első, derűs hangulatú áriája, vagy épp a Szicíliai vecsernye híres Bolerója így is kedves perceket szerzett a mértéken felül hálás közönségnek. Akárhogy is, Peretyatko világsztár, aligha ez a mostani lesz az utolsó szavunk a teljesítményéről.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 26.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.