mi a kotta?

Nehéz szavak

  • mi a kotta
  • 2019. április 7.

Zene

„Jiftach összegyűjtötte Gileádból az összes férfit, és harcba bocsátkozott Efraimmal. A gileádiak megverték Efraimot, mert ezek azt mondták: »Ti, gileádiak csak efraimi szökevények vagytok Efraim és Manassze között.« Ekkor Gileád megszállta a Jordán gázlóit Efraimmal szemben, és amikor Efraim szökevényei közül valaki azt mondta: »Szeretnék átmenni«, akkor a gileádi emberek megkérdezték tőle: »Efraim fiai közül való vagy?« Ha azt válaszolta, hogy nem, akkor ezt mondták neki: »Mondd akkor: sibbolet!« Erre azt mondta: »szibbolet«, mert nem tudta pontosan kiejteni. Nyomban megragadták, és a Jordán gázlójánál megölték. Negyvenkétezer ember esett el akkor Efraimból. Jiftach hat évig volt bírája Izraelnek, azután meghalt a gileádi Jiftach, és városában, Gileádban temették el.”

A Bírák könyvéből vett idézet nem bibliaismereti foglalkozást vezet fel, hanem a Müpa Régizene Fesztiváljának egyik fő attrakcióját, amelyet Vashegyi György készül elénk vezényelni két együttese és nemzetközi szólisták élén (Nemzeti Hangversenyterem, március 11., hét óra). A legtöbbünk számára bűnösen ismeretlen francia kismester, Michel Pignolet de Montéclair 1732-es, ószövetségi tárgyú operája, a Jephté szólal majd meg itt koncertszerűen és egyszersmind magyarországi bemutató gyanánt. S persze említsük meg sietve a fesztivál másik bibliai témájú remekművét, Händel Izrael Egyiptomban című oratóriumát is, amely pedig Václav Luks és a Collegium 1704 fellépésének teljes tartamát fogja majd kellő ünnepélyességgel kitölteni (Nemzeti Hangversenyterem, március 9., fél nyolc).

„Oui, par ma foi, hitemre, az orrodra kakilok, állacskádra lecsurog. Apropó: hogy áll a spuni cuni fait terén?” Amíg a fentebbi nehéz szó, a sibbolet jelentését ismerjük (kalász), addig az alig húszéves Mozart talányos, kevert nyelvű fordulatát, melyet pajkos unokahúgának címzett levelében használt, máig nem tudjuk lefordítani, csupán abban lehetünk biztosak, hogy valami sikamlós dolgot jelenthetett. Mozart persze ennél nagyobb és magasztosabb titkokat is elénk kínál, és ezek közül néhányhoz közelebb is kerülhetünk majd a Concerto Budapest vasárnapi Mozart-napján, ahol is Frankl Pétertől Ránki Dezsőig és Klenyán Csabától Keller Andrásig pompás muzsikusok egész sora fog a pódiumra kivonulni (Zeneakadémia, március 10., tizenegy órától).

És végezetül mondjunk még be két hegedűs világsztárt a jövő hétre! Budapestre látogat először is Lisa Batiashvili (képünkön), méghozzá az oboás François Leleux és a Camerata Salzburg társaságában, s közös koncertjükön nemcsak Mendelssohn kamaszkori d-moll hegedűversenyét fogja eljátszani, hanem grúz honfitársa, a kortárs klasszikus Giya Kancheli 2011-es Chiaroscuróját is (Zeneakadémia, március 11., fél nyolc). Szerdán azután itt lesz előttünk maga Midori is, a Müncheni Kamarazenekar kíséretében: a programon a többi közt két Bach-hegedűverseny, valamint egy másik Mendelssohn-zsenge, a VIII. (D-dúr) vonósszimfónia is ott szerepel majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."