Lemez

Bicep: Isles

  • - minek -
  • 2021. február 3.

Zene

A klubokat és fesztiválokat egyaránt süket csendre kárhoztató lockdown 2021. január 30., szombat nem könnyíti meg a stúdiójukban babráló előadók dolgát sem.

Az ügyes kezű belfasti elektronikus tánczenei duónak (Andrew Ferguson és Matthew McBriar) is hiába lett jelentős előadói reputációja az elmúlt bő évtizedben, most csak a négy falnak küldhetik partihimnuszaikat. Márpedig ők számtalan sikeres megjelenésük, közötte a patinás Ninja Tune-nál még 2017-ben kiadott első nagylemezük anyagából nagyszínpadokat megtöltő, minden elemében élő produkciót tudtak varázsolni. Mostani második nagylemezükkel is tízezres tömegeket tudnának megmozgatni, bár ez most hangsúlyozottan az otthoni zenehallgatóknak készült, minimálisan lejjebb vett tónusokkal, rövidebbre szerkesztett számterjedelmekkel. A szinkópált tört ütemek (amelyekhez határozott, döngölő basszus társul), a lélekhez szóló, sokszor drámai tónusú szintetizátor arpeggiók most sem hiányoznak, de bátran nyúltak egzotikus tónusú hangmintákhoz is, például a Sundial bollywoodi filmzenei motívuma ilyen. Ráadásul nem csupán kölcsönzött vokálminták formájában kerül elő az emberi hang (a felütés az Atlasban rögtön Ofra Haza), ezúttal hús-vér énekesnők is a hangjukat adták több szerzeményhez, sőt Clara La San mindjárt kettőhöz is. A receptúrát olvasva az Isles nagyszerű album is lehetne, de ehhez kicsivel több merészség nem ártott volna. Csalódni így sem fogunk, elvégre fülnek kedves hangzású, kellően energikus zeneanyag született, ami az otthoni átmozgatáshoz tökéletes.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.