Lemez

Bicep: Isles

  • - minek -
  • 2021. február 3.

Zene

A klubokat és fesztiválokat egyaránt süket csendre kárhoztató lockdown 2021. január 30., szombat nem könnyíti meg a stúdiójukban babráló előadók dolgát sem.

Az ügyes kezű belfasti elektronikus tánczenei duónak (Andrew Ferguson és Matthew McBriar) is hiába lett jelentős előadói reputációja az elmúlt bő évtizedben, most csak a négy falnak küldhetik partihimnuszaikat. Márpedig ők számtalan sikeres megjelenésük, közötte a patinás Ninja Tune-nál még 2017-ben kiadott első nagylemezük anyagából nagyszínpadokat megtöltő, minden elemében élő produkciót tudtak varázsolni. Mostani második nagylemezükkel is tízezres tömegeket tudnának megmozgatni, bár ez most hangsúlyozottan az otthoni zenehallgatóknak készült, minimálisan lejjebb vett tónusokkal, rövidebbre szerkesztett számterjedelmekkel. A szinkópált tört ütemek (amelyekhez határozott, döngölő basszus társul), a lélekhez szóló, sokszor drámai tónusú szintetizátor arpeggiók most sem hiányoznak, de bátran nyúltak egzotikus tónusú hangmintákhoz is, például a Sundial bollywoodi filmzenei motívuma ilyen. Ráadásul nem csupán kölcsönzött vokálminták formájában kerül elő az emberi hang (a felütés az Atlasban rögtön Ofra Haza), ezúttal hús-vér énekesnők is a hangjukat adták több szerzeményhez, sőt Clara La San mindjárt kettőhöz is. A receptúrát olvasva az Isles nagyszerű album is lehetne, de ehhez kicsivel több merészség nem ártott volna. Csalódni így sem fogunk, elvégre fülnek kedves hangzású, kellően energikus zeneanyag született, ami az otthoni átmozgatáshoz tökéletes.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.