Koncert

Binder Károly szólóestje

Zene

Rövid bevezetőjében örömteli dolgokra utalt a Zeneakadémia jazz tanszékének vezetője, aki saját lemezeinek és számtalan tanítványának egyszemélyes lemezkiadója is. Az első az, hogy ősszel tartotta a Budafoki Dohnányi Zenekarral
I. zongoraversenyének bemutatóját, a másik pedig egy egészen friss lemez: megjelent Bartók Gyermekeknek írt darabjaiból készített trió feldolgozásalbuma. (Szerényen nem említett egy harmadikat, hogy időközben megszerezte a DLA-fokozatot is.) A közel másfél órás szólóest ezekre reflektált, felmutatva, hogy Binder újból termékeny korszakot él át komponistaként, bár az est középső része a Bartók-feldolgozásokból adott ízelítőt. A hangverseny első harmadában preparált zongorán játszott versenyművéből, stílusában a preparált húrok felhangjai (vagy éppen azok hiánya) fontosabbak, mint hogy a lefojtott húrokat ütőhangszerként szólaltassa meg. A Gyermekeknek-darabok interpretációban némi tiszteletteljes távolságtartást éreztem, nem is annyira Bartók kompozíciói, hanem népzene-adaptációi, harmóniai és ritmikai feldolgozási módszere iránt, így ezzel szokatlanul közel került a hagyományos klasszikus zenei felfogáshoz. A harmadik részben, ahogy a másodikban is, akusztikus (preparálatlan) zongorán játszott: új darabjait mutatta be, például a Tangó télent. Ebben kis piazzolás beütést, a másik darabban szinte filmzenei stíluseszközöket vettem észre, miközben a szerzőtől megszokott váratlan modulációk, lüktető, de közben elidegenítő esztámok is megszólaltak. A három ráadásban, amikor már Bach is előkerült, egyértelművé vált, hogy adventi hangulatba torkollt a számvetésnek indult zenei program. Megmaradtak a páratlan ritmusok, bivalyerős groove-ok, szűkítetteken egyensúlyozó törékeny dallamok, de Binder új kompozíciói, úgy tűnik, éneklősebbek, valamivel lágyabbak, kevésbé szikárak lettek.

Zeneakadémia, Solti terem, de-cember 8.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.