Koncert

Binder Károly szólóestje

Zene

Rövid bevezetőjében örömteli dolgokra utalt a Zeneakadémia jazz tanszékének vezetője, aki saját lemezeinek és számtalan tanítványának egyszemélyes lemezkiadója is. Az első az, hogy ősszel tartotta a Budafoki Dohnányi Zenekarral
I. zongoraversenyének bemutatóját, a másik pedig egy egészen friss lemez: megjelent Bartók Gyermekeknek írt darabjaiból készített trió feldolgozásalbuma. (Szerényen nem említett egy harmadikat, hogy időközben megszerezte a DLA-fokozatot is.) A közel másfél órás szólóest ezekre reflektált, felmutatva, hogy Binder újból termékeny korszakot él át komponistaként, bár az est középső része a Bartók-feldolgozásokból adott ízelítőt. A hangverseny első harmadában preparált zongorán játszott versenyművéből, stílusában a preparált húrok felhangjai (vagy éppen azok hiánya) fontosabbak, mint hogy a lefojtott húrokat ütőhangszerként szólaltassa meg. A Gyermekeknek-darabok interpretációban némi tiszteletteljes távolságtartást éreztem, nem is annyira Bartók kompozíciói, hanem népzene-adaptációi, harmóniai és ritmikai feldolgozási módszere iránt, így ezzel szokatlanul közel került a hagyományos klasszikus zenei felfogáshoz. A harmadik részben, ahogy a másodikban is, akusztikus (preparálatlan) zongorán játszott: új darabjait mutatta be, például a Tangó télent. Ebben kis piazzolás beütést, a másik darabban szinte filmzenei stíluseszközöket vettem észre, miközben a szerzőtől megszokott váratlan modulációk, lüktető, de közben elidegenítő esztámok is megszólaltak. A három ráadásban, amikor már Bach is előkerült, egyértelművé vált, hogy adventi hangulatba torkollt a számvetésnek indult zenei program. Megmaradtak a páratlan ritmusok, bivalyerős groove-ok, szűkítetteken egyensúlyozó törékeny dallamok, de Binder új kompozíciói, úgy tűnik, éneklősebbek, valamivel lágyabbak, kevésbé szikárak lettek.

Zeneakadémia, Solti terem, de-cember 8.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.