Koncert

Binder Károly szólóestje

Zene

Rövid bevezetőjében örömteli dolgokra utalt a Zeneakadémia jazz tanszékének vezetője, aki saját lemezeinek és számtalan tanítványának egyszemélyes lemezkiadója is. Az első az, hogy ősszel tartotta a Budafoki Dohnányi Zenekarral
I. zongoraversenyének bemutatóját, a másik pedig egy egészen friss lemez: megjelent Bartók Gyermekeknek írt darabjaiból készített trió feldolgozásalbuma. (Szerényen nem említett egy harmadikat, hogy időközben megszerezte a DLA-fokozatot is.) A közel másfél órás szólóest ezekre reflektált, felmutatva, hogy Binder újból termékeny korszakot él át komponistaként, bár az est középső része a Bartók-feldolgozásokból adott ízelítőt. A hangverseny első harmadában preparált zongorán játszott versenyművéből, stílusában a preparált húrok felhangjai (vagy éppen azok hiánya) fontosabbak, mint hogy a lefojtott húrokat ütőhangszerként szólaltassa meg. A Gyermekeknek-darabok interpretációban némi tiszteletteljes távolságtartást éreztem, nem is annyira Bartók kompozíciói, hanem népzene-adaptációi, harmóniai és ritmikai feldolgozási módszere iránt, így ezzel szokatlanul közel került a hagyományos klasszikus zenei felfogáshoz. A harmadik részben, ahogy a másodikban is, akusztikus (preparálatlan) zongorán játszott: új darabjait mutatta be, például a Tangó télent. Ebben kis piazzolás beütést, a másik darabban szinte filmzenei stíluseszközöket vettem észre, miközben a szerzőtől megszokott váratlan modulációk, lüktető, de közben elidegenítő esztámok is megszólaltak. A három ráadásban, amikor már Bach is előkerült, egyértelművé vált, hogy adventi hangulatba torkollt a számvetésnek indult zenei program. Megmaradtak a páratlan ritmusok, bivalyerős groove-ok, szűkítetteken egyensúlyozó törékeny dallamok, de Binder új kompozíciói, úgy tűnik, éneklősebbek, valamivel lágyabbak, kevésbé szikárak lettek.

Zeneakadémia, Solti terem, de-cember 8.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.