Lemez

Biztos befutó

Arcade Fire: Reflektor

Zene

A kezdetekben, vagyis közel tíz éve a montreali Arcade Fire inkább tűnt bizonytalan ideológiájú vallási szektának, mintsem potenciális sztárzenekarnak, de aztán az évek során folyamatosan rácáfolt a vele kapcsolatos előítéletekre.

A lemezeik egyre jobbak és sikeresebbek lettek, és ma már nincs olyan magára valamit is adó fesztivál, amelyik nem headlinerként számol velük. A kissé Talking Heads-es első album (Funeral), az enyhén Bruce Springsteen-es második (Neon Bible) és a némileg Neil Young-os csúcsmű (The Suburbs) után itt a legfrissebb epikus alkotás, a Reflektor, melynek társproducere nem más, mint az elektronikus zenékben utazó DFA kiadó alapítója, illetve a néhai LCD Soundsystem agytrösztje, James Murphy. Neki köszönhetően több a szintetikus elem az új dalokban, de azért a szerves hangzásról sem mondott le a zenekar.

Amíg az előző lemez a gyerekkori nosztalgiát választotta koncepciójául, addig itt most több számot is a Butler-Chassagne-házaspár haiti utazása inspirált (Regine Chassagne a karibi országból származik) - nemcsak a szövegben, hanem zeneileg is. A zenészek szintén a hatások közé sorolták a Fekete Orfeusz című brazil filmet és egy Kierkegaard-esszét, némely dalon pedig az is érezhető, hogy egy elhagyatott jamaicai kastélyban vették fel őket - de azért szerencsére nem uralkodik el az albumon a roots hangulat. A számok hosszúak, ahogy maga az album is (76 percen át forog a lemez), amivel magasról tesznek az aktuális poptendenciákra. Már az első félidőn sem találni fogást: kapunk jó kis nyitányt David Bowie vendégénekével, izgalmas elektronikát (Flashbulb Eyes), pörgősen induló, aztán váratlanul lenyugvó calypsót (Here Comes The Night Time), Jack White világát idéző ősrockot (Normal Person) és még némi glamriffelést is (Joan Of Arc).

A második játékrész nyitányának (Here Comes The Night Time II) vonósain hallatszik, hogy Owen Pallett ismét a zenekar rendelkezésére állt, az Awful Sound pedig - elsősorban a gitár- és a dobhangzás miatt - az Abbey Road B olda-láról sem lógna le, és az album eddig is szinte hibátlan volt ugyan, de a legjobb számok még csak ezután jönnek! Az It's Never Over riffje egyszerűen zseniális, a Porno (ki várt volna tőlük ilyen számcímet?) szintipopja nemkülönben, a kicsit a TV On The Radiót és a Sympathy For The Devil hú-húzását is megidéző Afterlife pedig a zenekar első klasszikus értelemben vett slágere. A végén a Symmetry apró John Carpenter-utalásai már csak megerősítik, hogy a Reflektor toronymagasan esélyes az év albuma címre, bár ehhez azért a rajta hallható veterán vendégsztárnak és négy sheffieldi srácnak is lesz még pár szava.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.