Interjú

„Biztosan átszűrődik”

Berger Dalma énekes

  • Soós Tamás
  • 2021. június 2.

Zene

A Volkova Sisters feloszlása után DB Armitage néven kezdett szólókarrierbe, és úgy véli, hogy sok tehetséges művész azért nem tud most alkotni, mert a túlélésre kell koncentrálnia. A Londonban élő előadóművésszel tánczenés irányba haladó szólódalairól, Bowie-imádatáról és a járvány zeneiparra gyakorolt hatásairól is beszélgettünk.

Magyar Narancs: A tízéves jubileumi koncert után, váratlanul oszlattátok fel a Volkova Sisterst 2019 végén.

Berger Dalma: Voltak nézeteltéréseink, amiket ott, azon a ponton nem sikerült megoldanunk, de ennél többet nem szeretnék erről mondani. Most mindenki a saját dolgával foglalkozik, aztán pár év múlva meglátjuk, hogy meg tudjuk-e oldani a problémáinkat, akarunk-e még együtt zenélni.

MN: Egy posztumusz single-t azért kihoztatok tavaly.

BD: Félig kész volt a harmadik nagylemez, amikor feloszlottunk. Úgy éreztük, ha az nem is jelenik meg, a Dear Dancer szép lezárása a történetnek. Egy raverről szól, aki eltáncolja magát a végkimerülésig.

MN: Miért szólóban folytattad a zenélést?

BD: Időközben elkezdtem tanulgatni a dalszerzés technikai-szoftveres részét, és elkezdtem saját számokat írni. Amikor a harmadik lemezre készültünk, sok dalom született, de úgy éreztem, ezek nem illenek a Volkovába, így maradtak a fiókban. A feloszlás után vettem újra elő őket, mert hiányzott az alkotás. Lehet, hogy a Lovelow EP-ből még nem hallatszik, de zeneileg más irányba haladok, mint a Volkova. Most elsősorban az érdekel, mi történik, ha megpróbálok tánczenét írni. A Volkova hangképében meghatározó volt a gitár, én viszont nem tudok gitározni, másképp hangszerelem a számokat. Nincs specifikus hangzás, ami izgatna, de az biztos, hogy erősen dominálnak a szintik.

 
Fotó: Mátyássy Jónás

MN: Az Old Bones című daloddal a Space Oddityt gondoltad tovább. Miért nyúltál vissza Bowie-hoz?

BD: Imádom Bowie-t. Kislányként a Magyar Könyvklub tagja voltam, és a borítók alapján szereztem be tőlük a lemezeket. Így rendeltem Annie Lennoxot, de az Outside-ot is, amely a kedvenc Bowie-lemezem lett a Diamond Dogs mellett. Ezen van a Hallo Spaceboy, amelynek a szövege rímel a Space Oddityra. A kettő közül azért választottam a Space Oddityt, mert olyasfajta cinizmust érzek benne, ami az Old Bonesban is megvan. A dal „hőse”, Major Tom elhagyja a Földet, visszamenni nem tud, a jövője bizonytalan, csak az űrt látja maga előtt, mégis van valami felszabadító ebben a lebegésben. Mindenki elér egy apokaliptikus pontra az életében, amikor úgy érzi, nem számít már semmi – ezt az érzést akartam megfogalmazni a szövegben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.