Lemez

Blue Daisy: Darker Than Blue

  • - minek -
  • 2015. november 1.

Zene

A londoni rapper/producer Kwesi Darko a szomorkás, néha nosztalgikus, néha magába fordulóan depressziós hangulatok poétája. Ugyanakkor figyelemre méltóan otthon van a hangok birodalmában,
és kivételesen tudja megragadni a hallgató figyelmét. A hiphophagyományban gyökerező, dzsessztől inspirált The Sunday Gift után most, ha lehet, még mélyebbre hatol – úgy az önmarcangolásban, mint egy új, a maga alkalmi sötétségében is simogató hangzó világ megteremtésében. A My Heart kellemes dünnyögésétől egy pillanat alatt jutunk el a Daydreaming címéhez illően szárnyaló drum and bass-szösszene­téig, majd a Connie Constance énekhangjával gazdagított, a triphop (és persze a soul) hagyományt leginkább megidéző Alone-ig. A zenéket továbbra is nagy műgonddal rakja össze, inspirációi között éppen úgy megtaláljuk a modern klasszikus zenét, a dzsesszt, a progrockot, sőt a garázsrockot is: a Darker Than Blue-ban dögös gitárszóló húzza alá a mondanivalót, a Six Daysben Barry Adamsont idéző ál-krimidzseszz, a Heroine-ban meg mintha maga Badalamenti dirigálná zenekarát. Blue Daisy/Darko egyik legfőbb erőssége, hogy úgy tudja fokozni a zenei és a szövegekből szinte sütő érzelmi feszültséget, hogy az album kohéziója egy pillanatra sem sérül: a dalok szinte magától értetődően következnek egymás után. S amikor az utolsó darab, a maga enyhe disszonanciájában voltaképpen optimista, majdnem napfényes You and Me is a helyére kerül, már máshogy gondolunk a zenés önmarcangolás – a maguk súlyosságában szintén élvezetes – perceire is.

R & S/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.