Lemez

Pole: Wald

  • Velkei Zoltán
  • 2015. november 1.

Zene

Nyolc év után jelentkezik új nagylemezzel a dub világának legnagyobb természetjárója, Stefan Betke, vagyis Pole. A német művész meglehetősen eseménydús évtizedet hagyott maga mögött – az elején még több albuma kultstátuszt ért el saját mikroköreiben, majd a 2010-es budapesti fellépése előtt már a digitális világot kritizálta a mennyiségi nyomás miatt –, hosszú száműzetése során pedig nemcsak a karrierjét, hanem az európai minimal/ambient/dub színtér meghatározó kiadóját, a ~scape-et is felszámolta. Az új albuma így inkább új kezdet, mint a 2007-es Steingarten folytatása: Pole ugyan megint a tiroli erdőket járta magányosan (ezúttal az Isar folyó völgyét), hogy rögzítse a természet érdekes rejtett hangjait, de nem a múltban bejegyzett védjegyeket porolta le, hanem új művészi távlatokat keresett.

Éppen ezért valamelyest meglepő, hogy mennyire letisztult, csendes a Wald. Pole egyáltalán nem keresi a figyelmet, nincsenek furcsa megállók és kivételes hangzásvilágok a lemezen. A számok nem eseménydúsak, kevés történik bennük, mégsem repetitívek. A dubesztétika mellett ismét visszatért a minimalista formákhoz a szerző, és ha valamit, akkor ezt igazán tökélyre fejlesztette az évek során. Az érintetlen természet intim hangjai találkoznak zörejekkel és cinekkel, az ütemek mellőzik a nehéz basszusokat. Az ötvenperces utazás olyan, mint először járni egy új terepen, amikor még nem tudni, hogy merre is vannak a legizgalmasabb sarkok. Így a Wald valóban egy új utazás kezdete Pole számára, akinek a felfedezéseit nem csak a rajongóknak érdemes követni, mert a java valószínűleg még hátravan.

Pole/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.