Lemez

Pole: Wald

  • Velkei Zoltán
  • 2015. november 1.

Zene

Nyolc év után jelentkezik új nagylemezzel a dub világának legnagyobb természetjárója, Stefan Betke, vagyis Pole. A német művész meglehetősen eseménydús évtizedet hagyott maga mögött – az elején még több albuma kultstátuszt ért el saját mikroköreiben, majd a 2010-es budapesti fellépése előtt már a digitális világot kritizálta a mennyiségi nyomás miatt –, hosszú száműzetése során pedig nemcsak a karrierjét, hanem az európai minimal/ambient/dub színtér meghatározó kiadóját, a ~scape-et is felszámolta. Az új albuma így inkább új kezdet, mint a 2007-es Steingarten folytatása: Pole ugyan megint a tiroli erdőket járta magányosan (ezúttal az Isar folyó völgyét), hogy rögzítse a természet érdekes rejtett hangjait, de nem a múltban bejegyzett védjegyeket porolta le, hanem új művészi távlatokat keresett.

Éppen ezért valamelyest meglepő, hogy mennyire letisztult, csendes a Wald. Pole egyáltalán nem keresi a figyelmet, nincsenek furcsa megállók és kivételes hangzásvilágok a lemezen. A számok nem eseménydúsak, kevés történik bennük, mégsem repetitívek. A dubesztétika mellett ismét visszatért a minimalista formákhoz a szerző, és ha valamit, akkor ezt igazán tökélyre fejlesztette az évek során. Az érintetlen természet intim hangjai találkoznak zörejekkel és cinekkel, az ütemek mellőzik a nehéz basszusokat. Az ötvenperces utazás olyan, mint először járni egy új terepen, amikor még nem tudni, hogy merre is vannak a legizgalmasabb sarkok. Így a Wald valóban egy új utazás kezdete Pole számára, akinek a felfedezéseit nem csak a rajongóknak érdemes követni, mert a java valószínűleg még hátravan.

Pole/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.