Lemez

Bongor: Körök

Zene

Első nagylemezén a vajdasági rapper már a nyitódalban (Paralel) berántja a hallgatót a szuggesztív előadásmód (különösen a hozzá forgatott videóval együtt), és az iróniában és társadalomkritikában bővelkedő szövegekre is lehetetlen nem odafigyelni.

A 98/20 című szám a szó szoros értelmében mellbevágó. Azt meséli el kíméletlen őszinteséggel, ahogy a koszovói háború tönkretette az apját, aki hazatérve alkoholista lett, és „valójában már azelőtt halott volt, mielőtt a pia elvitte”. Fia pedig 22 évvel később sem tud szabadulni a tragédia emlékétől: „2020, Budapest, még mindig húzom ugyanezt: a tükörből apám néz vissza, ugyanúgy e furatest” – mondja ki eddigi legerősebb szövegében. De emlékezetes a rendőrök által igazoltatott drogos karakterébe bújó Fogócska, illetve a Kenyér is, amelyben az átlagosnak induló kenyérsütés csap át teljesen váratlanul erotikus képzelgésbe (ezt is klippel érdemes nézni).

Újdonság, hogy van két angol nyelvű szerzemény is (Jackpot, Where You At), de ezek hagyták bennem a legkevésbé mély nyomot, egyértelműen sokkal jobban áll Bongornak az anyanyelve. Zeneileg többet vártam az albumtól: szinte minden dalban az elektronikus alap dominál, élő hangszerek alig jutnak szerephez. Egyik szám sem olyan fülbemászó, mint korábban a Mehetnék vagy a Hesus volt, amelyeknek elsőre megfogott a zenéje is. Ez különösen annak fényében fájó, hogy a rapper egy ideje hatfős kísérő zenekarral dolgozik, s velük a stúdiófelvételek során minden bizonnyal sokkal többet is ki lehetett volna hozni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.