Lemez

Glass–Labèque: Les Enfants Terribles

  • - csk -
  • 2021. január 27.

Zene

A minimálzene egyik legsikeresebb képviselője, Philip Glass 1996-ban fejezte be Cocteau-trilógiájának utolsó darabját, a Les Enfants Terribles című balett-operát.

Ennek anyagából készített a zeneszerző kérésére kétzongorás szvitet Michael Riesman a Labèque nővérek számára. E tizenkét tétel jelent meg most lemezen, megtoldva a zeneszerző két etűdjével. A felvételek elkészítésekor Glass együtt dolgozott a két zongoristával, s a munka végeztével így nyilatkozott róluk: „A Labèque nővérek fergetegesek. Nagy előadók, nagy zeneértelmezők, és a zene nagy támogatói – nemcsak a modern zenéé: minden zenéé. Nagyszerű volt velük együttműködni.”

Hát igen, az előadás valóban elsőrangú. A budapesti közönség által is jól ismert zongoraművész testvérpár pompásan játszik. Pontosak, érzékenyek, szuggesztívek, színgazdagon és árnyaltan muzsikálnak. A darabok azonban ettől nem lesznek jobbak. Glass ledönthetetlen szobor a popkultúra csarnokában: rágógumizenéje sok évtizede arat hatalmas sikert a divatra fogékonyak körében, holott művei sem nem modernek, sem nem „komolyak”: a klasszikus zene legbanálisabb elemeit, a skálát és a hármashangzat-felbontást használják szentimentálisan, fantáziátlanul, a végtelenségig ismételgetve.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.