mi a kotta?

Bordélyigazgató és költő

  • mi a kotta
  • 2014. november 30.

Zene

„Ez a zene tökéletesnek tetszik. Könnyedén, hajlékonyan, udvariasan szalad tova. Szeretetreméltó és nem izzad. Ez a zene gonosz, kimódolt, fatalista, de eközben mindig népszerű. Ez a zene gazdag.”

A kiábrándult főwagneriánus, Friedrich Nietzsche lelkesült ekképp a Carmenért, s korántsem ő volt az egyetlen, aki némi morális kétértelműséget fedezett fel Bizet operájának világhódító muzsikájában. „Zseniális bordélyigazgató és költő egy személyben” – jellemezte például a Carmen komponistáját a múlt századelő elfeledett írója, a franciás Szini Gyula, maga Bizet pedig, ha igaz, az alábbi nekifohászkodással látott a híres Torreádordal megalkotásához: „Ha szemetet akarnak, hát megkapják!” A Carmen ezen a hétvégén kétféleképpen is elénk jut majd: az Erkel Színház színpadán, Oberfrank Pál rendezésében és Gál Erika címszereplésével (október 31., hét óra), valamint a New York-i Met HD-közvetítése révén, grúz cigánylánnyal (Fesztivál Színház, november 1., hat óra, majd ismétlésben: Uránia, november 2., hét óra).

November első hétvégéje egyebekben természetesen a rekviemek jegyében telik majd, s ez nem is igen lehetne másként. A Nemzeti Filharmonikusok Carlo Montanaro irányítása alatt adják majd elő Verdi halotti miséjét (Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc), az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar pedig Brahms Német requiemét játsszák és éneklik majd a kiváló Helmuth Rilling intése nyomán, mely mű egyszerre gyászolja Brahms édesanyját és a nagy pártfogó és pályatárs, Robert Schumann vesztét (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). A nem latin nyelvű rekviem vajmi ritka, utóbb Benjamin Britten komponált még ilyet, ám ő nem e művével, hanem harmadik operájával, az 1946-ban bemutatott Lukrécia meggyalázásával szerepel a hét programján: Csányi János rendezésében, Hámori Máté vezénylete alatt (Solti terem, november 5., hét óra). (Képünk az opera naturizmusnak hódoló szerzőjét mutatja.)

A héten Lukrécia mellett még egy férfiak által zaklatott, tragikus sorsú antik nőalak jut majd szerephez: Peneusz folyóisten leánya, Daphné, aki Apollón szerelmi üldözése elől csak babérfává változva menekülhetett. Ez a mitológiai sztori a Fesztiválzenekar barokk együttesének koncertjeit fogja lezárni, méghozzá az ifjú Händel kantátájával (Zeneakadémia, november 3. és 4., háromnegyed nyolc). A vezénylő Jonathan Cohen és muzsikusai Telemann, Leclair és Pietro Locatelli műveit is eljátsszák majd, az utóbbitól éppenséggel Arianna (azaz Ariadné) panaszát, amely immár nem szerelmi üldöztetésről, hanem elhagyatásról kesereg.

S vár ránk végül egy sűrű csütörtök, amelynek estéjén háromfelé kell szakadnunk. Az Aura Musicale tovább viszi Carl Philipp Emanuel Bach tricentenáriumi ünneplését (Rádió, Márványterem, november 6., hét óra), Baráth Emőke és Csalog Gábor félig franciás dalestre hív (Solti terem, november 6., hét óra), míg A Zongora koncertsorozat esedékes estje ezúttal Várjon Dénest szólítja hangszeréhez, többek közt egy sor Chopin-darabot előadatva a rokonszenves művésszel (Zeneakadémia, november 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.