mi a kotta?

Bordélyigazgató és költő

  • mi a kotta
  • 2014. november 30.

Zene

„Ez a zene tökéletesnek tetszik. Könnyedén, hajlékonyan, udvariasan szalad tova. Szeretetreméltó és nem izzad. Ez a zene gonosz, kimódolt, fatalista, de eközben mindig népszerű. Ez a zene gazdag.”

A kiábrándult főwagneriánus, Friedrich Nietzsche lelkesült ekképp a Carmenért, s korántsem ő volt az egyetlen, aki némi morális kétértelműséget fedezett fel Bizet operájának világhódító muzsikájában. „Zseniális bordélyigazgató és költő egy személyben” – jellemezte például a Carmen komponistáját a múlt századelő elfeledett írója, a franciás Szini Gyula, maga Bizet pedig, ha igaz, az alábbi nekifohászkodással látott a híres Torreádordal megalkotásához: „Ha szemetet akarnak, hát megkapják!” A Carmen ezen a hétvégén kétféleképpen is elénk jut majd: az Erkel Színház színpadán, Oberfrank Pál rendezésében és Gál Erika címszereplésével (október 31., hét óra), valamint a New York-i Met HD-közvetítése révén, grúz cigánylánnyal (Fesztivál Színház, november 1., hat óra, majd ismétlésben: Uránia, november 2., hét óra).

November első hétvégéje egyebekben természetesen a rekviemek jegyében telik majd, s ez nem is igen lehetne másként. A Nemzeti Filharmonikusok Carlo Montanaro irányítása alatt adják majd elő Verdi halotti miséjét (Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc), az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar pedig Brahms Német requiemét játsszák és éneklik majd a kiváló Helmuth Rilling intése nyomán, mely mű egyszerre gyászolja Brahms édesanyját és a nagy pártfogó és pályatárs, Robert Schumann vesztét (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). A nem latin nyelvű rekviem vajmi ritka, utóbb Benjamin Britten komponált még ilyet, ám ő nem e művével, hanem harmadik operájával, az 1946-ban bemutatott Lukrécia meggyalázásával szerepel a hét programján: Csányi János rendezésében, Hámori Máté vezénylete alatt (Solti terem, november 5., hét óra). (Képünk az opera naturizmusnak hódoló szerzőjét mutatja.)

A héten Lukrécia mellett még egy férfiak által zaklatott, tragikus sorsú antik nőalak jut majd szerephez: Peneusz folyóisten leánya, Daphné, aki Apollón szerelmi üldözése elől csak babérfává változva menekülhetett. Ez a mitológiai sztori a Fesztiválzenekar barokk együttesének koncertjeit fogja lezárni, méghozzá az ifjú Händel kantátájával (Zeneakadémia, november 3. és 4., háromnegyed nyolc). A vezénylő Jonathan Cohen és muzsikusai Telemann, Leclair és Pietro Locatelli műveit is eljátsszák majd, az utóbbitól éppenséggel Arianna (azaz Ariadné) panaszát, amely immár nem szerelmi üldöztetésről, hanem elhagyatásról kesereg.

S vár ránk végül egy sűrű csütörtök, amelynek estéjén háromfelé kell szakadnunk. Az Aura Musicale tovább viszi Carl Philipp Emanuel Bach tricentenáriumi ünneplését (Rádió, Márványterem, november 6., hét óra), Baráth Emőke és Csalog Gábor félig franciás dalestre hív (Solti terem, november 6., hét óra), míg A Zongora koncertsorozat esedékes estje ezúttal Várjon Dénest szólítja hangszeréhez, többek közt egy sor Chopin-darabot előadatva a rokonszenves művésszel (Zeneakadémia, november 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.