Koncert

Helmet

  • Vincze Ádám
  • 2014. november 30.

Zene

1994 csodálatos év volt a lemezek frontján, hiszen olyan alapművek jelentek meg, mint a Kyuss Sky Valleyje, a Therapy? me­ga­sikert hozó Troublegumja, illetve az akkortájt már az előző Meantime révén kultstátuszban tevékenykedő Helmet Bettyje, ami a maga minimalizmusával, eklektikusságával és húzósságával toronymagasan ki­emelkedett a kortárs alkotások közül. A zenekar alapító-őstagjának, a rockgitározást túlzás nélkül megreformáló Page Hamiltonnak nem is lehetett jobb ötlete annál, hogy a húszéves jubileum apropóján újra megturnéztassa a Bettyt – méghozzá úgy, hogy az elejétől a végéig eljátsszák az egészet.

A kiszivárgott információk alapján már tudható volt, hogy monstre koncertre van kilátás, és pontosan így is lett. A kölyökképű könyvmolyból szikár, karakteres arcú fizika­ta­nárrá öregedett Hamilton és jóval fiatalabb társai részéről csak a kezdés volt a komplett Betty előadása – úgy, hogy a fővezér egy „Jó estét, Budapest!”-en kívül nem is nagyon szólt közben semmit sem. Viszont a hangzás közel tökéletes volt, mindössze elöl süllyedtek bele Hamilton experimentális-zajos gitárdíszítései a ritmusszekció masszájába. Még a Betty három teljesen rockidegen darabja, a Beautiful Love, a The Silver Hawaiian és a countryparódiának szánt Sam Hell (Hamilton aranyos rontásával-újrakezdésével) is elhangzott az olyan klasszikusok mellett, mint a Speechless, a Wilma’s Rainbow vagy az Overrated, majd a koncert másik felében gyakorlatilag a fél Meantime és szintén a fél Aftertaste lemezt is elővezették. A Meantime klasszikusa, az Unsung sajnos elmaradt (pedig a korábbi állomásokon játszották) csakúgy, mint az Aftertaste talán legjobb dala, a Birth Defect, de ettől függetlenül a Helmet fellépése simán esélyes az év koncertje címre.

Dürer kert, október 25.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.