Lemez

Brahms: Lieder & Liebeslieder Waltzes

  • - csk -
  • 2016. szeptember 25.

Zene

A magyar zenekedvelők bő másfél száz éve, a Variációk egy magyar dalra és a g-moll zongoranégyes óta büszkék arra, hogy Brahms zenéjében akadnak magyaros fordulatok, sőt olykor egész tételek vagy művek, néha pedig teljes sorozatok árulkodnak a zeneszerző magyaros kolorit iránti rokonszenvéről. Most megjelent egy koncertlemez, amelyet hallgatva kétszeres lehet a honi büszkeség: a nyolcvanpercnyi Brahms-dal között nemcsak a Szerelmi dalkeringők két sorozatát találjuk meg (op. 52; op. 65), amelyekben szintén jó néhány magyar vonatkozásra figyelhetünk fel (többek közt arra, hogy az első sorozat záródarabja Petőfi Reszket a bokor, mert… kezdetű versének bevezető négy sorát zenésíti meg német átköltésben), de a világsztárokból verbuvált hattagú előadógárda egyik énekes kiválósága is magyar.

A francia Svájc festői hegyvidékén nyaranta megrendezett Verbier Fesztivált sokan tartják számon úgy, mint a szokatlan kombinációkkal folytatott kísérletezések helyszínét. Ilyen meglepő összeállítás e 2003-as (!) koncert hat művésze is. A négy énekes közül három: Rost Andrea, Magdalena Kožená és Matthew Polenzani igazi Metropolitan-operasztár, és valójában csak a negyedik, Thomas Quasthoff személyéhez társítanánk magától értődőn a Brahms-dalrepertoárt. Annál örömtelibb felfedezés, hogy mindenki ihletett és spontán teljesítményt nyújt, s miután külön-külön leénekelték a maguk három-öt dalnyi magánminikoncertjét (csupa kivételes remekművel a műsoron), a két Szerelmi dalkeringők-sorozat vokális kvartettjeiben is remekül idomul egymáshoz a négy nagyon is eltérő színű és karakterű hang. Örömzenélés felsőfokon. Ínyenceknek való csemege, hogy a szólódalok kifinomult kísérője az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb operakarmestere, az énekhangok nagy értője, James Levine, akihez a két­zon­go­rás dalkeringők második szólamában egy kiváló virtuóz, Yefim Bronfman csatlakozik.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.