mi a kotta?

Brémai muzsikusok

  • mi a kotta
  • 2016. február 14.

Zene

1938 májusában bensőséges családi ünnepségre készülődtek a Washingtonhoz közeli Dumbarton Oaks kúrián: a tulajdonos házaspár, a karrierdiplomata Robert Woods Bliss és műgyűjtő szenvedélyben méltó társa, Mildred Barnes Bliss esküvőjének harmincadik évfordulójára. A ház zenetermében (ahol néhány évvel később az ENSZ megalakításáról tárgyaltak a nagyhatalmak képviselői) a nevében is boldog pár tiszteletére felcsendült az ünnepi alkalomra nagystílűen megrendelt kamarazenekari kompozíció is: egy concerto Stravinskytól, melyet ezután már örök időkig a Dumbarton Oaks nevezet alatt fogunk emlegeti. Bach Brandenburgi versenyeinek szelleme él tovább e Stravinsky-műben, habár maga a zeneszerző nem tudta megmondani, vajon tudatosan kölcsönözte-e a 3. brandenburgi versenyből concertójának legelső témáját. Amikor pedig valaki felvetette, hogy egy másik felhangzó téma meg mintha Verdi Falstaffjából származna, Stravinsky rövid megfontolás után mindössze megvonta a vállát.

A Dumbarton Oaks megszólaltatásával kezdődik a Bázeli Kamarazenekar és a zongorista Hélène Grimaud (képünkön) közös vasárnapi koncertje, melynek programján orosz zeneszerzők neoklasszikus művei a mintaadó mesterek, Bach és Mozart zongoraversenyeivel váltakoznak majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 17., fél nyolc). Ám nem Grimaud lesz az egyetlen világraszóló zongoristanő, aki e napokban ellátogat Budapestre és Mozartot játszik nekünk, hiszen Martha Argerich megjelenésére vártunkban még szerencsénk lesz Maria João Pireshez is, aki a Brémai Kamarazenekar társaságában muzsikál majd (Zeneakadémia, január 21., fél nyolc). Szerencsénk lesz – a fordulat szégyenletesen közhelyes, de használata mégsem indokolatlan, elvégre legutóbb hiába vártuk a hetven felett is mesésen zongorázó Pirest.

A hét harmadik vendégművésze már hegedűs: a német Christian Tetzlaff, aki a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein húzza Dvořák Hegedűversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, január 14. és 15., háromnegyed nyolc, 16., fél négy). A cseh versenymű két északi szerzemény, a legtöbbünk számára ismeretlen Lindberg Feriája és Sibelius oly hatásos fináléjú 2. szimfóniája között szólal majd meg, méghozzá a nagyszerű finn Sibelius-specialista, Jukka-Pekka Saraste vezényletével. S ha már hegedűsöknél járunk, merthogy Saraste is e hangszeren játszott eredetileg, hát említsük sietve a nagy magyar hegedűst, Baráti Kristófot, aki vasárnap este Bach összes hegedű-szólószonátáját fogja előadni, mintegy élő összkiadást bocsátva elénk (Zeneakadémia, január 17., fél nyolc).

Egy 30. házassági évforduló megünneplésével kezdtük, s végezzük most azzal a zeneszámmal, mely akár fel is hangozhatott volna Blissék hajdani esküvőjén, akárcsak kismillió más esküvőn is az elmúlt másfél évszázad során. Ezzel Mendelssohn Nászindulójára utalunk, merthogy kedden este Vásáry Tamás karmesteri irányítása alatt a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Gyermekkórusa előadja majd a Szentivánéji álom kísérőzenét: a csodakamaszi remeklésen, a nyitányon kezdve, s persze véletlenül se kifelejtve a koptatást oly jól tűrő Nászindulót (Zeneakadémia, január 19., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.