Lemez

Sunn O))): Kannon

  • - greff -
  • 2016. február 14.

Zene

Ha a fizikailag értelmezhető létezést hullámalapúnak fogadjuk el, akkor a művészetek történetében a Sunn O)))-t kell az egyik legeredményesebbnek tartanunk a valóság realista ábrá­zolásában. Legalábbis azt a Sunn O)))-t, amely speciális frekven­ciái­val és különleges erősítőinek embertelen hangerejével az egész testfelületen érzékelhetővé, sőt szinte láthatóvá képes alakítani a hanghullámokat az élő fellépésein. Más kérdés, hogy ez a néhány gondosan kiválasztott hangra épített, monoton zúgás milyen zenévé alakul egy stúdiófelvételen, vagy hogy egyáltalán zenének lehet-e még tekinteni, ami a hangfalakból szól. Nevezzük inkább élménynek, mert az legalább biztosan állítható, hogy a Kannon, a zenekar hetedik önálló kiadványa meglehetősen intenzív élmény. A lemez három tételében Csihar Attila (a gitárduó régi fegyvertársa) vokális teljesítménye ad az ide-oda hullámzó, a formanélküliség határáig hömpölygő, sötét, de inkább emelkedett, mint fenyegető gitárbúgatásnak értelmezhető struktúrát – és a szokásosan borús felütés után meglepően tiszta és minden bizarrságával és komor színével együtt is erősen meditatív hangulatot. Szintetizátorvibrálás és egy didzseridú tülkölése is feltűnik valahol a félórás folyamban, ezzel együtt a Kannon a szigorúan minimalista alapokhoz való visszatérés albuma, amely így is egyszerre képes befelé és beláthatatlan távlatok irányába fordítani elkötelezett híveinek különös pontokon stimulált figyelmét.

Southern Lord, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Egy szatyor fing-e vagy?

Ebben az országban alighanem Sulyok Tamásnak lenne a legtöbb esélye szabad embernek lenni, és visszautasítani azt a dilemmát, amit ez a rendszer a magyar népnek kínál.