Lemez

Robot Koch: Hypermoment

  • - minek -
  • 2016. február 14.

Zene

A jeles bakteriológus névrokonaként anyakönyvezett Koch zenekészítői képességeit először a kultstátusz övezte Jahcoozi-trióban igazolta, de már azzal párhuzamosan publikálta saját szólóanyagait is. Berlint maga mögött hagyva pár éve Los Angelesbe költözött, s most feltöltődve, négy év szünet után jelentkezett új nagylemezzel.

A befogadót keményen igénybe vevő korábbi Robot Koch-féle zenei világ ismerői számára határozott meglepetés lehet az a majdhogynem meleg tónus, telített analóg hangzás, ami az új számait jellemzi. Számára a gazdagon texturált, lüktető elektronika csupán az alap, amire rárakódik megannyi organikus, sokszor terepen rögzített hang – no és a vokál, hiszen a Hypermoment többnyire dalok füzére: közülük hármat maga Koch énekelt fel, a többit kevéssé ismert vendégekre bízta. Ráadásul nem ragaszkodott semmiféle ritmikai vagy műfaji kötöttséghez, így lassú, 4/4-es, soulos ballada (mint a Stephen Hendersonnal közös Dreams) ugyanúgy belefért, mint vokális minimaltech (Circles) vagy Ju­lien Marchallal közös neoklasszikus darabok – lásd például a lemezt záró Care-t. Koch minden értelemben szép lemezt akart készíteni, amely talán éppen ezért lesz bizonyos pontokon szépelgő, habár a jó ízléssel összerakott, míg a nem is éppen vérszegény szerzemények perfektül elhelyezhetők a Moderat vagy Caribou újabb lemezei által kijelölt koordinátarendszerben.

Azért néha meglódul a gépezet: például a Delhia de France vokáljával megerősített Dark Waves kellően fülledt és szexi ahhoz, hogy megmozgassa a befogadó fantáziáját.

Monkeytown/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.