Lemez

Robot Koch: Hypermoment

  • - minek -
  • 2016. február 14.

Zene

A jeles bakteriológus névrokonaként anyakönyvezett Koch zenekészítői képességeit először a kultstátusz övezte Jahcoozi-trióban igazolta, de már azzal párhuzamosan publikálta saját szólóanyagait is. Berlint maga mögött hagyva pár éve Los Angelesbe költözött, s most feltöltődve, négy év szünet után jelentkezett új nagylemezzel.

A befogadót keményen igénybe vevő korábbi Robot Koch-féle zenei világ ismerői számára határozott meglepetés lehet az a majdhogynem meleg tónus, telített analóg hangzás, ami az új számait jellemzi. Számára a gazdagon texturált, lüktető elektronika csupán az alap, amire rárakódik megannyi organikus, sokszor terepen rögzített hang – no és a vokál, hiszen a Hypermoment többnyire dalok füzére: közülük hármat maga Koch énekelt fel, a többit kevéssé ismert vendégekre bízta. Ráadásul nem ragaszkodott semmiféle ritmikai vagy műfaji kötöttséghez, így lassú, 4/4-es, soulos ballada (mint a Stephen Hendersonnal közös Dreams) ugyanúgy belefért, mint vokális minimaltech (Circles) vagy Ju­lien Marchallal közös neoklasszikus darabok – lásd például a lemezt záró Care-t. Koch minden értelemben szép lemezt akart készíteni, amely talán éppen ezért lesz bizonyos pontokon szépelgő, habár a jó ízléssel összerakott, míg a nem is éppen vérszegény szerzemények perfektül elhelyezhetők a Moderat vagy Caribou újabb lemezei által kijelölt koordinátarendszerben.

Azért néha meglódul a gépezet: például a Delhia de France vokáljával megerősített Dark Waves kellően fülledt és szexi ahhoz, hogy megmozgassa a befogadó fantáziáját.

Monkeytown/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.