Lemez

Broken Bells: After The Disco

Zene

A Shins frontembere, James Mercer és egy zenei mágus, Brian Burton (vagyis Danger Mouse) már 2004-ben összehaverkodott, de Broken Bells névre keresztelt zenekaruk csak 2010-ben fialt egy korrekt lemezt, enyhén pszichedelikus indie-pop dalokkal.

Aztán mindenki ment a maga útjára: Mercer visszatért zenekarához, Burton meg Daniele Luppival csinált spagettiwesternes lemezt, illetve producerkedett többek között a Black Keysnél és Norah Jonesnál.

A két zenész nyilván hiányozhatott egymásnak, mert most megkapjuk a folytatást, ahol némileg formabontó módon az artwork előbb megvolt, mint a dalok: Jacob Escobedo küldött a duónak egy pszichedelikus vázlatot, ami alapján Burtonék úgy döntöttek, hogy a második albumot a retrofuturizmus jegyében fogják megírni. Be is szereztek jó pár analóg szintetizátort, elolvastak néhány régi sci-fit, és már dőlt is az ihlet. A Disco azért a debüt csapásvonalán halad, de játékosabb, mint az elődje, és maximálisan kihasználja Mercer nagy ívű dallamokra termett énekhangját. Most is a nyitószám a legerősebb: a Perfect World hat és fél perces, többtételes dal jó kis gitárszólóval és ügyes tempóváltásokkal, de komoly vetélytársai is vannak a vidám No Matter What You're Told és a New Order-es basszust bevető Medicine képében. Szerencsére még ezeken kívül is sok az emlékezetes pillanat, halld a Holding On For Life Bee Gees-es vokálját, a Changing Lights retrós szintiszólóját vagy a Lazy Wonderland folktronicáját. A Star Wars, a Mad Max és a Terminator folytatásaihoz hasonlóan az After The Disco is a jobban sikerült második rész iskolapéldája.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.