Lemez

Broken Bells: After The Disco

Zene

A Shins frontembere, James Mercer és egy zenei mágus, Brian Burton (vagyis Danger Mouse) már 2004-ben összehaverkodott, de Broken Bells névre keresztelt zenekaruk csak 2010-ben fialt egy korrekt lemezt, enyhén pszichedelikus indie-pop dalokkal.

Aztán mindenki ment a maga útjára: Mercer visszatért zenekarához, Burton meg Daniele Luppival csinált spagettiwesternes lemezt, illetve producerkedett többek között a Black Keysnél és Norah Jonesnál.

A két zenész nyilván hiányozhatott egymásnak, mert most megkapjuk a folytatást, ahol némileg formabontó módon az artwork előbb megvolt, mint a dalok: Jacob Escobedo küldött a duónak egy pszichedelikus vázlatot, ami alapján Burtonék úgy döntöttek, hogy a második albumot a retrofuturizmus jegyében fogják megírni. Be is szereztek jó pár analóg szintetizátort, elolvastak néhány régi sci-fit, és már dőlt is az ihlet. A Disco azért a debüt csapásvonalán halad, de játékosabb, mint az elődje, és maximálisan kihasználja Mercer nagy ívű dallamokra termett énekhangját. Most is a nyitószám a legerősebb: a Perfect World hat és fél perces, többtételes dal jó kis gitárszólóval és ügyes tempóváltásokkal, de komoly vetélytársai is vannak a vidám No Matter What You're Told és a New Order-es basszust bevető Medicine képében. Szerencsére még ezeken kívül is sok az emlékezetes pillanat, halld a Holding On For Life Bee Gees-es vokálját, a Changing Lights retrós szintiszólóját vagy a Lazy Wonderland folktronicáját. A Star Wars, a Mad Max és a Terminator folytatásaihoz hasonlóan az After The Disco is a jobban sikerült második rész iskolapéldája.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.