"Hibátlan legyen" – Ivan & The Parazol

  • Soós Tamás
  • 2014. március 13.

Zene

Magyarországon is feltámadt a klasszikus rock, a 60-as, 70-es évek rock and rolljához visszanyúló hullám élén pedig ott tempózik az Ivan & The Parazol is. Az Amerikát is megjárt, jelenleg Londonba készülő banda slágerei állandó vendégek az MR2-n, és a Deep Purple előtt is ők nyitnak február 17-én a Budapest Sportarénában.

Magyar Narancs: Elkészült a második lemezetek. Szerintetek miben lett más, mint a debüt?

Vitáris Iván: Hatalmas lépést tettünk előre. A Mode Bizarre sokkal érettebb, összetettebb és talán fogyaszthatóbb, slágeresebb is, mint az elődje. Megtartottuk azt a stílust, amit eddig is képviseltünk - a modern hatásokkal frissített, hatvanas-hetvenes évekbeli rockzenét -, de most új érzelmi síkokat is feltártunk a dalokban. Jó példa erre a Don't Wanna Die.

MN: Az első lemezetek kifejezetten sikeres lett itthon. Nagy volt a nyomás, hogy felülmúljátok magatokat?

VI: Nekem a legnagyobb nyomást az anyukám jelenti. Mindig kérdezi, hogy "mikor jön az új Take My Hand", majd meghallgatva a dalokat kijelenti: "ez se egy Take My Hand". De mi közben folyamatosan fejlődünk, és szerintem az új lemez is előremutató lett. Ennek ellenére nehéz dolgunk van, mert erre a rockzenére sokan csak legyintenek, hogy nem egyedi. Szerintem ez egyáltalán nem igaz. Mi nem nyúlhatunk olyan hangszerekhez és hangzásokhoz, amik nem illenek bele abba, amit csinálunk. Tőlünk nem lehet elvárni azt, hogy ötévente megújuljunk, mint David Bowie. De ez hozzáállás kérdése is. Manapság meglátnak a színpadon egy aktívabban mozgó énekest, és rávágják, hogy "ez tiszta Mick Jagger". Lehet, hogy Mozartot is dicsérték úgy, hogy "ez tiszta Bach".

MN: A fiatal rockzenekarok között sokan nyúlnak inspirációért a hatvanas, hetvenes évek rockzenéjéhez. Mi a közös pont az akkori és a mai fiatalok életérzése között?

Beke István: A mai fiatalok keresik a gyökereiket, és nem találják sehol sem. Ez a gyökértelenség lehet a párhuzam a hippigeneráció és a mostani fiatalok közt: ami a II. világháború után felnövő fiataloknál a szülőhiány, az most a generációs szakadék. Manapság sokszor a szülő és a gyerek nem családként él együtt, hiszen a szülők is elmennek bulizni, és keveset foglalkoznak a felnövő generációval. Ezért a fiatalok egymás között keresik az értéket. Ezért jó kapaszkodó lehet, hogy a mi zenekarunk olyan értéket képvisel zeneileg, ami bebizonyította az idők során, hogy képes fennmaradni.

Simon Bálint: Ez a jelenség nemzetközi szinten is megvan. Azért nincs gyökerünk, mert bárhol lehetne, annyira kinyílt a világ az internet és a határok megszűnése által. A kommunizmusban a fiatalok azon sírtak, hogy csak egy közül lehet választani, most mi a nagy demokráciában azon sírunk, hogy végtelen mennyiségű dologból lehet választani.

Balla Máté: Ha lázadásról beszélünk, az elsődleges a zene. Itthon pedig nem nagyon vannak olyan jellegű rockzenekarok, mint mi. Én ebben érzem a forradalmat.

SB: Azt szokták mondani, hogy a Stones vagy az LGT már megcsinálta azt, amit mi. Természetesen. Csakhogy az 40 éve volt. Mi viszont most csináljuk, és ez ráébresztheti az embereket, hogy milyen jó a rockzene.

VI: A szakma és a sajtó részéről ránk irányuló figyelem jó lehetőséget nyújt arra, hogy elkezdjen felépülni a mi generációnk zenei élete. A magyar könnyűzenében a 10-15 éve működő zenekarok - Heaven Street Seven, 30Y, Vad Fruttik stb. - után van egy szakadék, és utána rögtön mi jövünk. Most beindult itthon egy kisebb hullám, és tökre örülünk azoknak a zenekaroknak, amelyek azt gondolják, hogy ha mi elmentünk az amerikai SXSW fesztiválra, akkor beneveznek ők is.

SB: A külföldi szereplésekkel az is célunk, hogy feltegyük a magyar zeneipart a nemzetközi térképre. Vannak jó klubok, jó zenekarok, jó producerek, jó fesztiválok: minden adott ahhoz, hogy Magyarország ugyanolyan fontos résztvevője legyen a nemzetközi piacnak, mint bármelyik másik ország.

MN: "Ami Londonban történik, az Londonban is marad" - szól a Whatever c. dalotok egyik sora. Mi fog történni a londoni miniturnétokon februárban?

SB: A külföldi koncertjeinken arra koncentrálunk, hogy a maximumot nyújtsuk a színpadon. Már az is hatalmas dolog, hogy kiállhatunk külföldi fővárosok menő klubjainak a színpadára, úgyhogy nyilván az az elsődleges, hogy hibátlan legyen a teljesítményünk.

VI: A külföldi ügyeinket intéző menedzseren, Pécsi-Szabó Dénesen keresztül jutottunk el a Brody House nevű összművészeti csoport vezetőihez. Meghívtak minket, és felajánlották, hogy bemutatkozhatunk Londonban négy koncerttel. A külföldi fellépések mindig olyan hasznos tapasztalatokat és kapcsolatokat hoznak, amiket évekig tudunk kamatoztatni. Szerintem egy londoni turné megszervezése nem kerül olyan vészesen sok pénzbe, hogy ne tudná megtenni bármelyik zenekar. Ez egy befektetés, ami hosszú távon megtérül.

MN: A londoni turné után a Deep Purple előtt léptek fel itthon. Hogyan fogjátok megtölteni a sportaréna óriási színpadát?

Tarnai Jani: Zenével és szeretettel (nevet).

SB: Amikor eleinte még kevés embernek játszottunk, akkor is azt képzeltük, hogy egy aréna színpadán vagyunk...

VI: ...most pedig majd kis klubokba képzeljük magunkat. És persze lesznek közös tánclépéseink, a gitárosok együtt fognak mozogni, mint a Shadowsban.

BM: Pont a Purple-t kérdezték nemrég egy interjúban, hogy izgulnak-e még a hatalmas koncertek előtt. Azt mondták, hogy inkább akkor izgulnak, ha kis klubokban játszanak, és ott áll az arcuk előtt az a pár száz ember.

SB: Charlie Watts is azt mondja, hogy neki az óriási fesztiválok nem adnak többet annál, mint amikor egy kis klubban együtt lélegeznek a közönséggel.

VI: Egy Hyde Park-i koncert után én is ezt mondanám. Csak fújja a cinjeit a szél, azt nem szereti.

MN: Márciusban megint mentek az SXSW fesztiválra.

SB: Idén mi leszünk a fesztivál reklámzenéje, ezért több koncertlehetőséget kapunk. De egy ilyen nagy zeneipari esemény mindig zsákbamacska: az is lehet, hogy semmi nem lesz, és az is, hogy a Warner Music kint tart minket. Meglátjuk. Egyelőre azon dolgozunk, hogy a Mode Bizarre megjelenjen március első hetében, utána rendben lemenjen a március 27-i A38-as lemezbemutató, majd a turné április-májusban.

MN: Ha úgy alakul, kiköltöznétek külföldre karriert építeni?

SB: Igen, de mindennek megvan az ideje. Amíg itthon nincs olyan táborunk, amihez mindig vissza tudunk jönni, addig nincs értelme kimenni huzamosabb időre.

MN: Az első lemezt elérhetővé tettétek a legtöbb online zenemegosztón. Mi lesz a másodikkal?

SB: Ugyanez. Nem célunk, hogy az emberek ne hallgassák meg a lemezt. Nem veszik meg kevesebben attól, hogy feltesszük a netre. De csak egyben fogjuk felrakni, mert mi hiszünk abban, hogy a zenekar korszakait kerek egésszé lehet formálni.

BM: Az a cél, hogy most is legyen egy fizikai hordozó, amivel bekerülhetünk az emberek életébe. A születésnapunkra is kiadtunk egy könyvet a két amerikai utunk képeiből. Egy-egy ilyen kiadvánnyal jóval bensőségesebb viszonyt alakíthatunk ki a törzsközönséggel.

MN: Itthon sok a rajongótok, telt házas koncerteket adtok. Rocksztárnak érzitek már magatokat?

VI: Mindig. Vagyunk annyira exhibicionisták, hogy vállaljuk, ha felismernek az utcán. Nem vagyunk az a garázsban zenélő banda, amelyik csak a YouTube-ra teszi fel a dolgait. Mindig is úgy gondoltuk, hogy az élő teljesítmény a legértékesebb: kiállsz az emberek elé, és megmutatod, hogy mit tudsz. Ha te erre azt mondod, hogy ez a rocksztárság, akkor lehet, hogy azok vagyunk. De lehet, hogy nem.

SB: Nézőpont kérdése, hogy az-e a rocksztárság, ha beherkázva széttöröd a Lamborghinit a Hollywood Boulevard-on, vagy az, ha...

BM: ...úgy kelsz fel mindennap, hogy ennek a zenekarnak a részese vagy, és ez alakítja minden egyéb dolgodat. Ha nem úgy állsz ki a színpadra, hogy én vagyok a legjobb, akkor nem is érdemes.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.