Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

„[É]ljünk tovább, jussunk túl rajta, alakuljunk át, áldozzuk fel a lélek érintetlenségét, és ebben az átváltozásban mégis őrizzük meg lényegünket, maradjunk emberi lények…” – Hofmannsthal megfogalmazása szerint ez lenne az Ariadné Naxosz szigetén végső üzenete, amelyre mostanság vitán felül erősen rezonálunk mindannyian: Fischer Iván zenekara fent a pódiumon éppúgy, mint a maszkos közönség a nézőtéren. Ez a hangulat uralta a BFZ testületi visszatérését a fél éve nélkülözött koncerttermi közegbe, már akkor is, amikor még nem Strauss, hanem Beethoven zenéjét játszotta az együttes.

A IV. szimfónia előadása nagy, derűs és békítő élményt teremtett, még azzal együtt is – vagy tán éppen azért, mert a Fesztiválzenekar ezúttal esendőbbnek tetszett a sokévi átlagnál. A jelentős hangversenyeknek ugyanis nem kritériuma a hibátlanság, s ezt átérezhettük a szünet után felhangzó két Strauss-operarészlet hallgatása közben is. Az eredetileg meghirdetett Emily Magee helyett Ariadnét éneklő Szabóki Tünde egy-egy ki­élesedett hangja huszadrangúvá vált, hiszen újólag kiderült, hogy a szoprán nem csupán kulturált előadó, hanem nagy lélek is. Az opera zárójelenetében az sem keltett érdemi zavart, hogy Bacchus kényesen magas fekvésű szólamának legteteje már hallhatóan a veterán Roberto Saccà lehetőségeinek határán túl helyezkedik el. Az ifjú isten így is megjelent, Strauss ravasz zenekari hatásvadászata pedig felmagasztosult, hála Fischer Iván testmeleg profizmusának.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 10.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.