Lemez

Danzig Sings Elvis

  • - legát -
  • 2020. október 17.

Zene

Nyugodtan nevezhetjük hullámvasutazásnak Glenn Danzig négy évtizedes munkásságát. Többszörösen rászolgált, hogy a „metál legendájaként” emlegessék, de vállalhatatlan produkcióinak száma sem csekély. Sőt, legutóbbi leégése nem is a zenével volt kapcsolatos: a képregényszerzőként is jegyzett Danzig tavaly filmrendezőként mutatkozott be, ám Verotika című horrorfilmje közröhej tárgya lett, a kritikusok Ed Wood műveihez hasonlították.

A kudarc ellenére úgy tűnik, hogy az énekes egyelőre nem szándékozik visszatérni a kaptafához, de most legalább énekel. Köztudott, hogy Danzig munkásságára mekkora hatással volt Elvis Presley – Trouble című számát már 1993-ban feldolgozta (metál változatban) –, és ugyan évek óta ígéri, hogy albummal tiszteleg a Király emléke előtt, sokáig senki nem vette komolyan a fenyegetést.

A Danzig Sings Elvis című albumra 14 szám került – olyan klasszikusok is, mint az Always on My Mind, a Fever vagy a One Night –, és minden bizonnyal azt szánták meglepetésnek, hogy a feldolgozásokban nyoma sincs a metálnak, de még a „rockosításnak” sem. A tempó ugyanaz, mint Elvisnél, a hangszerelés sokkal bágyadtabb, Danzignak pedig eszébe sem jut, hogy a közismert melódiák közül bármelyiket – ahogy ’93-ban a Trouble-t – a saját képére formálja. Nem mondhatjuk, hogy nem énekli el rendesen a dalokat, de mivel semmit nem tesz hozzá, produkciója nem egyéb, mint egy profi Elvis-imitátor megnyilvánulása. Már csak a sasos jelmez hiányzik.

Cleopatra Records, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.