Lemez

Disclosure: Energy

  • - minek -
  • 2020. október 17.

Zene

Guy és Howard Lawrence Disclosure még mindig kolosszális bemutatkozó albumuk, a 2013-as Settle méltó utódját keresik. Ekkor kreatívan ötvözték a house, a garage és a soul/
r&b hangulatokat, majd ültették át ezt a félunderground zenei világot egy maximális popszenzibilitással összerakott, dalközpontú lemezre, ahol izgalmas, részben akkor befutó vokalisták – például Sam Smith – adták hangjukat a közös szerzeményekhez. A 2015-ös Caracal korrekt, még önismétléssel sem igazán vádolható második album lett, s most öt év után ismét előttünk egy Disclosure-lemezanyag, hasonló filozófiával összerakva, csak éppen a világ változott meg alaposan körülötte. De így lenne ez akkor is, ha nem zárná be kis klubokba, vagy inkább a nappalikba e – fesztiválok nagyszínpadára való – számokat a járvány teremtette kényszerhelyzet. Nem mintha különösebb baj volna a zenével: a brit testvérpár tökéletesen uralja a hangokat, a kezük alól csakis precíz, ötletes mestermunka kerül ki. Idejétmúltnak sem nevezhetjük fájdalommentes pop-house hangzásukat, és a közreműködők sem hiányoznak: a Kelis hangjával megtámogatott Watch Your Step ígéretes felütés, és később is bőven kapunk ízelítőt az afrobeattel, szambával vagy néha r&b-vel megbolondított, de azért főleg 4/4-es tánczenéből. De a dalok kevésbé emlékezetesek, mint egykor, és itt el is jutottunk az album gyenge pontjához. A korán ellőtt patronok után hamar leül az Energy, és ha unalmassá nem is válik, ahhoz sem csinál kedvet, hogy erre bulizzuk végig a ragály hátralévő hosszú hónapjait.

Island, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.