Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

Ritkán fordul elő, hogy a jószerint az utolsó pillanatban beugró művész nagyobb reputációval bír, mint a lemondásra kényszerülő eredeti szólista, ám a Fesztiválzenekar legutóbbi bérletes koncertjein most ilyesmi történt.

Egy tőrőlmetszett Messiaen- és Ravel-specialista, Roger Muraro foglalt helyet ugyanis a váratlanul belázasodott Dejan Lazic zongoraszékén, s ez a tény kivételesen ihletett órává avatta a múlt csütörtök este első felét. A rokonszenvesen bohémküllemű, s billentéstechnikájának autodidakta jegyeit mindmáig őrző francia zongorista - úgy is, mint Olivier Messiaen nejének és múzsájának tanítványa - már a madárhangok egész seregét előszámláló Egzotikus madarak kamaraegyüttesében Fischer Ivánnal azonos rangú, izgalmas vezéregyéniségnek bizonyult. (Habár az igazat szégyenszemre megvallva Messiaen emblematikus műve szöveges ismertetésben rendre jóval érdekesebbnek tetszik, mint koncertteremben vagy lemezről meghallgatva.) Maurice Ravel tüntetően örömteli és szilfid G-dúr zongoraversenyét pedig olyan megvesztegető bravúrral és hajszálfinoman különböztető stílusérzékkel szólaltatta meg Muraro és a lelkesen a nyomába szegődött Fesztiválzenekar, hogy az valóban egyfajta huszadik századi Mozart-muzsikának érzékeltette az 1929 és 1931 között komponált versenyművet. A szünetet követően azután Johannes Brahms szimfonikus örökslágere, a Második immár a zenekar önálló megdicsőülését hozta el számunkra: csodálatos rézfúvós-teljesítmények, a vonóshangzás lélekemelően meleg színei és a zavartalan művészi összhang állandósága jellemezte a szimfónia előadását. Olyan példázatosan szép erények, amelyekről erőteljesebb nyomatékkal és emeltebb hangon csupán egyetlenegy okból nem szólhatunk: mert mindezekhez már jó ideje hozzászokhattunk Fischer Ivánék koncertjeit hallgatva!


Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 19.


Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.