Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

Ritkán fordul elő, hogy a jószerint az utolsó pillanatban beugró művész nagyobb reputációval bír, mint a lemondásra kényszerülő eredeti szólista, ám a Fesztiválzenekar legutóbbi bérletes koncertjein most ilyesmi történt.

Egy tőrőlmetszett Messiaen- és Ravel-specialista, Roger Muraro foglalt helyet ugyanis a váratlanul belázasodott Dejan Lazic zongoraszékén, s ez a tény kivételesen ihletett órává avatta a múlt csütörtök este első felét. A rokonszenvesen bohémküllemű, s billentéstechnikájának autodidakta jegyeit mindmáig őrző francia zongorista - úgy is, mint Olivier Messiaen nejének és múzsájának tanítványa - már a madárhangok egész seregét előszámláló Egzotikus madarak kamaraegyüttesében Fischer Ivánnal azonos rangú, izgalmas vezéregyéniségnek bizonyult. (Habár az igazat szégyenszemre megvallva Messiaen emblematikus műve szöveges ismertetésben rendre jóval érdekesebbnek tetszik, mint koncertteremben vagy lemezről meghallgatva.) Maurice Ravel tüntetően örömteli és szilfid G-dúr zongoraversenyét pedig olyan megvesztegető bravúrral és hajszálfinoman különböztető stílusérzékkel szólaltatta meg Muraro és a lelkesen a nyomába szegődött Fesztiválzenekar, hogy az valóban egyfajta huszadik századi Mozart-muzsikának érzékeltette az 1929 és 1931 között komponált versenyművet. A szünetet követően azután Johannes Brahms szimfonikus örökslágere, a Második immár a zenekar önálló megdicsőülését hozta el számunkra: csodálatos rézfúvós-teljesítmények, a vonóshangzás lélekemelően meleg színei és a zavartalan művészi összhang állandósága jellemezte a szimfónia előadását. Olyan példázatosan szép erények, amelyekről erőteljesebb nyomatékkal és emeltebb hangon csupán egyetlenegy okból nem szólhatunk: mert mindezekhez már jó ideje hozzászokhattunk Fischer Ivánék koncertjeit hallgatva!


Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 19.


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.