Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

Ritkán fordul elő, hogy a jószerint az utolsó pillanatban beugró művész nagyobb reputációval bír, mint a lemondásra kényszerülő eredeti szólista, ám a Fesztiválzenekar legutóbbi bérletes koncertjein most ilyesmi történt.

Egy tőrőlmetszett Messiaen- és Ravel-specialista, Roger Muraro foglalt helyet ugyanis a váratlanul belázasodott Dejan Lazic zongoraszékén, s ez a tény kivételesen ihletett órává avatta a múlt csütörtök este első felét. A rokonszenvesen bohémküllemű, s billentéstechnikájának autodidakta jegyeit mindmáig őrző francia zongorista - úgy is, mint Olivier Messiaen nejének és múzsájának tanítványa - már a madárhangok egész seregét előszámláló Egzotikus madarak kamaraegyüttesében Fischer Ivánnal azonos rangú, izgalmas vezéregyéniségnek bizonyult. (Habár az igazat szégyenszemre megvallva Messiaen emblematikus műve szöveges ismertetésben rendre jóval érdekesebbnek tetszik, mint koncertteremben vagy lemezről meghallgatva.) Maurice Ravel tüntetően örömteli és szilfid G-dúr zongoraversenyét pedig olyan megvesztegető bravúrral és hajszálfinoman különböztető stílusérzékkel szólaltatta meg Muraro és a lelkesen a nyomába szegődött Fesztiválzenekar, hogy az valóban egyfajta huszadik századi Mozart-muzsikának érzékeltette az 1929 és 1931 között komponált versenyművet. A szünetet követően azután Johannes Brahms szimfonikus örökslágere, a Második immár a zenekar önálló megdicsőülését hozta el számunkra: csodálatos rézfúvós-teljesítmények, a vonóshangzás lélekemelően meleg színei és a zavartalan művészi összhang állandósága jellemezte a szimfónia előadását. Olyan példázatosan szép erények, amelyekről erőteljesebb nyomatékkal és emeltebb hangon csupán egyetlenegy okból nem szólhatunk: mert mindezekhez már jó ideje hozzászokhattunk Fischer Ivánék koncertjeit hallgatva!


Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 19.


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”