Bye-bye (URH: Van-e élet a földön...)

  • - emjé -
  • 1996. június 27.

Zene

- emjé -

Kétségtelenül sajnálatos, hogy ´90. november 10-én nem voltam az Olimpiai Csarnokban az URH Csak egy parti című koncertjén. Marad tehát a most kiadott dupla CD, amin az ott készült felvételek vannak. Ez persze nem lehet olyan, mint az esemény maga - a korongokon koncertfelvétel hallható ugyan, de a számok úgy vannak lekeverve (szét vannak vágva), hogy az esemény hangulata nem jön át, szépen, szelíden következnek egymás után.

A legendák szomorú módon megkopnak; ezek a most kiadott felvételek már csak fontos r ´n´ r-dokumentumok (és, megengedem, ettől még élvezhetők is akár). Valahogy olyan a hangulata a lemezeknek, hogy bizony érdekes volt akkoriban, és kész. Például a Nagy Testvér című szám, aminek hallgatása közben legfeljebb a múltba tudtam beleborzongani, hogy mik voltak; a máról nem szól; mert baj és rémség most is van elég, de másmilyen (a Jól van jól refrénje - "Keleten a helyzet változatlan" - pedig már akkor is lapos volt). Persze ezzel együtt kár lenne nem megvenni a CD-t, az URH mégis az, ami, a koncertfelvételnek a gyűjteményekben a helye. A rendszerváltásban pedig többek között az a nagyszerű, hogy ezen a CD-n például az olvasható, hogy köszönik a Nemzeti Kulturális Alap támogatását. Ez jó; olyan, mintha az újraegyesült Sex Pistols turnéját II. Erzsébet és kedves családja szponzorálná.

Bahia, 1996

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.