mi a kotta?

Calais-i polgárok

  • mi a kotta
  • 2015. július 25.

Zene

„Amit manapság nem szabad kimondani, azt eléneklik. Ezt mondhatnók a Figaro után. E darab Párizsban betiltatott, nálunk pedig komédia formájában sem jó, sem rossz fordításban nem engedélyezték bemutatását, végül azonban abban a szerencsében lehetett részünk, hogy operaként láthattuk. Ebből is kitetszik, mennyivel jobb dolgunk van a franciáknál. Mozart úr zenéje már az első előadáson kiváltotta a hozzáértők általános csodálatát, kivételt képeznek azok, akiknek öntelt büszkeségük nem engedi, hogy olyasvalamit is elismerjenek, amit nem ők maguk szerzettek. A publikum (márpedig a publikum soraiban ilyesmivel gyakran találkozhatni) az első napon nem igazán tudta, mit gondoljon a darabról. Pártatlan értőktől hallani lehetett némely „brávó!” kiáltást, a felsőbb emeletek erkélyein helyet foglaló bárdolatlan fickók, ahogy csak tudták, teleszívták tüdejüket, és amilyen hangosan tudtak, pisszegtek, hogy megsiketítsék az énekeseket és a nézőket; aminek következtében a darab végén megoszlottak a vélemények. […] Most azonban, többszöri megismétlés után nyilvánvalóan csak ármány vagy az ízlés hiánya mondathatja bárkivel azt a vélekedést, hogy Mozart úr muzsikája nem remekműve a művészetnek.” 1786 júliusában így írt a Wiener Realzeitung a Figaro házasságáról, s majd’ 130 évvel később még mindig az utolsó mondat „most”-jának korában élünk, lehetőleg távol tartva magunkat az ármánytól és az ízlés hiányától. Így aztán azon a Figaro házassága-előadáson is ott lelkesülünk majd, amely a Tháliában vár reánk, méghozzá a Kolozsvári Magyar Opera produkciójában, Novák Péter rendezésében, az idei Armel Opera Festival versenyelőadása gyanánt (július 1., hét óra). Pár nappal korábban Mozart úr egy másik remekműve, A varázsfuvola is a programon fog majd szerepelni ugyanitt, mégpedig a Szegedi Nemzeti Színház előadásában, a fáradhatatlan Alföldi Róbert által megrendezve (június 29., hét óra).

E két Mozart-opera között pedig egy igazi ínyencfalat is vár reánk: Gaetano Donizetti utolsó korszakának egyik méltán újra felfedezett dalműve, a Calais ostroma, amelyet az English Touring Opera játszik majd ugyancsak a Tháliában (július 30., hét óra). Az opera sztorija nagyjában-egészében a Rodin által több változatban is megszobort Calais-i polgárok (képünkön) esetét beszéli el a városukat elfoglalni vágyó Edward királlyal. Nem az Arany János költeményéből jól ismert, fakó lovú elsővel, nem is a férfinemet fokozott érdeklődésével kitüntető másodikkal, hanem a sorszámozás szerinti III. Edwarddal, az utolsó angol lovagkirállyal, a Plantagenet-dinasztia díszével, a százéves háború megindítójával.

S végezetül jöjjön még két koncert: egy palota- meg egy udvari koncert! Takács-Nagy Gábor és a MÁV Szimfonikus Zenekar Händellel nyitja, majd Bartókkal zárja hangversenyét (Festetics-palota, június 26., hat óra), a Concerto Budapest pedig ezekben a napokban fogja megkezdeni bevett nyáresti szabadtéri sorozatát a Pesti Vármegyeháza díszudvarán, a hűs és hatalmas Bach partjainál (július 2., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.