mi a kotta?

Calais-i polgárok

  • mi a kotta
  • 2015. július 25.

Zene

„Amit manapság nem szabad kimondani, azt eléneklik. Ezt mondhatnók a Figaro után. E darab Párizsban betiltatott, nálunk pedig komédia formájában sem jó, sem rossz fordításban nem engedélyezték bemutatását, végül azonban abban a szerencsében lehetett részünk, hogy operaként láthattuk. Ebből is kitetszik, mennyivel jobb dolgunk van a franciáknál. Mozart úr zenéje már az első előadáson kiváltotta a hozzáértők általános csodálatát, kivételt képeznek azok, akiknek öntelt büszkeségük nem engedi, hogy olyasvalamit is elismerjenek, amit nem ők maguk szerzettek. A publikum (márpedig a publikum soraiban ilyesmivel gyakran találkozhatni) az első napon nem igazán tudta, mit gondoljon a darabról. Pártatlan értőktől hallani lehetett némely „brávó!” kiáltást, a felsőbb emeletek erkélyein helyet foglaló bárdolatlan fickók, ahogy csak tudták, teleszívták tüdejüket, és amilyen hangosan tudtak, pisszegtek, hogy megsiketítsék az énekeseket és a nézőket; aminek következtében a darab végén megoszlottak a vélemények. […] Most azonban, többszöri megismétlés után nyilvánvalóan csak ármány vagy az ízlés hiánya mondathatja bárkivel azt a vélekedést, hogy Mozart úr muzsikája nem remekműve a művészetnek.” 1786 júliusában így írt a Wiener Realzeitung a Figaro házasságáról, s majd’ 130 évvel később még mindig az utolsó mondat „most”-jának korában élünk, lehetőleg távol tartva magunkat az ármánytól és az ízlés hiányától. Így aztán azon a Figaro házassága-előadáson is ott lelkesülünk majd, amely a Tháliában vár reánk, méghozzá a Kolozsvári Magyar Opera produkciójában, Novák Péter rendezésében, az idei Armel Opera Festival versenyelőadása gyanánt (július 1., hét óra). Pár nappal korábban Mozart úr egy másik remekműve, A varázsfuvola is a programon fog majd szerepelni ugyanitt, mégpedig a Szegedi Nemzeti Színház előadásában, a fáradhatatlan Alföldi Róbert által megrendezve (június 29., hét óra).

E két Mozart-opera között pedig egy igazi ínyencfalat is vár reánk: Gaetano Donizetti utolsó korszakának egyik méltán újra felfedezett dalműve, a Calais ostroma, amelyet az English Touring Opera játszik majd ugyancsak a Tháliában (július 30., hét óra). Az opera sztorija nagyjában-egészében a Rodin által több változatban is megszobort Calais-i polgárok (képünkön) esetét beszéli el a városukat elfoglalni vágyó Edward királlyal. Nem az Arany János költeményéből jól ismert, fakó lovú elsővel, nem is a férfinemet fokozott érdeklődésével kitüntető másodikkal, hanem a sorszámozás szerinti III. Edwarddal, az utolsó angol lovagkirállyal, a Plantagenet-dinasztia díszével, a százéves háború megindítójával.

S végezetül jöjjön még két koncert: egy palota- meg egy udvari koncert! Takács-Nagy Gábor és a MÁV Szimfonikus Zenekar Händellel nyitja, majd Bartókkal zárja hangversenyét (Festetics-palota, június 26., hat óra), a Concerto Budapest pedig ezekben a napokban fogja megkezdeni bevett nyáresti szabadtéri sorozatát a Pesti Vármegyeháza díszudvarán, a hűs és hatalmas Bach partjainál (július 2., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.