Lemez

Chamayou: Ravel

  • - csk -
  • 2016. április 17.

Zene

Nem hiszem, hogy tévednék, amikor azt állítom: a magyar közönség nem ismeri Bertrand Chamayou-t. Pedig a harmincnégy éves francia zongorista még koncertezett is Budapesten, igaz, csak egy kis helyszínen, a Francia Intézetben, 2008-ban, és úgy ­látszik, nem keltett különösebb figyelmet. Hát igen, sok a jó francia zongorista: Pierre-Laurent Aimard, Fran­çois-Renée Duchable, Jean-Efflam Bavouzet, David Fray, Roger Muraro, Hélène Grimaud – hogy csak néhányat említsünk azok közül, akik szintén jártak nálunk, és Chamayou-val ellentétben nyomot hagytak a magyar közönség emlékezetében.

Most itt az alkalom, hogy az ő nevét is megjegyezzük. Kétlemezes albuma, melyen Maurice Ravel (1875–1937) összes zongoraművét adja elő, a színtiszta kvalitás megnyilatkozása, igazi felfedezés. Ravel rendkívül nehéz szerző, zongoraművei nemcsak tökéletes technikát kívánnak, de hallatlan érzékenységet is. Költészet, elegancia, a szinesztézia iránti érzékenység, magától értődő virtuozitás – ez mind ott van Chamayou fegyvertárában. Keze alatt megszületik a csipkeszerűen áttört raveli zongorafaktúra, billentése kristályosan csengő, hangja karcsú, dallamformálása rajzos – ez mind fontos. Még fontosabb, hogy mindent tud a darabok hangulatvilágáról, a Jeux d’eau liszti érzékiségéről, a Pavane melankolikus költészetéről, a Miroirs hangulatképeinek sokféle színéről-ízéről, a Valses nobles et sentimentales eleganciájáról, a Gaspard de la nuit sötétségéről, no meg a Ravelnél ihletforrásként funkcionáló antik hangvételről: a Haydnra kacsintó menüettek, a Couperin előtt hódoló régies táncok és karakterdarabok múltidéző modernségéről. Önmagában az is élmény, ha az ember áttekintheti Ravel teljes zongoratermését – az pedig megkoronázza a tapasztalatot, hogy az előadó abszolút elhivatott és ihletett: méltó a művekhez. Jó volna Chamayou-t a közeljövőben valamelyik nagy budapesti koncertteremben, szólóesten üdvözölni.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.