Lemez

Chamayou: Ravel

  • - csk -
  • 2016. április 17.

Zene

Nem hiszem, hogy tévednék, amikor azt állítom: a magyar közönség nem ismeri Bertrand Chamayou-t. Pedig a harmincnégy éves francia zongorista még koncertezett is Budapesten, igaz, csak egy kis helyszínen, a Francia Intézetben, 2008-ban, és úgy ­látszik, nem keltett különösebb figyelmet. Hát igen, sok a jó francia zongorista: Pierre-Laurent Aimard, Fran­çois-Renée Duchable, Jean-Efflam Bavouzet, David Fray, Roger Muraro, Hélène Grimaud – hogy csak néhányat említsünk azok közül, akik szintén jártak nálunk, és Chamayou-val ellentétben nyomot hagytak a magyar közönség emlékezetében.

Most itt az alkalom, hogy az ő nevét is megjegyezzük. Kétlemezes albuma, melyen Maurice Ravel (1875–1937) összes zongoraművét adja elő, a színtiszta kvalitás megnyilatkozása, igazi felfedezés. Ravel rendkívül nehéz szerző, zongoraművei nemcsak tökéletes technikát kívánnak, de hallatlan érzékenységet is. Költészet, elegancia, a szinesztézia iránti érzékenység, magától értődő virtuozitás – ez mind ott van Chamayou fegyvertárában. Keze alatt megszületik a csipkeszerűen áttört raveli zongorafaktúra, billentése kristályosan csengő, hangja karcsú, dallamformálása rajzos – ez mind fontos. Még fontosabb, hogy mindent tud a darabok hangulatvilágáról, a Jeux d’eau liszti érzékiségéről, a Pavane melankolikus költészetéről, a Miroirs hangulatképeinek sokféle színéről-ízéről, a Valses nobles et sentimentales eleganciájáról, a Gaspard de la nuit sötétségéről, no meg a Ravelnél ihletforrásként funkcionáló antik hangvételről: a Haydnra kacsintó menüettek, a Couperin előtt hódoló régies táncok és karakterdarabok múltidéző modernségéről. Önmagában az is élmény, ha az ember áttekintheti Ravel teljes zongoratermését – az pedig megkoronázza a tapasztalatot, hogy az előadó abszolút elhivatott és ihletett: méltó a művekhez. Jó volna Chamayou-t a közeljövőben valamelyik nagy budapesti koncertteremben, szólóesten üdvözölni.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.