Lemez

Kendrick Lamar: Untitled Unmastered

  • - lang -
  • 2016. április 17.

Zene

Miután jó néhány tévés fellépés után Kendrick Lamar a Grammyn is megvillantott egy ismeretlen dalt, napjaink legjobb kosarasa, LeBron James Twitteren üzent a rapper kiadójának, hogy ne rejtegessék tovább ezeket a dalokat. Ki is adták őket: címek nélkül, keveretlenül, kábé úgy, ahogy megmaradtak a tavalyi év legfontosabb lemeze, a To Pimp A Butterfly munkálatai után. (Ezért is vicces, hogy éppen Prince Black Albumára kacsint vissza a borító, amelyet, ha emlékszünk, a régi rajongóinak szánt az énekes, ám végül 6-7 évet pihent a fiókban a megjelenéséig.)

Az Untitled Unmastered érthetően nem tekinthető teljes értékű lemeznek: inkább olyan anyag, amit a jubileumi kiadásokhoz szoktak hozzácsapni egy bónusz cédén, mert bepillantást ad egy nagy mű munkálataiba. Ezzel együtt a legtöbb pályatárs a fél karját odaadná egy ilyen lemezért. A számok fele, például a CeeLo Greennel közös vagy a Jackót is megidéző zárótétel ugyanis –megfelelő keveréssel – kislemezig is vihette volna. A hangvételük a tavalyi lemezét ismétli: nyugati parti hiphop találkozik free jazzes aláfestéssel és neosoulos kitérőkkel, valamint megvannak a társadalmi témákat személyes ügyekkel összejátszó, ironikus szövegek is.

Közben pedig abba is belehallgathatunk, hogy miként indul be ezeknél a zenészeknél az ötletelés (sok röhögéssel leginkább). Az időről időre felcsendülő „pimp, pimp hurray” rigmus és Kendrick Lamar ellenállhatatlan flow-ja végeredményben amolyan alternatív demóverzióvá fűzi össze ezt a lemezt, amelyet többször is simán végig lehet hallgatni.

Universal, 2016

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.