Lemez

Kendrick Lamar: Untitled Unmastered

  • - lang -
  • 2016. április 17.

Zene

Miután jó néhány tévés fellépés után Kendrick Lamar a Grammyn is megvillantott egy ismeretlen dalt, napjaink legjobb kosarasa, LeBron James Twitteren üzent a rapper kiadójának, hogy ne rejtegessék tovább ezeket a dalokat. Ki is adták őket: címek nélkül, keveretlenül, kábé úgy, ahogy megmaradtak a tavalyi év legfontosabb lemeze, a To Pimp A Butterfly munkálatai után. (Ezért is vicces, hogy éppen Prince Black Albumára kacsint vissza a borító, amelyet, ha emlékszünk, a régi rajongóinak szánt az énekes, ám végül 6-7 évet pihent a fiókban a megjelenéséig.)

Az Untitled Unmastered érthetően nem tekinthető teljes értékű lemeznek: inkább olyan anyag, amit a jubileumi kiadásokhoz szoktak hozzácsapni egy bónusz cédén, mert bepillantást ad egy nagy mű munkálataiba. Ezzel együtt a legtöbb pályatárs a fél karját odaadná egy ilyen lemezért. A számok fele, például a CeeLo Greennel közös vagy a Jackót is megidéző zárótétel ugyanis –megfelelő keveréssel – kislemezig is vihette volna. A hangvételük a tavalyi lemezét ismétli: nyugati parti hiphop találkozik free jazzes aláfestéssel és neosoulos kitérőkkel, valamint megvannak a társadalmi témákat személyes ügyekkel összejátszó, ironikus szövegek is.

Közben pedig abba is belehallgathatunk, hogy miként indul be ezeknél a zenészeknél az ötletelés (sok röhögéssel leginkább). Az időről időre felcsendülő „pimp, pimp hurray” rigmus és Kendrick Lamar ellenállhatatlan flow-ja végeredményben amolyan alternatív demóverzióvá fűzi össze ezt a lemezt, amelyet többször is simán végig lehet hallgatni.

Universal, 2016

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”