Lemez

Kendrick Lamar: Untitled Unmastered

  • - lang -
  • 2016. április 17.

Zene

Miután jó néhány tévés fellépés után Kendrick Lamar a Grammyn is megvillantott egy ismeretlen dalt, napjaink legjobb kosarasa, LeBron James Twitteren üzent a rapper kiadójának, hogy ne rejtegessék tovább ezeket a dalokat. Ki is adták őket: címek nélkül, keveretlenül, kábé úgy, ahogy megmaradtak a tavalyi év legfontosabb lemeze, a To Pimp A Butterfly munkálatai után. (Ezért is vicces, hogy éppen Prince Black Albumára kacsint vissza a borító, amelyet, ha emlékszünk, a régi rajongóinak szánt az énekes, ám végül 6-7 évet pihent a fiókban a megjelenéséig.)

Az Untitled Unmastered érthetően nem tekinthető teljes értékű lemeznek: inkább olyan anyag, amit a jubileumi kiadásokhoz szoktak hozzácsapni egy bónusz cédén, mert bepillantást ad egy nagy mű munkálataiba. Ezzel együtt a legtöbb pályatárs a fél karját odaadná egy ilyen lemezért. A számok fele, például a CeeLo Greennel közös vagy a Jackót is megidéző zárótétel ugyanis –megfelelő keveréssel – kislemezig is vihette volna. A hangvételük a tavalyi lemezét ismétli: nyugati parti hiphop találkozik free jazzes aláfestéssel és neosoulos kitérőkkel, valamint megvannak a társadalmi témákat személyes ügyekkel összejátszó, ironikus szövegek is.

Közben pedig abba is belehallgathatunk, hogy miként indul be ezeknél a zenészeknél az ötletelés (sok röhögéssel leginkább). Az időről időre felcsendülő „pimp, pimp hurray” rigmus és Kendrick Lamar ellenállhatatlan flow-ja végeredményben amolyan alternatív demóverzióvá fűzi össze ezt a lemezt, amelyet többször is simán végig lehet hallgatni.

Universal, 2016

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.