Koncert

Charles Lloyd és Jason Moran

Zene

Charles Lloyd és Jason Moran koncertjén a zongorista a színpadra lépve először megrázza a csöngettyűt. Aztán a szaxofonos Lloyd néhány akkordfelbontásra épülő, tiszta dallammal megnyitja a távlatot, a gyerekszobától egészen a kozmoszig. Előbb alton, ami olyan testesen szól, mintha az is tenor lenne, majd tenorszaxofonon emel a spirituálisba. A közönség elfelejt levegőt venni. Lloyd ugyan néha kicsit támaszkodik az erősítésre, de ezzel együtt a Zeneakadémia nagytermébe rég talált ennyire haza akusztikusan is a jazz – köszönhetően a perfekcionista, de azért spontán produkciónak, amit a 78 éves, legendás szaxofonos és kábé feleilyen idős társa mutat. Moran rettentően nagy tudású zongorista, aki mesterien bánik a szünettel (is). Amikor arra volt szükség, egy teljes jazzritmusszekció minden funkcióját magára vállalta. Lloyd meditatív játékát, a gospeltől az avantgárdig mindent magáénak tudó stílusát hosszan lehetne méltatni. Ötven éve jelen lévő, nagy hatású hang az övé. Fő gesztusa a hangfüggöny: egy előke ideje alatt az akkord, amit felbontva felvillant, olyan totális világot teremt, hogy a fő dallamhangot már régi ismerősként üdvözöljük. Azután kitartva, lassan lépked, jellegzetesen a fenti regiszterben tartva a dallamot, és onnan egy-egy futammal emlékeztet, hogy hol is vagyunk. Vittek magukkal New Orleans-i felvonulásra, templomba, a rabszolgák világába, átéltünk vihart és kataklizmát, ringatóztunk stride-ra a klubban és többször is igen mélyre néztünk magunkba. Egy intenzív óra után a katarzison már átesett közönség követeli a folytatást. Lloydék kijönnek, és még intimebb közelségbe engedik a nézőt, majdnem olyan hosszan, mint addig. Szédítő belegondolni, hogy Lloyd áprilistól őszig végigturnézza a fél világot, hol a Lukács Miklóst is felvonultató együttessel, hol az Új Kvartettel, aztán másikkal, amiben viszont megint Moran szerepel. Mennyi zene árad belőle!

Zeneakadémia Nagyterem, május 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.