Lemez

Kvelertak: Nattesferd

  • - greff -
  • 2016. június 26.

Zene

Már a Rolling Stones-féle poptörténeti oligocén kor óta tudjuk, hogy a rock and roll családias viszonyt képes ápolni a sátánnal, azt pedig pláne nem szükséges magyarázni, hogy még a mosolytalanabb zsánerek képviselői is bármikor képesek határtalan energiákat mozgósítani a földi örömök maradéktalan kiélvezése érdekében, így aztán a Kvelertak missziója, hogy összeházasítsa a black metalt a rock and rollal, filozófiai síkon biztosan nem volt képtelen vállalkozás. Szigorúan a hangképet tekintve viszont látszólag összebékíthetetlen világokról van szó, hiszen míg a black metal sűrű, zajos és klausztrofób zene, addig a régi vágású r&r szellős, világos és nyitott – de a norvégok a 2010-es első lemezükön valahogy mégis megoldották. Így aztán semennyire sem meglepő, hogy ebben a krónikus eredetiséghiányban szenvedő zenei korszakban a Kvelertak nagyon hamar világszerte a kicsi, majd a jóval tágasabb klubok új királya lett, és ezzel a harmadik lemezével már határozottan alkalmazkodni igyekszik a helyzethez. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Nattesferd sokkal, de sokkal több kapcsolatot ápol a Turbonegro, a Judas Priest vagy akár a Kiss világával, mint mondjuk a Darkthronéval: vagyis a (heavy vagy épp punkos) rock megmaradt (és szépen fénylik), a feketeség viszont szinte teljesen eltűnt a számokból. A Nattesferdé így a korábbiaknál sokkal kevésbé eredeti, sokkal kevésbé mellbevágó, kicsit fárasztó, ám sokszor üdvözlendően felelőtlenül száguldozó zene – az a fajta, amely egyenesen kikényszeríti magának az erkölcstelen hangerőt.

Roadrunner, 2016; a Kvelertak június 23-án lép fel az A38 hajón

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.