Lemez

Kvelertak: Nattesferd

  • - greff -
  • 2016. június 26.

Zene

Már a Rolling Stones-féle poptörténeti oligocén kor óta tudjuk, hogy a rock and roll családias viszonyt képes ápolni a sátánnal, azt pedig pláne nem szükséges magyarázni, hogy még a mosolytalanabb zsánerek képviselői is bármikor képesek határtalan energiákat mozgósítani a földi örömök maradéktalan kiélvezése érdekében, így aztán a Kvelertak missziója, hogy összeházasítsa a black metalt a rock and rollal, filozófiai síkon biztosan nem volt képtelen vállalkozás. Szigorúan a hangképet tekintve viszont látszólag összebékíthetetlen világokról van szó, hiszen míg a black metal sűrű, zajos és klausztrofób zene, addig a régi vágású r&r szellős, világos és nyitott – de a norvégok a 2010-es első lemezükön valahogy mégis megoldották. Így aztán semennyire sem meglepő, hogy ebben a krónikus eredetiséghiányban szenvedő zenei korszakban a Kvelertak nagyon hamar világszerte a kicsi, majd a jóval tágasabb klubok új királya lett, és ezzel a harmadik lemezével már határozottan alkalmazkodni igyekszik a helyzethez. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Nattesferd sokkal, de sokkal több kapcsolatot ápol a Turbonegro, a Judas Priest vagy akár a Kiss világával, mint mondjuk a Darkthronéval: vagyis a (heavy vagy épp punkos) rock megmaradt (és szépen fénylik), a feketeség viszont szinte teljesen eltűnt a számokból. A Nattesferdé így a korábbiaknál sokkal kevésbé eredeti, sokkal kevésbé mellbevágó, kicsit fárasztó, ám sokszor üdvözlendően felelőtlenül száguldozó zene – az a fajta, amely egyenesen kikényszeríti magának az erkölcstelen hangerőt.

Roadrunner, 2016; a Kvelertak június 23-án lép fel az A38 hajón

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.