Lemez

Xiu Xiu Plays The Music Of Twin Peaks

  • - minek -
  • 2016. június 26.

Zene

A Queensland Gallery of Modern Art tavaly kérte fel Jamie Stewartot és alkotótársait, hogy az ottani David Lynch-kiállítás zenei körítéseként adják elő Angelo Badalamenti Twin Peakshez írt zenéit, s láss csodát, ennek nyomán megszületett az utóbbi évek talán legjobb, szinte klasszikus értelemben szép Xiu Xiu-lemeze. Gyakorlatilag már a megőrzött eredeti zongoratémára épülő első szám (Laura Palmer’s Theme) nyomán nyilvánvaló lesz, hogy a nyersanyagot kellő tisztelettel, mégis határozott, az elbirtoklás határait kijelölő gesztusokkal sikerült magukévá tenni. Az absztrakció eme fokán a motívumok jól felismerhetőek, akár fütyülhetőek is, még a megfelelő jelenetek is beugranak a sorozat rajongói­nak – miközben a jól kifundált dekonstrukció rendre érzékelteti, hogy már réges-régen Stewarték saját, a lynchi rettenetes rengeteget idéző, elvarázsolt univerzumában járunk. Nehéz választani a jobbnál jobb adaptációk közül (Into the Night, Audrey’s Dance, Packard’s Vibration) – a torzított gitár, az érzéki vibrafonjáték és még Stewart vokálja is mind-mind hozzájárul a teremtően kísérteties hangulathoz.
A valaha Julee Cruise által énekelt, most Stewart hol androgün, hol dörgő tenorhangján megszólaló Fallingot pedig az első perctől kezdve, szőröstül-bőröstül asszimilálja a sci-fi horrorok alakváltó szörnyeinek hatékonyságával működő gépezet. A finálét még az Angela Seo által recitált L. Palmer-naplótöredékekre épülő Josie’s Past sem tudja agyonütni, sőt ilyenkor érezzük igazán, hogy ezt a produkciót nem csak hallani, de látni is kéne.

Polyvinyl/Bella Union, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.