Lemez

Cibo Matto: Hotel Valentine

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. március 20.

Zene

A lounge-os, hiphopos art-popot játszó Cibo Matto két japán, de New Yorkban élő lány duója volt, amely a 90-es évek közepén-végén egészen menő tudott lenni a maga kicsit infantilis, kicsit különutas, ám a korszellembe mégis tökéletesen passzoló zenéjével.

Yuka Honda és Miho Hatori rendszerint jó kritikákat kapott, dolgozott velük Sean Lennon és Michel Gondry is, első albumuk, a gyakorlatilag kizárólag a táplálkozásról szóló Viva! La Woman pedig gyakran feltűnik különféle szaklapok visszatekintő listáin, úgyhogy bátran nevezhetjük akár klasszikusnak is. A duó ugyan sikerrel hozta a kötelező japán sztereotípiákat, de azért összességében az egész produkció csak annyira volt japán, mint amennyire például a Gogol Bordello ukrán; azaz nagyjából semennyire.

A Cibo Matto két nagylemez után, 2002-ben visszavonult, és csak 2011-ben állt újra össze egy jótékonysági fellépésre, amely olyan jól sült el, hogy hamarosan turné, majd új nagylemez is lett a dologból. A Hotel Valentine konceptalbum, amely valami kísértethistóriát mesél el, de a Know Your Chicken-jellegű idióta és imádnivaló popslágerek hiányoznak innen, ám cserébe legalább töltelékszámok sincsenek. A korábbiakhoz képest talán kicsit kevesebb a dzsesszes lounge és több a hiphop, illetve az okos elektronika, és hál' istennek, a 90-es évek végének rosszul öregedő hangképeit és ritmusait sem nagyon erőlteti a duó, illetve akad itt néhány egészen meglepő dolog, mint a lemez talán legjobb dala, a 10th Floor Ghost Girl, ami már-már afféle mutáns diszkó/dance-punk, és őrült jól áll a lányoknak.

Chimera, 2014

alá

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.