Lemez

Cibo Matto: Hotel Valentine

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. március 20.

Zene

A lounge-os, hiphopos art-popot játszó Cibo Matto két japán, de New Yorkban élő lány duója volt, amely a 90-es évek közepén-végén egészen menő tudott lenni a maga kicsit infantilis, kicsit különutas, ám a korszellembe mégis tökéletesen passzoló zenéjével.

Yuka Honda és Miho Hatori rendszerint jó kritikákat kapott, dolgozott velük Sean Lennon és Michel Gondry is, első albumuk, a gyakorlatilag kizárólag a táplálkozásról szóló Viva! La Woman pedig gyakran feltűnik különféle szaklapok visszatekintő listáin, úgyhogy bátran nevezhetjük akár klasszikusnak is. A duó ugyan sikerrel hozta a kötelező japán sztereotípiákat, de azért összességében az egész produkció csak annyira volt japán, mint amennyire például a Gogol Bordello ukrán; azaz nagyjából semennyire.

A Cibo Matto két nagylemez után, 2002-ben visszavonult, és csak 2011-ben állt újra össze egy jótékonysági fellépésre, amely olyan jól sült el, hogy hamarosan turné, majd új nagylemez is lett a dologból. A Hotel Valentine konceptalbum, amely valami kísértethistóriát mesél el, de a Know Your Chicken-jellegű idióta és imádnivaló popslágerek hiányoznak innen, ám cserébe legalább töltelékszámok sincsenek. A korábbiakhoz képest talán kicsit kevesebb a dzsesszes lounge és több a hiphop, illetve az okos elektronika, és hál' istennek, a 90-es évek végének rosszul öregedő hangképeit és ritmusait sem nagyon erőlteti a duó, illetve akad itt néhány egészen meglepő dolog, mint a lemez talán legjobb dala, a 10th Floor Ghost Girl, ami már-már afféle mutáns diszkó/dance-punk, és őrült jól áll a lányoknak.

Chimera, 2014

alá

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.