Lemez

Illum Sphere: Ghosts Of Then And Now

  • - minek -
  • 2014. március 20.

Zene

Ryan Hunn manchesteri zenekészítő az utóbbi öt évben terjedelmes és tartalmas életművet hozott létre: sorra gyártotta a maga pár számos megjelenéseit - nem éppen a zenei szigor jegyében. Az általa létrehozott Hoya:Hoya klubest és az azonos nevű, kizárólag gusztusos válogatásokkal jelentkező kiadó is a dubstep után maradt elektronikus tánczenei teret járta körbe.

Ebből az izgalmasan eklektikus zenei világból táplálkoztak az Illum Sphere-szerzemények és remixek is: többek között a Radioheadet is megkínálta eggyel. Tavaly kikötött a Ninja Tune-nál, és náluk is adta ki bemutatkozó albumát, amelyet sziporkázóan szellemes zenékkel rakott tele.

Katartikusnak azért nem mondanánk - ezzel szemben a dalszerű formák, a mély basszusok, a kiszámíthatatlanul pattogó dobok és az elvarázsolt melódiák olyan remek kevercsét habarta ki, amelyben maximálisan érvényesül a "változatosság gyönyörködtet" elve. Hunn számára fontos az emberi hang, így kedvtelve használja is - nemcsak a zenei szövetbe darálva, elhaló hangmintaként, hanem vendégvokalistái segítségével szinte vezérmotívumként is. Mai Nestor gyönyörű énekhangja tökéletesen simul bele az At Night szövetébe, Shadowbox pedig a vokálján kívül a lelkét is kölcsönzi a maga három dalának. A receptet (indusztriális ridegségű géphangok és szigorú basszusok a szépséges dallammenetek és megkapó énekhangok ellen) néha merő emberbarátságból módosítja is a szerző: a Ra_Light vagy a Near The End futurista, afro-house-ból is táplálkozó dzsesszgroove-jai már szinte vérpezsdítőek.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.