Lemez

Illum Sphere: Ghosts Of Then And Now

  • - minek -
  • 2014. március 20.

Zene

Ryan Hunn manchesteri zenekészítő az utóbbi öt évben terjedelmes és tartalmas életművet hozott létre: sorra gyártotta a maga pár számos megjelenéseit - nem éppen a zenei szigor jegyében. Az általa létrehozott Hoya:Hoya klubest és az azonos nevű, kizárólag gusztusos válogatásokkal jelentkező kiadó is a dubstep után maradt elektronikus tánczenei teret járta körbe.

Ebből az izgalmasan eklektikus zenei világból táplálkoztak az Illum Sphere-szerzemények és remixek is: többek között a Radioheadet is megkínálta eggyel. Tavaly kikötött a Ninja Tune-nál, és náluk is adta ki bemutatkozó albumát, amelyet sziporkázóan szellemes zenékkel rakott tele.

Katartikusnak azért nem mondanánk - ezzel szemben a dalszerű formák, a mély basszusok, a kiszámíthatatlanul pattogó dobok és az elvarázsolt melódiák olyan remek kevercsét habarta ki, amelyben maximálisan érvényesül a "változatosság gyönyörködtet" elve. Hunn számára fontos az emberi hang, így kedvtelve használja is - nemcsak a zenei szövetbe darálva, elhaló hangmintaként, hanem vendégvokalistái segítségével szinte vezérmotívumként is. Mai Nestor gyönyörű énekhangja tökéletesen simul bele az At Night szövetébe, Shadowbox pedig a vokálján kívül a lelkét is kölcsönzi a maga három dalának. A receptet (indusztriális ridegségű géphangok és szigorú basszusok a szépséges dallammenetek és megkapó énekhangok ellen) néha merő emberbarátságból módosítja is a szerző: a Ra_Light vagy a Near The End futurista, afro-house-ból is táplálkozó dzsesszgroove-jai már szinte vérpezsdítőek.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.