Lemez

Illum Sphere: Ghosts Of Then And Now

  • - minek -
  • 2014. március 20.

Zene

Ryan Hunn manchesteri zenekészítő az utóbbi öt évben terjedelmes és tartalmas életművet hozott létre: sorra gyártotta a maga pár számos megjelenéseit - nem éppen a zenei szigor jegyében. Az általa létrehozott Hoya:Hoya klubest és az azonos nevű, kizárólag gusztusos válogatásokkal jelentkező kiadó is a dubstep után maradt elektronikus tánczenei teret járta körbe.

Ebből az izgalmasan eklektikus zenei világból táplálkoztak az Illum Sphere-szerzemények és remixek is: többek között a Radioheadet is megkínálta eggyel. Tavaly kikötött a Ninja Tune-nál, és náluk is adta ki bemutatkozó albumát, amelyet sziporkázóan szellemes zenékkel rakott tele.

Katartikusnak azért nem mondanánk - ezzel szemben a dalszerű formák, a mély basszusok, a kiszámíthatatlanul pattogó dobok és az elvarázsolt melódiák olyan remek kevercsét habarta ki, amelyben maximálisan érvényesül a "változatosság gyönyörködtet" elve. Hunn számára fontos az emberi hang, így kedvtelve használja is - nemcsak a zenei szövetbe darálva, elhaló hangmintaként, hanem vendégvokalistái segítségével szinte vezérmotívumként is. Mai Nestor gyönyörű énekhangja tökéletesen simul bele az At Night szövetébe, Shadowbox pedig a vokálján kívül a lelkét is kölcsönzi a maga három dalának. A receptet (indusztriális ridegségű géphangok és szigorú basszusok a szépséges dallammenetek és megkapó énekhangok ellen) néha merő emberbarátságból módosítja is a szerző: a Ra_Light vagy a Near The End futurista, afro-house-ból is táplálkozó dzsesszgroove-jai már szinte vérpezsdítőek.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.