Lemez

Uzipov: Bazaltkockák

  • Soós Tamás
  • 2014. március 20.

Zene

Az Uzipov netre fellőtt debütlemeze az utóbbi idők egyik legizgalmasabb földalatti metálprodukciója. De füllentenénk, ha ezt az érdekességet arra fognánk, hogy még a műfajnácik sem tudják pontosan meghatározni az Uzipov stílusát.

A Bazaltkockák bája szimplán a surmóságig menő direktségből fakad: a zenekar szerényen csak annyit mond, hogy 200-as szöget állít a tisztelt hallgatóság pofájába, és az igazsághoz akkor sem jutunk közelebb, ha kifejtjük a szögelés pontos módszertanát (az ún. varacskos noise-rock párzik a húsklopfolóriffeket dobáló hardcore metállal, de néha a mocskosan búgó stoner rockot is bevonják a buliba). Számcímekkel: a Szinte szárazon a szving ritmusára (!) lüktet, A kedvem véget ért maszatos zajrockba fojtja háborgását, az instrumentális 18 pedig posztrockos, stoneres témázgatásba torkollik. De hiába a metálos gitárok, az egész produkción leginkább a punk beleszarós attitűdje érződik. És a nagyvárosi, értelmiségi harag: perverz párosítás, de a hazai alterrock által elkoptatott, ám Yetterman acsarkodásában új életre kelt, elvont szövegek kényelmesen ülnek rá a hengerként gördülő metáldalokra. "Olcsó tűsarokkal rúgta szét a szám a káros szenvedély" - üvölti a basszusgitárt is csapkodó Yetterman, akinek még az Uzipov pofátlan eldallamosodásának bizonyítékát benyújtó Mintha zuhannál - kimondjuk - slágeres éneke is jól áll, de csak azért, mert egészségesen hamis. A Bazaltkockák szerencsére nem más és nem több, mint egy 26 perces dühkitörés, ami annyira underground, hogy még a kiadatlan Uzipov-demóknál is izmosabb.

Szerzői kiadás, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.