Lemez

Uzipov: Bazaltkockák

  • Soós Tamás
  • 2014. március 20.

Zene

Az Uzipov netre fellőtt debütlemeze az utóbbi idők egyik legizgalmasabb földalatti metálprodukciója. De füllentenénk, ha ezt az érdekességet arra fognánk, hogy még a műfajnácik sem tudják pontosan meghatározni az Uzipov stílusát.

A Bazaltkockák bája szimplán a surmóságig menő direktségből fakad: a zenekar szerényen csak annyit mond, hogy 200-as szöget állít a tisztelt hallgatóság pofájába, és az igazsághoz akkor sem jutunk közelebb, ha kifejtjük a szögelés pontos módszertanát (az ún. varacskos noise-rock párzik a húsklopfolóriffeket dobáló hardcore metállal, de néha a mocskosan búgó stoner rockot is bevonják a buliba). Számcímekkel: a Szinte szárazon a szving ritmusára (!) lüktet, A kedvem véget ért maszatos zajrockba fojtja háborgását, az instrumentális 18 pedig posztrockos, stoneres témázgatásba torkollik. De hiába a metálos gitárok, az egész produkción leginkább a punk beleszarós attitűdje érződik. És a nagyvárosi, értelmiségi harag: perverz párosítás, de a hazai alterrock által elkoptatott, ám Yetterman acsarkodásában új életre kelt, elvont szövegek kényelmesen ülnek rá a hengerként gördülő metáldalokra. "Olcsó tűsarokkal rúgta szét a szám a káros szenvedély" - üvölti a basszusgitárt is csapkodó Yetterman, akinek még az Uzipov pofátlan eldallamosodásának bizonyítékát benyújtó Mintha zuhannál - kimondjuk - slágeres éneke is jól áll, de csak azért, mert egészségesen hamis. A Bazaltkockák szerencsére nem más és nem több, mint egy 26 perces dühkitörés, ami annyira underground, hogy még a kiadatlan Uzipov-demóknál is izmosabb.

Szerzői kiadás, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.