Cikázó túlélők - Fishbone (koncert)

  • - bébé -
  • 2006. június 22.

Zene

"- Úristen, véletlenül nekem jött Norwood Fisher, és aztán elrötyögtünk! - Az semmi, az én koncertem végére bejött Angelo Moore és Norwood Fisher, és végig tudták nézni!" (Részlet két ős-Fishbone-rajongónak a tavalyi Sziget során lehallgatott telefonbeszélgetéséből)

"- Úristen, véletlenül nekem jött Norwood Fisher, és aztán elrötyögtünk!

- Az semmi, az én koncertem végére bejött Angelo Moore és Norwood Fisher, és végig tudták nézni!"

(Részlet két ős-Fishbone-rajongónak a tavalyi Sziget során lehallgatott telefonbeszélgetéséből)

Egy Fishbone-koncert mindig meglepetés. Egy Fishbone-koncert gyakran még a Fishbone-rajongó számára is a meglepetés. Az attitűd mindig ugyanaz, de a zene a crossover minden irányába kileng. Szabály, hogy nincs szabály. Hallott ön már hardcore-t thereminnel?

Egy Fishbone-koncert után az a gyanú, hogy a Fishbone-féle attitűd a Los Angeles-i zenei színtér egyik fő katalizátora volt, bizonyossá válik. Ami megdöbbentő: az 1979-ben alakult zenekar a mai napig inspiráló erejű: nézzünk hát mélyen Angelo Moore énekes-szaxofonos-thereminjátékos-zenebohóc és Norwood Fisher basszusgitáros-zenekarvezető, a két veterán őstag szemébe, vegyünk egy nagy levegőt, vegyük fel a tempójukat, és ugorjunk az első sorba. Vegyük sorra: ők teljesítették ki a nyolcvanas évek crossoverét, ők összegezték egy zenekarban a Bad Brains, Sly Stone, a Fekete Párducok mozgalom, George Clinton, Miles Davis, Bob Marley, a Dead Kennedys, Isaac Hayes munkásságát. Testközelben minden: miért lehetett volna a Fishbone kereskedelmi értelemben vett gigász, miért fordult el mindettől az utolsó pillanatban, miért futott be helyette a Red Hot Chili Peppers, a No Doubt, hogyan teremtette meg a skaszínteret, hogyan hozta össze a funkot a rockkal, a trash-HC-val és a punkkal, dzsesszt a skával? Mindezen túl minden kortárs sztár mérhetetlen tisztelettel beszél a zenekarról, hiszen kétségkívül máig a Fishbone a legnagyobb. A Fishbone hatalmas a túlélésben: következetes maradt akkor is, amikor elhagyta a Sonyt, és fáradhatatlanul turnézott/ik tovább meg-megújuló felállásban. Hosszú évek próbálkozásai után a zenekar tavaly végre megérkezett a Szigetre egy frenetikus besztof műsorral, háromnegyed évvel később pedig európai turnéján hálából nem feledkezett meg Budapestről.

De tegyük fel még egyszer a kérdést: látott ön már hardcore-t thereminnel, amit egy fekete, szoknyás, keménykalapos úriember kezel? A Fishbone-komédiára mi, hétszázan vevők vagyunk: Najmányi-féle lázálom Rejtő Jenő-i abszurddal keverve, amerikai mentalitással, környezetben. A zseniálisnak kikiáltott klasszikus Fishbone-lemezek mellett - The Reality Of My Surroundings, Chim Chim Badass Revenge stb. - jó ismét megtudni, hogy a valóság sokkal izgalmasabb lehet, mint a stúdióban rögzített hanglenyomat. Az A38-as színpadon pedig maga a valóság: a rendezői jobbon Rocky George, a régi LA-színtér másik veteránja, ex-Suicidal Tendencies-gitáros, akit külön rajongói kontingens fogad. Az elsöprő Sunless Saturday rockhimnusza zárta az 1991-es The Reality Of MyÉ lemezt, pénteken ez a nyitány, majd cunamiként szaladnak keresztül az időn, mi meg velük: két óra semmi, de abban a két órában minden megtörténik, ami egy Fishbone-koncerttől elvárható, azaz cikázás az időben, Party At Ground Zero (1985), Ma and Pa (1988), Alcoholic (1996), Karma Tsunami (2000), azaz dixi, ahogy a Budapest Ragtime Bandnek eszébe sem jutna, ska, ahogy Albert Mangelsdorff játszaná, az old school hardcore-ban pont annyi soul és groove ketyeg, amennyitől még két lábra tartunk igényt, a funkba pont annyi punkmentalitás pöttyed, amitől új erőre kaphat a fekete polgárjogi mozgalom - és valamiért mindenkinek már csak a tánc jut az eszébe. A Curtis Mayfield-féle Freddie's Dead átdolgozásakor már szinte az egész hajó ugrál, mozog, billeg, és ha nem hagynák abba, nagy valószínűséggel hétszáz ember halálba táncolja magát önként, mosolyogva, azzal a tudattal, hogy már mindent megtudtak, amit tudniuk kell zenéről és attitűdről, és hogy a Duna felett, a pesti égbolton egy keménykalapos úriember vigyorog vuduszólót játszva egy baritonszaxofonon.

A38 hajó, június 16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.