Cikázó túlélők - Fishbone (koncert)

  • - bébé -
  • 2006. június 22.

Zene

"- Úristen, véletlenül nekem jött Norwood Fisher, és aztán elrötyögtünk! - Az semmi, az én koncertem végére bejött Angelo Moore és Norwood Fisher, és végig tudták nézni!" (Részlet két ős-Fishbone-rajongónak a tavalyi Sziget során lehallgatott telefonbeszélgetéséből)

"- Úristen, véletlenül nekem jött Norwood Fisher, és aztán elrötyögtünk!

- Az semmi, az én koncertem végére bejött Angelo Moore és Norwood Fisher, és végig tudták nézni!"

(Részlet két ős-Fishbone-rajongónak a tavalyi Sziget során lehallgatott telefonbeszélgetéséből)

Egy Fishbone-koncert mindig meglepetés. Egy Fishbone-koncert gyakran még a Fishbone-rajongó számára is a meglepetés. Az attitűd mindig ugyanaz, de a zene a crossover minden irányába kileng. Szabály, hogy nincs szabály. Hallott ön már hardcore-t thereminnel?

Egy Fishbone-koncert után az a gyanú, hogy a Fishbone-féle attitűd a Los Angeles-i zenei színtér egyik fő katalizátora volt, bizonyossá válik. Ami megdöbbentő: az 1979-ben alakult zenekar a mai napig inspiráló erejű: nézzünk hát mélyen Angelo Moore énekes-szaxofonos-thereminjátékos-zenebohóc és Norwood Fisher basszusgitáros-zenekarvezető, a két veterán őstag szemébe, vegyünk egy nagy levegőt, vegyük fel a tempójukat, és ugorjunk az első sorba. Vegyük sorra: ők teljesítették ki a nyolcvanas évek crossoverét, ők összegezték egy zenekarban a Bad Brains, Sly Stone, a Fekete Párducok mozgalom, George Clinton, Miles Davis, Bob Marley, a Dead Kennedys, Isaac Hayes munkásságát. Testközelben minden: miért lehetett volna a Fishbone kereskedelmi értelemben vett gigász, miért fordult el mindettől az utolsó pillanatban, miért futott be helyette a Red Hot Chili Peppers, a No Doubt, hogyan teremtette meg a skaszínteret, hogyan hozta össze a funkot a rockkal, a trash-HC-val és a punkkal, dzsesszt a skával? Mindezen túl minden kortárs sztár mérhetetlen tisztelettel beszél a zenekarról, hiszen kétségkívül máig a Fishbone a legnagyobb. A Fishbone hatalmas a túlélésben: következetes maradt akkor is, amikor elhagyta a Sonyt, és fáradhatatlanul turnézott/ik tovább meg-megújuló felállásban. Hosszú évek próbálkozásai után a zenekar tavaly végre megérkezett a Szigetre egy frenetikus besztof műsorral, háromnegyed évvel később pedig európai turnéján hálából nem feledkezett meg Budapestről.

De tegyük fel még egyszer a kérdést: látott ön már hardcore-t thereminnel, amit egy fekete, szoknyás, keménykalapos úriember kezel? A Fishbone-komédiára mi, hétszázan vevők vagyunk: Najmányi-féle lázálom Rejtő Jenő-i abszurddal keverve, amerikai mentalitással, környezetben. A zseniálisnak kikiáltott klasszikus Fishbone-lemezek mellett - The Reality Of My Surroundings, Chim Chim Badass Revenge stb. - jó ismét megtudni, hogy a valóság sokkal izgalmasabb lehet, mint a stúdióban rögzített hanglenyomat. Az A38-as színpadon pedig maga a valóság: a rendezői jobbon Rocky George, a régi LA-színtér másik veteránja, ex-Suicidal Tendencies-gitáros, akit külön rajongói kontingens fogad. Az elsöprő Sunless Saturday rockhimnusza zárta az 1991-es The Reality Of MyÉ lemezt, pénteken ez a nyitány, majd cunamiként szaladnak keresztül az időn, mi meg velük: két óra semmi, de abban a két órában minden megtörténik, ami egy Fishbone-koncerttől elvárható, azaz cikázás az időben, Party At Ground Zero (1985), Ma and Pa (1988), Alcoholic (1996), Karma Tsunami (2000), azaz dixi, ahogy a Budapest Ragtime Bandnek eszébe sem jutna, ska, ahogy Albert Mangelsdorff játszaná, az old school hardcore-ban pont annyi soul és groove ketyeg, amennyitől még két lábra tartunk igényt, a funkba pont annyi punkmentalitás pöttyed, amitől új erőre kaphat a fekete polgárjogi mozgalom - és valamiért mindenkinek már csak a tánc jut az eszébe. A Curtis Mayfield-féle Freddie's Dead átdolgozásakor már szinte az egész hajó ugrál, mozog, billeg, és ha nem hagynák abba, nagy valószínűséggel hétszáz ember halálba táncolja magát önként, mosolyogva, azzal a tudattal, hogy már mindent megtudtak, amit tudniuk kell zenéről és attitűdről, és hogy a Duna felett, a pesti égbolton egy keménykalapos úriember vigyorog vuduszólót játszva egy baritonszaxofonon.

A38 hajó, június 16.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.