Cikázó túlélők - Fishbone (koncert)

  • - bébé -
  • 2006. június 22.

Zene

"- Úristen, véletlenül nekem jött Norwood Fisher, és aztán elrötyögtünk! - Az semmi, az én koncertem végére bejött Angelo Moore és Norwood Fisher, és végig tudták nézni!" (Részlet két ős-Fishbone-rajongónak a tavalyi Sziget során lehallgatott telefonbeszélgetéséből)

"- Úristen, véletlenül nekem jött Norwood Fisher, és aztán elrötyögtünk!

- Az semmi, az én koncertem végére bejött Angelo Moore és Norwood Fisher, és végig tudták nézni!"

(Részlet két ős-Fishbone-rajongónak a tavalyi Sziget során lehallgatott telefonbeszélgetéséből)

Egy Fishbone-koncert mindig meglepetés. Egy Fishbone-koncert gyakran még a Fishbone-rajongó számára is a meglepetés. Az attitűd mindig ugyanaz, de a zene a crossover minden irányába kileng. Szabály, hogy nincs szabály. Hallott ön már hardcore-t thereminnel?

Egy Fishbone-koncert után az a gyanú, hogy a Fishbone-féle attitűd a Los Angeles-i zenei színtér egyik fő katalizátora volt, bizonyossá válik. Ami megdöbbentő: az 1979-ben alakult zenekar a mai napig inspiráló erejű: nézzünk hát mélyen Angelo Moore énekes-szaxofonos-thereminjátékos-zenebohóc és Norwood Fisher basszusgitáros-zenekarvezető, a két veterán őstag szemébe, vegyünk egy nagy levegőt, vegyük fel a tempójukat, és ugorjunk az első sorba. Vegyük sorra: ők teljesítették ki a nyolcvanas évek crossoverét, ők összegezték egy zenekarban a Bad Brains, Sly Stone, a Fekete Párducok mozgalom, George Clinton, Miles Davis, Bob Marley, a Dead Kennedys, Isaac Hayes munkásságát. Testközelben minden: miért lehetett volna a Fishbone kereskedelmi értelemben vett gigász, miért fordult el mindettől az utolsó pillanatban, miért futott be helyette a Red Hot Chili Peppers, a No Doubt, hogyan teremtette meg a skaszínteret, hogyan hozta össze a funkot a rockkal, a trash-HC-val és a punkkal, dzsesszt a skával? Mindezen túl minden kortárs sztár mérhetetlen tisztelettel beszél a zenekarról, hiszen kétségkívül máig a Fishbone a legnagyobb. A Fishbone hatalmas a túlélésben: következetes maradt akkor is, amikor elhagyta a Sonyt, és fáradhatatlanul turnézott/ik tovább meg-megújuló felállásban. Hosszú évek próbálkozásai után a zenekar tavaly végre megérkezett a Szigetre egy frenetikus besztof műsorral, háromnegyed évvel később pedig európai turnéján hálából nem feledkezett meg Budapestről.

De tegyük fel még egyszer a kérdést: látott ön már hardcore-t thereminnel, amit egy fekete, szoknyás, keménykalapos úriember kezel? A Fishbone-komédiára mi, hétszázan vevők vagyunk: Najmányi-féle lázálom Rejtő Jenő-i abszurddal keverve, amerikai mentalitással, környezetben. A zseniálisnak kikiáltott klasszikus Fishbone-lemezek mellett - The Reality Of My Surroundings, Chim Chim Badass Revenge stb. - jó ismét megtudni, hogy a valóság sokkal izgalmasabb lehet, mint a stúdióban rögzített hanglenyomat. Az A38-as színpadon pedig maga a valóság: a rendezői jobbon Rocky George, a régi LA-színtér másik veteránja, ex-Suicidal Tendencies-gitáros, akit külön rajongói kontingens fogad. Az elsöprő Sunless Saturday rockhimnusza zárta az 1991-es The Reality Of MyÉ lemezt, pénteken ez a nyitány, majd cunamiként szaladnak keresztül az időn, mi meg velük: két óra semmi, de abban a két órában minden megtörténik, ami egy Fishbone-koncerttől elvárható, azaz cikázás az időben, Party At Ground Zero (1985), Ma and Pa (1988), Alcoholic (1996), Karma Tsunami (2000), azaz dixi, ahogy a Budapest Ragtime Bandnek eszébe sem jutna, ska, ahogy Albert Mangelsdorff játszaná, az old school hardcore-ban pont annyi soul és groove ketyeg, amennyitől még két lábra tartunk igényt, a funkba pont annyi punkmentalitás pöttyed, amitől új erőre kaphat a fekete polgárjogi mozgalom - és valamiért mindenkinek már csak a tánc jut az eszébe. A Curtis Mayfield-féle Freddie's Dead átdolgozásakor már szinte az egész hajó ugrál, mozog, billeg, és ha nem hagynák abba, nagy valószínűséggel hétszáz ember halálba táncolja magát önként, mosolyogva, azzal a tudattal, hogy már mindent megtudtak, amit tudniuk kell zenéről és attitűdről, és hogy a Duna felett, a pesti égbolton egy keménykalapos úriember vigyorog vuduszólót játszva egy baritonszaxofonon.

A38 hajó, június 16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.