Lemez

Ciripelő, buggyogó

The Flaming Lips: Oczy Mlody

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. március 2.

Zene

Az elmúlt két évtized egyik leg­eredetibb és legfontosabb stadionrock-zenekara (egyúttal az egész stadionrockéthosz legszórakoztatóbb karikatúrája) leg­újabb nagylemezén már távolról sem hangzik rockzenekarnak, hanem inkább afféle stúdióprojektnek, de ez egyrészt alighanem a korral jár, másrészt pedig egyáltalán nem baj.

„A zenekar eddigi nagyjából 375 különböző kiadványán játszott már LSD-vel kevert punk-rockot, szedett-vedett, dalközpontú indie-rockot, ambiciózus szimfonikus popot, Beach Boys ihlette napfényes és/vagy mélabús slágereket, németes hatású kísérleti rockzenét, szörnyű ipari zajt, simán hallgathatatlan, ám rendkívül szórakoztató hülyeségeket, kb. egymillió feldolgozást, gondosan komponált progrockot és lebilincselően összevissza káoszt, meg mindezt egyszerre” – írtuk három éve a The Terror című, meglehetősen ridegre sikerült lemez kritikájában, és bizony jó tudni, hogy a posztigazság egyensúlyát veszített világában is van egy biztos pont, amelyhez igazodni lehet. Nevezetesen, hogy soha nem tudni, milyen albumot készít legközelebb a Flaming Lips. Szerepel majd rajta Miley Cyrus? (Természetesen igen.) Egyáltalán, dobolnak és gitároznak rajta? (Nem, de ezt már lelőttük.) És tényleg újszülött bárányok véres, dobogó szívéből kell kivágni az albumot tartalmazó pendrive-ot? (Ezt sajnos most találtuk ki, de jópofa lenne.) Ha valamihez nagyon muszáj az Oczy Mlodyt hasonlítani, akkor az talán a The Terror, csak a protoindusztriális, klausztrofób kattogás helyett itt tündérmeséket idézően színes, buja és csalogató az összkép. Szépen-takarékosan hangszerelt, a hetvenes évekbeli németes elektronikát és az új hullámot ügyesen beemelő szintis-pszichedelikus popzene ez tücsökciripelésre emlékeztető dobgépekkel és finoman rétegződő, buggyogó, oszcilláló billentyűkkel meg elvarázsolt, szemlélődő dalokkal. Noha a lemez igen meghitt, barátságos és könnyen hallgatható, arra egyáltalán nem mernénk fogadni, hogy két év múlva is érdemes lesz elővenni. Egy ideje már nem az örökkévalóságnak dolgozik a Flaming Lips, viszont pár évente meg tudja lepni az erre fogékony hallgatókat – és ez is szép teljesítmény.

Warner, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.