Lemez

Ciripelő, buggyogó

The Flaming Lips: Oczy Mlody

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. március 2.

Zene

Az elmúlt két évtized egyik leg­eredetibb és legfontosabb stadionrock-zenekara (egyúttal az egész stadionrockéthosz legszórakoztatóbb karikatúrája) leg­újabb nagylemezén már távolról sem hangzik rockzenekarnak, hanem inkább afféle stúdióprojektnek, de ez egyrészt alighanem a korral jár, másrészt pedig egyáltalán nem baj.

„A zenekar eddigi nagyjából 375 különböző kiadványán játszott már LSD-vel kevert punk-rockot, szedett-vedett, dalközpontú indie-rockot, ambiciózus szimfonikus popot, Beach Boys ihlette napfényes és/vagy mélabús slágereket, németes hatású kísérleti rockzenét, szörnyű ipari zajt, simán hallgathatatlan, ám rendkívül szórakoztató hülyeségeket, kb. egymillió feldolgozást, gondosan komponált progrockot és lebilincselően összevissza káoszt, meg mindezt egyszerre” – írtuk három éve a The Terror című, meglehetősen ridegre sikerült lemez kritikájában, és bizony jó tudni, hogy a posztigazság egyensúlyát veszített világában is van egy biztos pont, amelyhez igazodni lehet. Nevezetesen, hogy soha nem tudni, milyen albumot készít legközelebb a Flaming Lips. Szerepel majd rajta Miley Cyrus? (Természetesen igen.) Egyáltalán, dobolnak és gitároznak rajta? (Nem, de ezt már lelőttük.) És tényleg újszülött bárányok véres, dobogó szívéből kell kivágni az albumot tartalmazó pendrive-ot? (Ezt sajnos most találtuk ki, de jópofa lenne.) Ha valamihez nagyon muszáj az Oczy Mlodyt hasonlítani, akkor az talán a The Terror, csak a protoindusztriális, klausztrofób kattogás helyett itt tündérmeséket idézően színes, buja és csalogató az összkép. Szépen-takarékosan hangszerelt, a hetvenes évekbeli németes elektronikát és az új hullámot ügyesen beemelő szintis-pszichedelikus popzene ez tücsökciripelésre emlékeztető dobgépekkel és finoman rétegződő, buggyogó, oszcilláló billentyűkkel meg elvarázsolt, szemlélődő dalokkal. Noha a lemez igen meghitt, barátságos és könnyen hallgatható, arra egyáltalán nem mernénk fogadni, hogy két év múlva is érdemes lesz elővenni. Egy ideje már nem az örökkévalóságnak dolgozik a Flaming Lips, viszont pár évente meg tudja lepni az erre fogékony hallgatókat – és ez is szép teljesítmény.

Warner, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.