Lemez

Ciripelő, buggyogó

The Flaming Lips: Oczy Mlody

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. március 2.

Zene

Az elmúlt két évtized egyik leg­eredetibb és legfontosabb stadionrock-zenekara (egyúttal az egész stadionrockéthosz legszórakoztatóbb karikatúrája) leg­újabb nagylemezén már távolról sem hangzik rockzenekarnak, hanem inkább afféle stúdióprojektnek, de ez egyrészt alighanem a korral jár, másrészt pedig egyáltalán nem baj.

„A zenekar eddigi nagyjából 375 különböző kiadványán játszott már LSD-vel kevert punk-rockot, szedett-vedett, dalközpontú indie-rockot, ambiciózus szimfonikus popot, Beach Boys ihlette napfényes és/vagy mélabús slágereket, németes hatású kísérleti rockzenét, szörnyű ipari zajt, simán hallgathatatlan, ám rendkívül szórakoztató hülyeségeket, kb. egymillió feldolgozást, gondosan komponált progrockot és lebilincselően összevissza káoszt, meg mindezt egyszerre” – írtuk három éve a The Terror című, meglehetősen ridegre sikerült lemez kritikájában, és bizony jó tudni, hogy a posztigazság egyensúlyát veszített világában is van egy biztos pont, amelyhez igazodni lehet. Nevezetesen, hogy soha nem tudni, milyen albumot készít legközelebb a Flaming Lips. Szerepel majd rajta Miley Cyrus? (Természetesen igen.) Egyáltalán, dobolnak és gitároznak rajta? (Nem, de ezt már lelőttük.) És tényleg újszülött bárányok véres, dobogó szívéből kell kivágni az albumot tartalmazó pendrive-ot? (Ezt sajnos most találtuk ki, de jópofa lenne.) Ha valamihez nagyon muszáj az Oczy Mlodyt hasonlítani, akkor az talán a The Terror, csak a protoindusztriális, klausztrofób kattogás helyett itt tündérmeséket idézően színes, buja és csalogató az összkép. Szépen-takarékosan hangszerelt, a hetvenes évekbeli németes elektronikát és az új hullámot ügyesen beemelő szintis-pszichedelikus popzene ez tücsökciripelésre emlékeztető dobgépekkel és finoman rétegződő, buggyogó, oszcilláló billentyűkkel meg elvarázsolt, szemlélődő dalokkal. Noha a lemez igen meghitt, barátságos és könnyen hallgatható, arra egyáltalán nem mernénk fogadni, hogy két év múlva is érdemes lesz elővenni. Egy ideje már nem az örökkévalóságnak dolgozik a Flaming Lips, viszont pár évente meg tudja lepni az erre fogékony hallgatókat – és ez is szép teljesítmény.

Warner, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.