Lemez

Sarkig tárva

The xx: I See You

  • Lang Ádám
  • 2017. március 2.

Zene

2009-ben senki sem mutatta be annyira szépen a kor popzenei nyelvén a zárkózott, félénk tiné­dzserek lelkivilágát, mint az xx az első lemezével.

Minimalista álompopjuk egyszerre érintkezett az épp újra divatba jövő r&b-vel és a posztdubstep világával. Ehhez jött még Romy Madley Croft és Oliver Sim végtelenül érzelmes éneke, s mindez olyan védjegyszerű hangzásban forrt össze, amely minden pillanatában felismerhetően sajátos volt. A 2012-es Coexisten viszont – a hangsúlyosabb tánczenés vonal ellenére – a zenekar mintha bentragadt volna az igen szűkre szabott világában. Ezen pedig az sem segített, hogy az első lemez azonnal megragadó számai helyett a folytatásban már kevésbé emlékezetes dalok jöttek.

Az xx univerzumában a drámát az énekesek képviselik, az okos tervezést viszont az alapokért felelős Jamie xx, aki a megújulás forrása is. Valószínűleg ők sem tagadnák, hogy az új lemezt erősen befolyásolta, hogy 2015-re összeállt Jamie első (tisztán elektronikus) szólóalbuma: hogy mást ne mondjunk, az ott szereplő három szám, amelyet az xx tagjaival vett fel, simán elférne az I See You-n is. És fordítva: az I See You számos dala az In Coloursről sem lógott volna ki. Rögtön ott a nyitó Dangerous fúvósokkal – vagy akként ható szintikkel – garage house-osított popja vagy A Violent Noise buli utáni balladává lebontott stadion EDM-je, netán a zenekar eddigi leghangsúlyosabb hangmintázását bevető On Hold. De a régi vágású pillanatokba is sikerült új életet lehelni – részben a komplexebb hangszereléssel, részben pedig azzal, hogy a párkapcsolaton túl végre az élet egyéb rétegei is érdekesek lettek a számukra: a Romy Madley Croft szülei halálára írt Brave For You egyszerre megrázó és felemelő, az r&b-s Lips az eddigi legszexibb témájuk, az I Dare You meg aztán tényleg olyan, mintha elhúznák a függönyt, és sarkig tárnák az ablakot. Mindez ráadásul úgy történik, hogy végig azt az xx-et halljuk, amelyet 2009-ben megismertünk: ez az akkor már-már monokróm zenekar úgy vált színesebbé és többpólusúvá, hogy közben teljesen önazonos maradt.

Young Turks/Neon Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.