Lemez

Sarkig tárva

The xx: I See You

  • Lang Ádám
  • 2017. március 2.

Zene

2009-ben senki sem mutatta be annyira szépen a kor popzenei nyelvén a zárkózott, félénk tiné­dzserek lelkivilágát, mint az xx az első lemezével.

Minimalista álompopjuk egyszerre érintkezett az épp újra divatba jövő r&b-vel és a posztdubstep világával. Ehhez jött még Romy Madley Croft és Oliver Sim végtelenül érzelmes éneke, s mindez olyan védjegyszerű hangzásban forrt össze, amely minden pillanatában felismerhetően sajátos volt. A 2012-es Coexisten viszont – a hangsúlyosabb tánczenés vonal ellenére – a zenekar mintha bentragadt volna az igen szűkre szabott világában. Ezen pedig az sem segített, hogy az első lemez azonnal megragadó számai helyett a folytatásban már kevésbé emlékezetes dalok jöttek.

Az xx univerzumában a drámát az énekesek képviselik, az okos tervezést viszont az alapokért felelős Jamie xx, aki a megújulás forrása is. Valószínűleg ők sem tagadnák, hogy az új lemezt erősen befolyásolta, hogy 2015-re összeállt Jamie első (tisztán elektronikus) szólóalbuma: hogy mást ne mondjunk, az ott szereplő három szám, amelyet az xx tagjaival vett fel, simán elférne az I See You-n is. És fordítva: az I See You számos dala az In Coloursről sem lógott volna ki. Rögtön ott a nyitó Dangerous fúvósokkal – vagy akként ható szintikkel – garage house-osított popja vagy A Violent Noise buli utáni balladává lebontott stadion EDM-je, netán a zenekar eddigi leghangsúlyosabb hangmintázását bevető On Hold. De a régi vágású pillanatokba is sikerült új életet lehelni – részben a komplexebb hangszereléssel, részben pedig azzal, hogy a párkapcsolaton túl végre az élet egyéb rétegei is érdekesek lettek a számukra: a Romy Madley Croft szülei halálára írt Brave For You egyszerre megrázó és felemelő, az r&b-s Lips az eddigi legszexibb témájuk, az I Dare You meg aztán tényleg olyan, mintha elhúznák a függönyt, és sarkig tárnák az ablakot. Mindez ráadásul úgy történik, hogy végig azt az xx-et halljuk, amelyet 2009-ben megismertünk: ez az akkor már-már monokróm zenekar úgy vált színesebbé és többpólusúvá, hogy közben teljesen önazonos maradt.

Young Turks/Neon Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.