Lemez

Sarkig tárva

The xx: I See You

  • Lang Ádám
  • 2017. március 2.

Zene

2009-ben senki sem mutatta be annyira szépen a kor popzenei nyelvén a zárkózott, félénk tiné­dzserek lelkivilágát, mint az xx az első lemezével.

Minimalista álompopjuk egyszerre érintkezett az épp újra divatba jövő r&b-vel és a posztdubstep világával. Ehhez jött még Romy Madley Croft és Oliver Sim végtelenül érzelmes éneke, s mindez olyan védjegyszerű hangzásban forrt össze, amely minden pillanatában felismerhetően sajátos volt. A 2012-es Coexisten viszont – a hangsúlyosabb tánczenés vonal ellenére – a zenekar mintha bentragadt volna az igen szűkre szabott világában. Ezen pedig az sem segített, hogy az első lemez azonnal megragadó számai helyett a folytatásban már kevésbé emlékezetes dalok jöttek.

Az xx univerzumában a drámát az énekesek képviselik, az okos tervezést viszont az alapokért felelős Jamie xx, aki a megújulás forrása is. Valószínűleg ők sem tagadnák, hogy az új lemezt erősen befolyásolta, hogy 2015-re összeállt Jamie első (tisztán elektronikus) szólóalbuma: hogy mást ne mondjunk, az ott szereplő három szám, amelyet az xx tagjaival vett fel, simán elférne az I See You-n is. És fordítva: az I See You számos dala az In Coloursről sem lógott volna ki. Rögtön ott a nyitó Dangerous fúvósokkal – vagy akként ható szintikkel – garage house-osított popja vagy A Violent Noise buli utáni balladává lebontott stadion EDM-je, netán a zenekar eddigi leghangsúlyosabb hangmintázását bevető On Hold. De a régi vágású pillanatokba is sikerült új életet lehelni – részben a komplexebb hangszereléssel, részben pedig azzal, hogy a párkapcsolaton túl végre az élet egyéb rétegei is érdekesek lettek a számukra: a Romy Madley Croft szülei halálára írt Brave For You egyszerre megrázó és felemelő, az r&b-s Lips az eddigi legszexibb témájuk, az I Dare You meg aztán tényleg olyan, mintha elhúznák a függönyt, és sarkig tárnák az ablakot. Mindez ráadásul úgy történik, hogy végig azt az xx-et halljuk, amelyet 2009-ben megismertünk: ez az akkor már-már monokróm zenekar úgy vált színesebbé és többpólusúvá, hogy közben teljesen önazonos maradt.

Young Turks/Neon Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.