Lemez

Sarkig tárva

The xx: I See You

  • Lang Ádám
  • 2017. március 2.

Zene

2009-ben senki sem mutatta be annyira szépen a kor popzenei nyelvén a zárkózott, félénk tiné­dzserek lelkivilágát, mint az xx az első lemezével.

Minimalista álompopjuk egyszerre érintkezett az épp újra divatba jövő r&b-vel és a posztdubstep világával. Ehhez jött még Romy Madley Croft és Oliver Sim végtelenül érzelmes éneke, s mindez olyan védjegyszerű hangzásban forrt össze, amely minden pillanatában felismerhetően sajátos volt. A 2012-es Coexisten viszont – a hangsúlyosabb tánczenés vonal ellenére – a zenekar mintha bentragadt volna az igen szűkre szabott világában. Ezen pedig az sem segített, hogy az első lemez azonnal megragadó számai helyett a folytatásban már kevésbé emlékezetes dalok jöttek.

Az xx univerzumában a drámát az énekesek képviselik, az okos tervezést viszont az alapokért felelős Jamie xx, aki a megújulás forrása is. Valószínűleg ők sem tagadnák, hogy az új lemezt erősen befolyásolta, hogy 2015-re összeállt Jamie első (tisztán elektronikus) szólóalbuma: hogy mást ne mondjunk, az ott szereplő három szám, amelyet az xx tagjaival vett fel, simán elférne az I See You-n is. És fordítva: az I See You számos dala az In Coloursről sem lógott volna ki. Rögtön ott a nyitó Dangerous fúvósokkal – vagy akként ható szintikkel – garage house-osított popja vagy A Violent Noise buli utáni balladává lebontott stadion EDM-je, netán a zenekar eddigi leghangsúlyosabb hangmintázását bevető On Hold. De a régi vágású pillanatokba is sikerült új életet lehelni – részben a komplexebb hangszereléssel, részben pedig azzal, hogy a párkapcsolaton túl végre az élet egyéb rétegei is érdekesek lettek a számukra: a Romy Madley Croft szülei halálára írt Brave For You egyszerre megrázó és felemelő, az r&b-s Lips az eddigi legszexibb témájuk, az I Dare You meg aztán tényleg olyan, mintha elhúznák a függönyt, és sarkig tárnák az ablakot. Mindez ráadásul úgy történik, hogy végig azt az xx-et halljuk, amelyet 2009-ben megismertünk: ez az akkor már-már monokróm zenekar úgy vált színesebbé és többpólusúvá, hogy közben teljesen önazonos maradt.

Young Turks/Neon Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.